strona główna Mechatronika Common rail na rumuńskim Zakarpaciu
2015-05-21, ostatnia aktualizacja 2015-05-21 06:19

Common rail na rumuńskim Zakarpaciu

Zakład Miroslava koło miasta Jassy jest jedną z czterech fabryk uruchomionych w Rumunii przez koncern Delphi po 1997 roku

Archiwum, Delphi

Zakład Miroslava koło miasta Jassy jest jedną z czterech fabryk uruchomionych w Rumunii przez koncern Delphi po 1997 roku

Korporacja Delphi, zatrudniająca na pięciu kontynentach aż 19 tysięcy inżynierów, należy i w dziedzinie wysokociśnieniowych systemów wtrysku paliwa do bardzo wąskiego grona globalnych liderów.

Zgodnie z przyjętymi planami, już w 2018 roku Delphi dostarczać będzie międzynarodowym odbiorcom (OE i aftermarket) aż 11% całej światowej produkcji pomp i wtryskiwaczy do systemów common rail. Już dziś dostarcza tego rodzaju technologicznie zaawansowane komponenty, wytwarzane m.in. przez nowoczesną fabrykę Miroslava/Iasi w Rumunii, 25 najważniejszym producentom samochodów oraz na niezależny, światowy rynek części zamiennych. Swą bogatą wiedzę i technologiczne doświadczenie dotyczące organizacji procesów spalania w silnikach wysokoprężnych zawdzięcza Delphi przejęciu i twórczej kontynuacji dorobku znanej firmy Lucas.

Trendy rozwoju silników wysokoprężnych

Zagadnienia te omawiano szczegółowo w trakcie międzynarodowej konferencji, zorganizowanej przez Delphi właśnie w tej rumuńskiej fabryce. Zdaniem czołowych ekspertów firmy, systemy common rail wyparły już z motoryzacyjnego rynku wszystkie konkurencyjne urządzenia wtryskowe stosowane wcześniej powszechnie w silnikach z zapłonem samoczynnym. Tylko one bowiem są w stanie zapewnić ekstremalnie wysokie (ponad 2000 barów) ciśnienia wtrysku niezbędne dla spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Biura konstruktorskie, laboratoria i zakłady produkcyjne Delphi są już teraz przygotowane do podjęcia takich obecnych i przyszłych wyzwań. Dowodzą tego opracowane ostatnio modele pomp, zdolne wytwarzać ciśnienia systemowe na poziomie 2700 barów, a także nowe konstrukcje wtryskiwaczy i kompletnych zespołów zasilania wtryskowego.

Delphi

Zespoły wtryskowe i pompy wysokiego ciśnienia wytwarzane w zakładzie Miroslava/Iasi już dziś spełniają wymogi norm, które zaczną obowiązywać dopiero za kilka lat

W dziedzinie konstrukcji wtryskiwaczy nie spełniły się oczekiwania wiązane jeszcze parę lat temu z ich wersją piezoelektryczną, obecnie już nieprodukowaną. Jej wytwarzanie okazało się bowiem zbyt kosztowne, a uzyskiwane efekty były wciąż niedoskonałe pod względem szybkości działania, dokładności dawkowania oraz powtarzalności realizowanych cykli wtrysku, co wpływało niekorzystnie na czystość spalin. Wady te natomiast udało się wyeliminować w starszej, lecz odpowiednio zmodyfikowanej solenoidowej (elektromagnetycznej) odmianie wtryskiwaczy. Jej najnowszym przykładem jest produkowany przez fabrykę Miroslava tzw. smart injector, czyli wtryskiwacz wyposażony w dodatkowy zawór zwiększający ciśnienie do wartości wyższej niż panująca w kolektorze common rail. Jego działanie nie opóźnia wtrysku, ponieważ cała sekwencja wtryskowa trwa bardzo krótko.

Rozwiązaniem bardzo korzystnym dla konstruktorów samochodów z wysokoprężnym napędem jest opracowany przez Delphi modułowy system Multec Diesel common rail. Dzięki użytym wtryskiwaczom smart injector umożliwia on osiąganie rekordowo niskich poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa, a możliwość różnicowania jego charakterystyk zależnie od potrzeb różnych silników pozwala stosować go uniwersalnie w wielu bardzo różnych modelach pojazdów, np. w nowym Mercedesie Klasy C oraz w trzycylindrowym VW Polo.

Delphi

Podzespoły systemów wtryskowych produkowane są w Jassach z mikronową dokładnością na automatycznych liniach obróbki i montażu

Podobne zalety ma ultrawysokociśnieniowy system common rail F2e Delphi, przeznaczony do pojazdów z segmentu heavy duty. Bardzo wysokie ciśnienie w tym układzie (do 3 000 barów) w połączeniu z precyzyjną kontrolą ilości wtryskiwanego paliwa pozwoli na spełnianie przyszłych norm emisji, znacznie ostrzejszych niż obecne Euro 6.

Systemy common rail Delphi mogą być również montowane w pojazdach z alternatywnymi układami napędowymi, czego przykładem jest model Peugeot 3008 Hybrid4, pierwszy na świecie, seryjnie produkowany samochód hybrydowy, w którym połączono napęd elektryczny z silnikiem Diesla.

Produkcja w Rumunii

Zakład Miroslava koło miasta Jassy (polska nazwa rumuńskiego Iasi) jest jedną z czterech fabryk uruchomionych w Rumunii przez koncern Delphi od 1997 roku. O jego lokalizacji zadecydowała obecność na miejscowym rynku pracy dużej liczby wysoko wykwalifikowanych fachowców. Po dodatkowym przeszkoleniu bardzo szybko zaadaptowali się oni do standardów obowiązujących w nowoczesnym przemyśle samochodowym.

Wszystkie rumuńskie zakłady Delphi korzystają w szerokim zakresie z miejscowych produktów i usług, co dodatkowo zwiększa liczbę generowanych przez nie stanowisk roboczych, rozwiązuje wiele problemów logistycznych i zmniejsza obciążenie środowiska naturalnego. Same zaś obsługują zarówno odbiorców lokalnych, jak i zagranicznych z całego świata, w tym przede wszystkim wiodących producentów samochodów.

Delphi

Sterylna czystość towarzyszyć musi wszystkim etapom technologicznego ciągu, obowiązuje więc niemal "chirurgiczna" robocza odzież personelu

Uruchomienie w roku 2009 nowego zakładu Miroslava/Iasi o powierzchni 35 000 m kw. i zatrudniającego dziś około 2 000 osób kosztowało ponad 300 milionów euro. Dotychczas wyprodukowano tu pompy wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze common rail do najnowocześniejszych silników Diesla w około 4 milionach pojazdów lekkich, średnich i najcięższych (z segmentu heavy duty).

Obróbka i montaż elementów tych bardzo precyzyjnych urządzeń prowadzone są w znacznym stopniu automatycznie, w halach (tzw. clean rooms), odznaczających się sterylną czystością i ściśle kontrolowanymi parametrami jakości powietrza.

Znaczenie dostaw OE dla aftermarketu

Współpraca specjalistów Delphi z konstruktorami nowych modeli samochodów owocuje przyspieszonym postępem technicznym we wszystkich związanych z nią dziedzinach. Jej efektem są produkty spełniające wymogi najnowszych globalnych standardów i najbardziej rygorystycznych międzynarodowych norm. Ich dostawy niezbędne są jednak nie tylko na liniach montażowych samochodowych fabryk, lecz także w trakcie eksploatacji, serwisowania i napraw współczesnych pojazdów. Dotyczy to zarówno autoryzowanych placówek obsługowych, jak i warsztatów niezależnych.

Dlatego na całym kontynencie europejskim Delphi posiada około 6 800 dystrybutorów. Współpracują oni bezpośrednio z działającymi na niezależnym rynku części zamiennych dużymi firmami dystrybucyjnymi, hurtowniami, warsztatami naprawczymi oraz punktami sprzedaży detalicznej. Dystrybucja komponentów silników wysokoprężnych jest prowadzona zarówno przez dystrybutorów, jak i za pośrednictwem placówek obsługi technicznej autoryzowanych przez Delphi.

Delphi

Kontrola jakości wykonania otworów wielokrotnie cieńszych od ludzkiego włosa wymaga specjalnych przyrządów optycznych i elektronicznych

Te autoryzowane serwisy tworzą sieć Delphi Service Centre złożoną z 1 600 placówek na całym świecie. Aż 1 500 z nich działa w regionie EMEA, obejmującym Europę, Bliski Wschód i Afrykę. Są to warsztaty zdolne naprawiać najnowocześniejsze systemy występujące w samochodach, w tym także najbardziej zaawansowane wtryskowe układy zasilania. Placówki te dysponują nie tylko odpowiednim asortymentem części zamiennych, lecz także specjalistycznym sprzętem diagnostycznym i naprawczym, dostępem do profesjonalnej informacji i wsparcia technicznego oraz wiedzą i umiejętnościami nabytymi w trakcie korporacyjnych szkoleń. Kompleksowe szkolenia teoretyczno-praktyczne w zakresie systemów common rail realizowane są z reguły w cyklach pięciodniowych.

Węższy, lecz równie głęboki zakres kompetencji mają warsztaty sieci Delphi-Diesel, których działa już w Polsce ponad dwadzieścia. Korzystają one, podobnie jak serwisy o innych samochodowych specjalnościach, z odpowiednich szkoleń w ośrodku Delphi w Błoniu.

  • 2015-05-26 19:37

    Naprawa wtryskiwaczy Delphi

    Bosch

    Wtryskiwacze Common Rail Delphi można profesjonalnie regenerować w Bosch Diesel Service w Stalowej Woli na Mostowej. Szczegóły na stronie http://www.wtryskiwacz.com warto poczytać.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane