strona główna Mechanika Wymiana rozrządu w silniku CBDB z Grupy VW
2014-10-27, ostatnia aktualizacja 2014-10-27 06:00

Wymiana rozrządu w silniku CBDB z Grupy VW

Fot. ContiTech

Fot. ContiTech

Dwulitrowy silnik common rail oznaczony kodem CBDB stosowany jest między innymi w modelach: VW Golf V i VI, VW Jetta i VW Scirocco. Osiąga duże przebiegi, co wymusza okresową wymianę elementów rozrządu.

W niniejszym artykule omówiony został opracowany przez ekspertów z ContiTech PTG prawidłowy demontaż i montaż układu rozrządu. Usługa wykonana według tych wskazówek jest wygodna dla warsztatowego personelu i nie wiąże się z ryzykiem kosztownych reklamacji. Wymianie w jej ramach powinny podlegać wszystkie części współpracujące z paskiem rozrządu, czyli: rolki napinające, rolki prowadzące, pompa układu chłodzenia oraz wszystkie pozostałe elementy przewidziane przez producenta pojazdu (śruby, nakrętki, uszczelniacze). Niezbędny czas pracy wynosi 2,20 godziny.

Potrzebne narzędzia:

  • trzpień blokujący wał rozrządu (OE 3359),
  • trzpień blokujący pompę wysokiego ciśnienia (OE 3359),
  • narzędzie blokujące (OE T10172, OE T10172/4),
  • narzędzie blokujące wał korbowy (OE T10050),
  • klucz nasadowy (OE T10264),
  • kołek wytyczający (OE T10265).

Wskazówki bezpieczeństwa

Prace przy napędzie rozrządu należy wykonywać tylko po całkowitym ostygnięciu silnika. Przed ich rozpoczęciem trzeba zanotować kody stacji radiowych i odłączyć ujemny zacisk akumulatora.

Ruchome części silnika można obracać wyłącznie poprzez zgodny ze stałym kierunkiem obrotów ruch koła osadzonego na wale korbowym. Wał korbowy i wał rozrządu nie mogą być obracane po zdjęciu łączącego je paska zębatego.

Blokady wału rozrządu nie można używać jako oporu podczas odkręcania i dokręcania koła pasowego.

Podczas obracania wału rozrządu żaden z tłoków nie może znajdować się w górnym martwym punkcie.

Pasek rozrządu należy chronić przed zanieczyszczeniem, szczególnie olejem lub płynem chłodniczym.

Momenty dokręcenia

Wszystkie śruby i nakrętki powinny być wymienione na nowe, nawet wtedy, gdy producent nie sugeruje tego w instrukcji.

Spośród śrub na wale rozrządu tę centralną dokręcamy momentem 100 Nm, a pozostałe 20 Nm + 90°. W przypadku śruby koła pompy wysokiego ciśnienia trzeba zastosować moment 20 Nm, a potem obrót o 90°. Nakrętka rolki napinającej wymaga 20 Nm + 45°, a środkowa i dolna osłona paska zębatego – po 10 Nm.

Śrubę amortyzatora drgań dokręca się, stosując moment 10 Nm i obrót o 90°, a rolkę prowadzącą momentem 50 Nm + 90°.

Demontaż

Po zdjęciu pokrywy silnika należy wymontować filtr paliwa i wyciągnąć wtyczkę czujnika temperatury cieczy chłodzącej. Następnie otwiera się klamrę mocującą, by wymontować górną osłonę paska zębatego, a potem pokrywę obudowy koła z przodu, z prawej strony i pasek wielorowkowy oraz amortyzator drgań.

Przed zdemontowaniem przewodu cieczy chłodzącej trzeba zdjąć dolną i środkową osłonę paska zębatego.

wymiana rozrządu

Kolejną operacją jest ustawienie wału korbowego w GMP pierwszego cylindra. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na znaczki: 1 na rys. 1 (powinien być widoczny w okienku znajdującym się w górnej pozycji) oraz 2 i 3 na rys. 2 (po założeniu narzędzia 1 blokującego wał korbowy (OE T 10050) muszą one znajdować się w jednej linii), a blokada zębata powinna być wsunięta do oporu.

Kołki blokujące 1 zakłada się na koło pompy wysokiego ciśnienia i na wał rozrządu w sposób pokazany na rys. 3 i 4. Po zablokowaniu pompy luzuje się śruby 2 na jej kole pasowym (rys. 3), podobnie jak śruby 2 na kole wału rozrządu (rys. 4).

Użycie narzędzia blokującego (OE T 10172, OE T 10172/4) umożliwia poluzowanie nakrętki rolki napinającej 1 (rys. 5 i 6). Potem trzeba przekręcić mimośród rolki napinającej 3 (rys. 5) wraz z częścią 2 zaznaczoną na rys. 6 kluczem imbusowym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż do pozycji, w której odsłoni się otwór blokujący rolki napinającej 2 i będzie można zablokować ją za pomocą specjalnego narzędzia (rys. 5).

wymiana rozrządu

Następnie przekręca się mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, zwracając uwagę na ogranicznik maksymalnego obciążenia 2 zaznaczony na rys. 6. Potem trzeba dokręcić lekko nakrętkę rolki napinającej oznaczonej jako 1 na rys. 5 i 6, aby zdjąć pasek zębaty (najpierw z rolki prowadzącej, później z kół zębatych).

Montaż

Na początku tej operacji występ płyty podstawy rolki napinającej powinien znajdować się w wycięciu 1 pokazanym na rys. 7. Należy też sprawdzić znaczniki GMP, by w razie potrzeby skorygować ich ustawienie. Rolka napinająca musi być ustawiona i zablokowana kołkiem wytyczającym (OE T 10265) przy swym prawym ograniczniku. Koło wału rozrządu i koło pompy wysokiego ciśnienia wymagają wówczas obrócenia w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż do ogranicznika, by można było pasek zębaty założyć prawidłowo w kolejności: wał korbowy, rolka napinająca, wał rozrządu, pompa cieczy chłodzącej, pompa wysokiego ciśnienia.

wymiana rozrządu

Potem poluzować trzeba nakrętkę rolki napinającej, zwracając uwagę na właściwe jej położenie i usunąć narzędzie specjalne (kołek wytyczający).

Następnie obraca się mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (według strzałki). Skutkiem tego wskazówka rolki napinającej powinna znaleźć się naprzeciwko wycięcia 1 płyty podstawy (rys. 8). Konieczne jest jednak dopilnowanie, by nakrętka rolki napinającej 2 nie obracała się razem z mimośrodem. Po uzyskaniu właściwej pozycji nakrętkę należy dokręcić.

wymiana rozrządu

Podczas dokręcania śrub 2 na kole wału rozrządu (rys. 4) należy je przytrzymać narzędziem blokującym (OE T 10172, OE T 10172/4), aby nie przekręciło się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

W dalszej kolejności dokręca się śruby 2 na kole pompy wysokiego ciśnienia (rys. 3) i wyjmuje kołki blokujące 1 oba te koła pasowe (rys. 3 i 4). Czynności montażu rozrządu kończy usunięcie narzędzia 1 blokującego wał korbowy (rys. 2).

Dalszy montaż winien odbywać się w kolejności odwrotnej do demontażu, co dotyczy m.in. założenia paska wielorowkowego do napędu urządzeń pomocniczych i podłączenia akumulatora.

Później pozostaje już tylko uruchomić silnik i skontrolować jego działanie, odczytać i ewentualnie wykasować zapisy usterek z pamięci jednostki sterującej, dokonać próbnej jazdy i wypełnić dokumentację przeprowadzonej wymiany napędu rozrządu.

Artykuł autoryzowany przez ContiTech Polska

Tagi

Serwis  Rozrząd  CR  common rail 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2