strona główna Lakiernictwo Sikkens w procesie lakierowania pojazdów użytkowych
2014-12-02, ostatnia aktualizacja 2014-12-02 06:15

Sikkens w procesie lakierowania pojazdów użytkowych

Fot. Sikkens

Fot. Sikkens

W ostatnich latach rynek pojazdów użytkowych intensywnie się rozwija i jednocześnie podlega wielu zmianom, których przyczyną są rosnące ceny energii i paliw oraz wymogi Unii Europejskiej.

W związku z tym producenci dla zmniejszenia masy pojazdu coraz częściej stosują elementy ze stopów lekkich, tj. aluminium, tworzyw sztucznych lub kompozytów. Powszechne jest też dążenie do skracania czasu produkcji, redukcji jej kosztów i zwiększania wydajności. Osiąganiu tych celów sprzyjają konstrukcje modułowe, gdyż poszczególne ich moduły powstają w wyspecjalizowanych oddziałach firmy lub u zewnętrznych podwykonawców.Zachodzące zmiany dotyczą również fabrycznych technologii lakierniczych, gdyż przepisy unijne wymuszają redukcję emisji lotnych związków organicznych (LZO) oraz innych substancji szkodliwych. Równocześnie rosną wymogi i oczekiwania klientów związane z jakością powłoki lakierniczej, jej właściwościami antykorozyjnymi, odpornością mechaniczną, chemiczną oraz atrakcyjnym wyglądem. Preferowana kolorystyka staje się coraz bardziej zbliżona do stosowanej w pojazdach osobowych. Dodatkowym warunkiem jest aplikacja lakierów metodą bezpowietrzną (airless) lub – przy zaostrzonych kryteriach estetycznych – metodą airmix, czyli z powietrzem osłonowym. Są to nowe wyzwania dla producentów lakierów w zakresie wdrażania kompleksowych, ekologicznych, wydajnych i efektywnych rozwiązań.

Sikkens Autocoat BT

Przeznaczone do fabrycznego lakierowania pojazdów użytkowych produkty z asortymentu Sikkens Autocoat BT zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju nie zawierają ołowiu ani chromianów. AkzoNobel, jako pierwszy na świecie producent lakierów, oferuje pełną gamę produktów wolną od tych związków i nie ustępujących tradycyjnym pod względem wydajności oraz pozostałych parametrów. Lakiery Sikkens Autocoat BT spełniają wymogi unijne, gdyż wiele spośród nich to produkty wodorozcieńczalne lub o wysokiej zawartości cząstek stałych (tzw. high solid). Jako przykład zrównoważonego produktu może służyć najnowszy podkład BT LV 251 Primer UHS. Należy on do klasy ultra high solid, ponieważ charakteryzuje się wysoką zawartością substancji stałych (ok. 80%) i niską emisją LZO. Wysoka zawartość cząstek stałych skutkuje niższym zużyciem produktu ze względu na jego lepszy stopień wypełniania, co oznacza możliwość aplikacji mniejszej liczby warstw. Dodatkową korzyścią jest w tym wypadku skrócenie czasu trwania procesu dzięki mniejszej liczbie operacji.

Sikkens

Specjaliści marki Sikkens wybierają system lakierniczy najlepiej dopasowany do wymagań danego producenta pojazdów użytkowych

Ponadto produkty z asortymentu Sikkens Autocoat BT spełniają wymogi producentów pojazdów użytkowych w kwestii redukcji kosztów procesu, zwiększając w dużym stopniu jego wydajność. Przede wszystkim dzięki doskonałej sile krycia, krótkim czasom suszenia i łatwości stosowania umożliwiają znaczne oszczędności w zakresie czasu pracy i materiałów.

Sikkens

Testy laboratoryjne obejmują między innymi badanie przyczepności lakieru,...

Szeroka gama produktów, wiedza i doświadczenie międzynarodowego zespołu ekspertów pozwalają na dostosowanie parametrów systemu do metod aplikacji danego producenta, niezależnie od tego, czy jest to aplikacja tradycyjna (za pomocą pistoletu lakierniczego), airless czy też airmix lub aplikacja z użyciem robotów. Dzięki bardzo dobremu dopasowaniu kolorystycznemu i wysokiemu poziomowi połysku produkty Sikkens Autocoat BT są także w stanie sprostać wysokim wymaganiom estetycznym.

Indywidualnie dobrane technologie lakiernicze

Pojazdy należące do segmentu samochodów użytkowych podlegają licznym czynnikom ryzyka, takim jak: intensywna eksploatacja, duże obciążenia, zmienne warunki atmosferyczne, uszkodzenia mechaniczne, zanieczyszczenia i tym podobne. Dlatego materiały uczestniczące w procesie ich produkcji, w tym również powłoka lakierowa, muszą być odpowiednio wytrzymałe.

Sikkens

... jego odporności na działanie promieni słonecznych,...

Systemy lakiernicze Sikkens Autocoat BT dopasowywane są do obowiązujących u poszczególnych klientów standardów, norm i innych specyficznych uwarunkowań, takich jak dostępne metody aplikacji, wymagania antykorozyjne, trwałość koloru, sposób użytkowania pojazdu itp. Stosownie do tych wszystkich uwarunkowań, AkzoNobel dobiera we współpracy z klientem odpowiednią technologię z asortymentu Sikkens Autocoat BT, czyli rozwiązanie "uszyte na miarę" danego producenta i spełniające wszystkie jego oczekiwania. Zanim system zostanie przetestowany na linii produkcyjnej, sprawdza się go gruntownie w laboratorium AkzoNobel pod względem zgodności poszczególnych parametrów z normami ISO lub normami danego producenta pojazdów użytkowych. Do najczęściej stosowanych testów należą badania sprawdzające odporność powłoki na uderzenia drobnych kamieni, a także na długotrwałe działanie rozpylonej solanki. Ponadto wykonywane są testy imitujące określone warunki klimatyczne w celu (między innymi) sprawdzenia odporności lakieru na odbarwianie pod wpływem promieni słonecznych, a także testy twardości lakieru, odporności na działanie środków chemicznych (benzyny, olejów itp).

Kompatybilność z technologiami naprawczymi

Systemy lakiernicze z asortymentu Sikkens Autocoat BT mogą być wykorzystywane zarówno na linii produkcyjnej pojazdów użytkowych, jak i podczas ich naprawy. Dzięki takiemu rozwiązaniu odbiorca zawsze uzyskuje ten sam wysokiej jakości rezultat, przy użyciu tych samych produktów, niezależnie od tego, czy powłoka nakładana jest po raz pierwszy czy też jest naprawiana. Pozwala to producentowi w prosty sposób kontrolować jakość napraw wykonywanych w autoryzowanych serwisach, a warsztatom i podwykonawcom ułatwia dopasowanie się do wysokich standardów producenta. W znaczący sposób również usprawnia proces doboru właściwego koloru.

Sikkens

... oraz inne niekorzystne warunki klimatyczne

Ograniczona liczba produktów w asortymencie przyspiesza proces uzyskiwania gwarancji oraz umożliwia redukcję kosztów magazynowania. Daje również pewność szybkiego i sprawnego wykonania naprawy oraz maksymalnego skrócenie czasu, w którym pojazd jest wyłączony z użytkowania, a więc przynosi straty przedsiębiorcy, który jest jego właścicielem. Istotne znaczenie ma tu fakt, że AkzoNobel jest organizacją globalną, posiadającą na całym świecie swoje przedstawicielstwa oraz autoryzowane warsztaty współpracujące z tą marką, a więc doskonale znające jej procesy lakiernicze. W wielu krajach są one zorganizowane w sieci o nazwie Acoat Selected. Ten fakt znacząco ułatwia proces naprawy pojazdu za granicą i zmniejsza ryzyko powstania problemów z dopasowaniem koloru.

Eksperci pracują z profesjonalistami

AkzoNobel współpracuje z największymi na świecie producentami pojazdów użytkowych i specjalistycznych. Są wśród nich Iveco, MAN, MOL, Scania, Volvo CE. Współpraca ta jest wielostronnie korzystna, ponieważ po spełnieniu określonych norm producenta zostaje wybrany system odpowiadający najwyższym standardom, idealnie dopasowany do potrzeb danego producenta. Jego wdrożenie w fabrykach na całym świecie (z niewielkimi modyfikacjami, jeśli tego wymagają np. warunki klimatyczne) daje gwarancję stałej wysokiej jakości powłoki lakierowej. Po wdrożeniu systemu do autoryzowanych stacji obsługi, jakość ta jest identyczna również w pojazdach naprawianych.



Piotr Lesień
Dyrektor ds. Sprzedaży Dział Pojazdów Użytkowych, Europa Centralna AkzoNobel Car Refinishes Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane