Współczesny olej silnikowy jako integralny, wielofunkcyjny element konstrukcji silnika musi być produktem bardzo skomplikowanym, by spełniać cały szereg rozbieżnych przeważnie wymogów.
Zmniejszanie tarcia pomiędzy współpracującymi powierzchniami metalowymi oraz ich ochrona przed zbyt szybkim ciernym zużyciem i korozją, byłyby zadaniem stosunkowo prostym, gdyby nie fakt, że musi być ono realizowane możliwie stabilnie w bardzo szerokim zakresie temperatur roboczych. Obecne receptury olejów, zwłaszcza syntetycznych, pozwalają utrzymywać optymalne właściwości smarne w trakcie rozruchu zimnego silnika podczas ostrych mrozów, w czasie pracy na biegu jałowym i przy maksymalnych obciążeniach w warunkach tropikalnych upałów.
W powszechnym dziś dążeniu konstruktorów pojazdów drogowych do redukcji ilości zużywanego przez nie paliwa, a tym samym też emisji spalin, największe szanse (jak widać na załączonym wykresie, ustępujące tylko systemom start/stop) stwarza optymalne wykorzystanie własności olejów silnikowych. Tych już dostępnych i tych możliwych do uzyskania. Aż 5-10% ciepła wytwarzanego w silniku powstaje na skutek jego wewnętrznego tarcia i bezużytecznie trafia do atmosfery. Poza tym dobrze dobrany olej uszczelnia ruchome połączenia gładzi cylindrowych, pierścieni tłokowych i tłoków, przeciwdziałając stratom użytecznego ciśnienia w cylindrach, czyli zwiększając energetyczną sprawność procesów spalania.
Jednak korzystne właściwości olejów utrzymują się na pożądanym poziomie tylko w określonym czasie. W trakcie eksploatacji oleju zmienia się na przykład jego lepkość, która jest bardzo istotna z punktu widzenia różnych jego funkcji. Szkodliwy jest zarówno trwały wzrost lepkości (powodowany zwiększającą się zawartością zanieczyszczeń), jak i jej spadek (wywoływany najczęściej rozcieńczeniem oleju paliwem na skutek niesprawności układów zasilających lub zapłonowych).
Te, a także inne przyczyny pogarszającej się skuteczności smarowania leżą więc raczej po stronie konstrukcji i jakości wykonania metalowych części silników niż w cechach używanych w nich olejów. Dlatego o ewentualnym wydłużeniu cykli okresowej wymiany oleju decyduje przede wszystkim producent pojazdu.
2011-05-18 08:26
OLEJE PETRO-CANADA
Prezo
Każdy olej silnikowy traci swoje parametry podczas ekspolatacji - warto zwrócić uwagę na fakt jak szybko pogarsza się kondycja naszego oleju od momentu zalania do układu oraz jak \"wygląda\" (właściwości fizyko-chemiczne) nasz produkt po eksploatacji !!!Tylko oryginelne oleje np: marki PETRO-CANADA (powstałe na hydrokrakowanych bazach olejowych) zapewnią kompleksową ochronę naszych podzespołów!
1 komentarzy dodaj komentarz