2011-03-29, ostatnia aktualizacja 2011-03-30 09:41

Ulepszony system EMD start/stop

Fot. Gates

Fot. Gates

Silniki wysokoprężne 1.4l i 1.6l e-HDI montowane od jesieni 2010 roku w pojazdach koncernu PSA są wyposażone w nowy układ start/stop,  wykorzystujący najnowszy pasek Micro-V® MT5+ firmy Gates.

Układ ten umożliwia cichy i bardzo szybki (w ciągu 400 milisekund) restart silnika za pomocą rozrusznika-alternatora opracowanego przez firmę Valeo, sprzęganego z wałem korbowym wieloklinowym paskiem.

Specjalna konstrukcja paska Micro-V® dostosowana jest do przenoszenia wysokich momentów obrotowych. Jego specjalna wersja MT+ została wykonana tak, aby spełnić dodatkowe wymagania związane z rozruchem silnika. Dzięki poprawie przyczepności materiału oraz wprowadzeniu nowej formuły mieszanki gumy EPDM i układu aramidowych kordów wzmacniających zwiększono dopuszczalne obciążenie paska, którego eksploatacyjna trwałość wynosi teraz co najmniej 600 000 rozruchów.

GatesFirma Gates opracowała również dwa napinacze przeznaczone do tego układu. Ich specjalna konstrukcja ma na celu zapewnienie niskiego poziomu naprężenia paska, aby uzyskać wysoką wydajność przenoszenia momentu obrotowego i mi- nimalne straty powodowane tarciem występującym w tym układzie kine- matycznym.

W rezultacie kierowca odczuwa natychmiastowy, bezgłośny i pozbawiony drgań ponowy rozruch silnika, który jest dwa razy szybszy niż pierwszy rozruch silnika wykonany za pomocą kluczyka.

Firma Gates już w 2004 r. dostarczała rozwiązania do pierwszego europejskiego układu start/stop stosowanego w silnikach benzynowych o pojemności 1,4 l. Citroën C3 był pierwszym modelem samochodu, który został wyposażony w technologię EMD start/stop firmy Gates, umożliwiającą uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa od 6% do 10%, a nawet do 20% w ruchu miejskim.

Opracowane na podstawie materiałów firmy Gates          


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2