strona główna Praktyka warsztatowa Procedura wymiany klocków i tarcz hamulcowych
2014-04-11, ostatnia aktualizacja 2014-04-11 06:46

Procedura wymiany klocków i tarcz hamulcowych

Wszelkie prace diagnostyczne i montażowe należy wykonywać po uniesieniu samochodu do wygodnej, ergonomicznej pozycji

TRW

Wszelkie prace diagnostyczne i montażowe należy wykonywać po uniesieniu samochodu do wygodnej, ergonomicznej pozycji

Firma TRW jest czołowym projektantem i producentem oryginalnych układów hamulcowych oraz dostawcą wszystkich ich części zamiennych, a także sprzętu serwisowego i wiedzy technicznej niezbędnej w tej dziedzinie.

Gdyby spytać kierowców, który z samochodowych układów jest najważniejszy dla bezpieczeństwa jazdy, ogromna większość słusznie wskazałaby hamulce. Podobnie też powinien je traktować personel warsztatów, co w praktyce oznacza wykonywanie wszelkich napraw układów hamulcowych zgodnie z procedurami przewidzianymi przez producentów pojazdów i przy wykorzystaniu części zamiennych o jakości odpowiadającej produktom oryginalnym. Montowanie elementów pochodzących od renomowanego dostawcy w sposób zgodny z opracowaną przez niego technologią wymiany zapewni poprawne działanie całego układu, a co za tym idzie – także zadowolenie klienta.

Czynności obsługowe i naprawcze związane z hamulcami powinien zawsze poprzedzać dokładny przegląd wszystkich współpracujących części tegoż układu. Należy więc dokonywać go wówczas, gdy:

  • samochód trafia do serwisu na rutynowy przegląd związany z przebiegiem (np. co 15 tys. km) lub czasem eksploatacji (np. raz w roku),
  • badanie diagnostyczne wykazuje niewłaściwe działanie hamulców,
  • użytkownik samochodu skarży się na konkretne usterki układu hamulcowego.

Podczas każdego przeglądu, obsługi lub naprawy hamulców pojazd musi być uniesiony na podnośniku warsztatowym i mieć zdemontowane koła. Rozbiórkę hamulców trzeba zacząć od wymontowania zacisków, które (jeśli nie są przewidziane do wymiany) podwiesza się specjalnymi zaczepami do sąsiednich elementów podwozia bez ich odłączania od układu hydraulicznego. Dzięki temu elastyczne przewody hamulcowe zostaną całkowicie odciążone i zabezpieczone przed uszkodzeniem.

Kontrola i wymiana okładzin ciernych

Są to najszybciej zużywające się elementy każdego hamulca tarczowego. Dlatego podczas wspomnianych przeglądów trzeba zbadać dokładnie ich aktualny stan. W tym celu wyjmuje się klocki ze zdemontowanego już zacisku i sprawdza się grubość i strukturę ich warstwy ciernej, zwracając uwagę na ewentualne odklejenie się metalowej płytki tylnej.

W przypadku klocków wyposażonych w czujniki dopuszczalnego zużycia należy też sprawdzić działanie tego systemu. Spotyka się jego wersje elektryczne (jedno- lub dwuobwodowe) oraz mechaniczne. Czujnik elektryczny jednoobwodowy sygnalizuje konieczność wymiany klocka zaświeceniem się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników na skutek zwarcia swego metalowego styku z "masą" tarczy hamulcowej. Nie działa więc w ogóle, jeśli uszkodzony zostanie jakikolwiek przewód w jego obwodzie. Usterkę taką trzeba zlokalizować i usunąć. W czujnikach dwuobwodowych odpowiedni układ elektroniczny samoczynnie sprawdza ciągłość obwodu. Zaświecenie się kontrolki może być więc zarówno wynikiem przerwy w obwodzie lub zetknięcia styku z tarczą przy granicznym stopniu zużycia masy ciernej. Czujniki mechaniczne to blaszki wystające ponad powierzchnię płytki tylnej. Przy minimalnej grubości klocka trą one o tarczę, wydając ostrzegawcze dźwięki.

Klocki bez czujników wymienia się, gdy grubość okładziny spada poniżej 2 mm. W niektórych modelach tego rodzaju klocków ocenę grubości ułatwia kontrolne nacięcie okładziny ciernej, widoczne tylko przy dopuszczalnym stopniu jej zużycia.

TRW

Zdemontowany zacisk nie może wisieć na swym elastycznym przewodzie, potrzebny jest prosty zaczep pomocniczy

Zużywanie klocków "do blachy" grozi nie tylko znacznym osłabieniem siły hamowania lub całkowitym jej zanikiem (w przypadku wypadnięcia z jarzma przy znacznym wyeksploatowaniu tarczy), lecz również nadmiernym odprowadzaniem ciepła do zacisku hamulcowego, a w konsekwencji – doprowadzeniem płynu hamulcowego do wrzenia, czyli też całkowitym zanikiem siły hamującej.Wspomniane wcześniej zmiany struktury masy ciernej mogą nastąpić przy przegrzaniu klocka np. w wyniku jego zapieczenia w jarzmie. W przypadku ich stwierdzenia należy bezwzględnie dokonać wymiany.





Michał Głażewski
Technical Support Specialist & Trainer, TRW Automotive Aftermarket

  • 2014-07-23 14:58

    Tarcz TRW nie polecam

    darek k

    zdecydowanie nie polecam tarcz TRW, osobiście kupiłem tarcze TRW do citroena Xantia z2001r, po ok miesiącu prawa i lewa się pokrzywiły, oddałem do reklamacji i oczywiście nie uznali, więc przetoczyłem i znowu od miesiącu i to samo, tarcze krzywe, na stacji opór toczenia zmierzony i między prawą i lewą stroną jest wynik 0, przyrządem do mierzenia bicia zmierzone było bicie prawej 1,5mm, bicie lewej 2mm, piasty obie miały bicie na poziomie 0,2mm tarcze poraz trzeci przetoczone i nowe klocki, i to samo po miesiącu TRW racze to porażka, wydana kasa w błoto, i nowe trzeba kupić

    skomentuj

  • 2017-06-13 09:46

    TRW

    Niezadowolony

    Również nie polecam tarcz i klocków TRW, docieranie przez 1000km - jazda jak z jajkiem i niestety mają bicie.... Klocki piszczą - czyszczenie nic nie daje... Lipa....

    skomentuj

  • 2017-06-22 20:38

    Doradzisz? Nieatety nie TRW

    Damian

    Witam. Bardzo pedantycznie podchodzę do samochodu oraz ważny jest dla mnie zaraz po bezpieczeństwie wygląd i stan zewnętrzny. Mając doświadczenie zawsze kupowałem tarcze i klocki ATE - polecam i jeśli ktoś nie stosował niech się nie zastanawia. Raz skusiłem sie na TRW całe szczeście ze na tył. Długo bo ok 3 tygodni się docierały, a po miesiącu całe zardzewiałe.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane