strona główna Wyposażenie Usługa serwisowania klimatyzacji
2015-05-08, ostatnia aktualizacja 2015-05-08 12:04

Usługa serwisowania klimatyzacji

Zestaw oprzyrządowania do ciśnieniowej kontroli szczelności obiegu czynnika chłodniczego za pomocą azotu

Magneti Marelli

Zestaw oprzyrządowania do ciśnieniowej kontroli szczelności obiegu czynnika chłodniczego za pomocą azotu

W okresie wiosenno-letnim sezonowo zwiększa się popyt na usługi związane z układami klimatyzacji w pojazdach samochodowych. Wiele warsztatów stoi przed dylematem, jak tę koniunkturę optymalnie wykorzystać.

Firma Magneti Marelli ma w swojej ofercie całą gamę przeznaczonych do tego urządzeń serwisowych i dodatkowych narzędzi. Można skomponować z nich zestawy umożliwiające świadczenie usług serwisowych, a różniące się poziomem nakładów finansowych i potencjalną rentownością zastosowań. We wszystkich za technologiczne minimum trzeba uznać: regenerację czynnika chłodniczego, wymianę oleju do sprężarki oraz stosowanie kontrastu UV lub oleju kontrastem UV.

Przykłady konkretnych zestawów

Najtańszym rozwiązaniem jest tzw. zestaw ekonomiczny, złożony ze stacji do obsługi klimatyzacji Clima Tech Mobile wraz z urządzeniem do obsługi oleju sprężarkowego, oprzyrządowaniem typu ozon maker (do odkażania i usuwania nieprzyjemnych zapachów z wnętrza nadwozi), a także lampy warsztatowej z UV do wykrywania nieszczelności za pomocą kontrastu UV. Stacja Clima Tech Mobile nadaje się zarówno do zastosowań mobilnych (transport nawet większymi samochodami kombi), jak i do pracy w warsztacie, posiada menu w języku polskim, butlę na czynnik 12 kg, opcjonalną możliwość podłączenia drukarki oraz karty pamięci z bazą danych. Baza standardowa jest książkowa.

Bogatszy zestaw zaawansowany to stacja do obsługi klimatyzacji Clima Tech Plus wraz z wymienionym poprzednio zespołem olejowym, ozon makerem i lampą UV, uzupełniony dodatkowo elektronicznym wykrywaczem nieszczelności, reduktorem do butli z azotem i manometrami do azotu. Zestaw ten oprócz możliwości zestawu ekonomicznego dysponuje systemem badania szczelności układu metodą ciśnieniową za pomocą azotu. Stacja Clima Tech Plus odznacza się doskonałym stosunkiem funkcjonalności do ceny, ma przejrzyste menu w języku polskim, butlę na czynnik 12 kg, pompę próżniową o wydajności 100 l/min, przyłącze do azotu oraz złącze do opcjonalnej przystawki płukania układu. Wyposażenie opcjonalne stanowi drukarka i karta pamięci z elektroniczną bazą danych. Możliwa jest konwersja na nowy czynnik YF1234.

Zestaw zaawansowany HD (dający dodatkową możliwość obsługi autobusów) tworzy stacja do obsługi klimatyzacji Clima Tech HD wraz z całym wymienianym uprzednio wyposażeniem dodatkowym. Całość zapewnia te same możliwości i funkcje, co zestaw zaawansowany, a dodatkowo daje możliwość obsługi układów o bardzo dużej pojemności dzięki butli 27 kg i pompie próżniowej o największej wydajności w tym segmencie, wynoszącej 226 l/min. Tu też dostępne są wspomniane poprzednio akcesoria opcjonalne oraz możliwość konwersji na YF1234.

Najbardziej funkcjonalny zestaw profesjonalny wykorzystuje stację Clima Tech Top Next Maxi, wszystkie uprzednio wymieniane urządzenia dodatkowe, a poza tym jeszcze zestaw do badania nieszczelności Hydrogenem. Umożliwia obsługę układów hybrydowych, ma zintegrowane elektroniczne badanie szczelności azotem lub (nowość!) hydrogenem będącym mieszaniną azotu i wodoru, butlę na czynnik 27 kg, pompę próżniową 100 l/min, pełną automatykę olejową, kalkulator diagnostyczny układu klimatyzacji, możliwość konwersji na nowy czynnik YF1234.

Oprócz wspomnianych dotychczas urządzeń oferujemy też przyrząd CLT1 (generator sygnału PWM do wysterowania zaworu w sprężarkach nowego typu), jak również pełny wybór olejów do klimatyzacji, kontrastów UV, o-ringów i innych akcesoriów pod własną marką Cool Weather.

Ponadto wszystkie nasze urządzenia do obsługi układów klimatyzacji posiadają technologię Shock Free, czyli konstrukcję odporną na uszkodzenia w transporcie, dodatkową 2-letnią gwarancję oraz bardzo niskie koszty eksploatacji i serwisowania. Towarzyszy im cały system firmowych szkoleń technicznych.

Nowe metody wykrywania nieszczelności

Jedną z najczęstszych usterek klimatyzacji jest nieszczelność obiegu czynnika chłodniczego. Istnieje kilka metod ich wykrywania, lecz nie każda jest zgodna z obowiązującymi przepisami dyrektyw unijnych (2006/40/WE i 307/2008/WE).

Określają one maksymalny dopuszczalny ubytek czynnika chłodniczego, a więc nie spełnia ich wymogów poszukiwanie nieszczelności poprzez wprowadzenie do obiegu czynnika i stosowanie elektronicznego detektora, a także wykorzystanie czynnika ze środkiem kontrastowym UV i lampy UV. Obie te metody wychodzą z użycia w niektórych państwach Unii Europejskiej, chociaż w Polsce nie są jeszcze zabronione.

Najczęściej stosowana dotychczas metoda to "wykrywanie na bąbelki". Polega na pokryciu przewodów łatwo pieniącym się środkiem (np. aerozolem do kontroli szczelności instalacji gazowych, wodą z mydłem itp.). Warunkiem koniecznym jest zachowanie w instalacji cząstkowego nadciśnienia albo stworzenie go za pomocą azotu doprowadzonego z butli wyposażonej w reduktor i manometry.

Tym samym zestawem można również dokonać testu szczelności, polegającego na napełnieniu układu azotem pod ciśnieniem około 20 barów (niektóre układy można napełniać maks. 10 barów) i kontroli tegoż ciśnienia po upływie około 20 minut. Nawet niewielki spadek świadczy o nieszczelności.

Magneti Marelli

Najnowszym i najlepszym sposobem wykrywania nieszczelności jest zastosowanie mieszaniny 95% azotu i 5% wodoru. Jest ona nietoksyczna, niepalna, nieszkodliwa dla środowiska i nie powoduje korozji. Badanie polega na wprowadzeniu gazu poprzez złącze serwisowe do układu klimatyzacji pod ciśnieniem 5 barów. Następnie elektroniczny detektor przesuwany wzdłuż przewodów i połączeń klimatyzacji emituje sygnały świetlne i dźwiękowe w przypadku wykrycia przecieku. Zestaw ten jest w stanie wykryć przecieki przekraczające 0,3 g rocznie i nadaje się również do układów z czynnikiem R1234yf. Film prezentujący jego użycie dostępny jest na: www.youtube.com kanał: magnetimarellipolska.



Przemysław Treliński
Kierownik działu obsługi technicznej Magneti Marelli


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2