strona główna Wydarzenia Mobil 1 New Life Tour
2009-10-02, ostatnia aktualizacja 2009-10-02 10:56

Mobil 1 New Life Tour

Mobil 1 New Life Tour

Fot. Mobil 1

Mobil 1 New Life Tour

We wrześniu tego roku w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Czeladzi i Krakowie odbyły się motoryzacyjne imprezy objazdowe pod tytułem Mobil 1 New Life Tour. W ich trakcie można było obejrzeć sportowe i ekwilibrystyczne pokazy samochodów lub motocykli, zasięgnąć profesjonalnych porad w zakresie prawidłowego doboru i eksploatacji olejów silnikowych, wchłonąć satysfakcjonującą dawkę decybeli w strefie „car audio”, a nawet odbyć lekarskie badania wysiłkowe serca. Goście mogli też brać udział w wielu konkursach (w jednym z nich do wygrania był zapas oleju silnikowego na 10 lat!) albo porozmawiać z Pawłem Białotą - członkiem technicznej ekipy Vodafone McLaren Mercedes w wyścigach Formuły 1. Z okazji tej skorzystała również redakcja „Autonaprawy”.

Jak to się stało, że Polak trafił do tak ekskluzywnego teamu?

Motoryzacja zawsze była moją pasją. Ukończyłem studia na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, lecz wtedy nie myślałem o pracy z zespołami Formuły 1. W Polsce ten sport do czasu pojawienia się Roberta Kubicy nie był zbyt popularny. Miałem to szczęście, że pracuję dla firmy ExxonMobil, która jest partnerem zespołu Vodafone McLaren Mercedes w zakresie specjalnych paliw i środków smarnych Mobil 1. Na początku byłem w ExxonMobil pracownikiem działu doradztwa technicznego w Pradze. Teraz pracuję w Europejskim Centrum Technologicznym we Francji, gdzie częścią moich zadań jest pomoc techniczna podczas każdego Grand Prix.

Na czym konkretnie polegają Pana obowiązki?

Jest to głównie kontrola jakości paliwa oraz bieżąca analiza próbek zużytego oleju. Skład paliw używanych w F1 jest bardzo rygorystycznie kontrolowany przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), której akceptacja jest konieczna, by jakiekolwiek nowe paliwo mogło być użyte na torze wyścigowym. Także w trakcie zawodów FIA bada zgodność paliwa tankowanego do baku samochodu z wcześniej zaaprobowanymi wzorcami.

Z kolei analiza zużytego oleju ma na celu sprawdzenie kondycji poszczególnych części pojazdu (silnika, przekładni czy układu hydraulicznego) poprzez pomiary zawartości aluminium, żelaza, tytanu i innych metali. Dodatkowym celem jest badanie przydatności nowych technologii olejowych dla masowych użytkowników zwykłych samochodów. Na przykład technologia SuperSyn najpierw była testowana w Formule 1, a potem trafiła do popularnych olejów,  np. Mobil 1 New Life 0W-40.

Jak w F1 podejmuje się decyzje o zmianie lub modyfikacji olejów?

Jeżeli w próbkach stwierdzimy nagły przyrost jakiegoś metalu, przekazujemy tę informację inżynierom i to oni podejmują wówczas właściwą decyzję. Generalnie olej jest wymieniany przy każdym montażu silnika w bolidzie, a po każdej próbie czy kwalifikacjach – stosowane są dolewki. Jedno i drugie ma dla startującego zespołu znaczenie strategiczne, ponieważ od oleju zależy tarcie w silniku, czyli bezpośrednio jego osiągi i wytrzymałość, a o sportowym sukcesie decydują przecież ułamki sekundy!

Tagi

Mobil 1  Białota 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2