strona główna Wydarzenia U Castrola w Pangbourne
2015-05-18, ostatnia aktualizacja 2015-05-18 13:07

U Castrola w Pangbourne

Fot. Archiwum

Fot. Archiwum

W dniach 14–15 maja 2015 roku dziennikarze motoryzacyjnych mediów branżowych wzięli udział w zorganizowanym przez firmę Castrol spotkaniu w Centrum Technologicznym w Pangbourne niedaleko Londynu. Ten ośrodek badawczy mieści się głównie w zabytkowym, XIX wiecznym budynku, który w 1976 roku został przystosowany do pełnienia aktualnej funkcji. Choć firma Castrol posiada podobne ośrodki w różnych częściach świata, to właśnie ten w Pangbourne jest niejako sercem myśli technologicznej koncernu.

W otoczeniu nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego i diagnostycznego personel składający się z ponad 300 specjalistów pracuje nad wciąż nowymi formułami samochodowych środków smarnych. W laboratoriach Centrum Technologicznego urządzenia badawcze pracują praktycznie bez przerwy, dostarczając ogromnych ilości danych. Jak powiedział nam jeden z pracowników, opracowanie nowego oleju przypomina nieco układanie puzzli, gdzie elementami są fragmentaryczne badania, dane i eksperymenty, zaś złożonym obrazkiem jest idealnie skomponowana końcowa formuła.

Castrol

Widoczna w głębi cienistego parku stara rezydencja angielskich arystokratów kryje w swych wnętrzach jedno z najnowocześniejszych laboratoriów świata

Zanim jednak produkt finalny trafi na półki sklepowe, musi przejść szereg wszechstronnych, skomplikowanych i czasochłonnych testów. Na początku olej sprawdzany jest na małych wycinkach różnych materiałów tworzących rozmaite pary trybologiczne, by móc określić jego wpływ na zmniejszenie tarcia. Następnie nową formułę poddaje się próbom stacjonarnym w dostarczonych przez poszczególnych światowych producentów różnych modelach silników. Mierzy się wówczas ich moc, moment obrotowy, wydajność energetyczną i zużycie podzespołów. Są to badania niezwykle czasochłonne (silniki często pracują bez przerwy nawet w cyklach wielodobowych), kosztowne (każdorazowe próby wymagają fabrycznie nowego silnika i są w stanie zużyć nawet kilkanaście tysięcy litrów paliwa). Dla miarodajnej oceny wyników danego eksperymentu każdy silnik po jego przeprowadzeniu jest rozkładany na pojedyncze elementy, które poddaje się dokładnym oględzinom. Na koniec nowy olej testowany jest w kompletnych samochodach i motocyklach poruszających się na taśmach imitujących tor wyścigowy. Finałowe testy przeprowadzane są przez nowoczesne roboty, aby wyeliminować wpływ czynników zewnętrznych i subiektywnych na ich wyniki. Oprogramowanie robota pozwala bowiem wykonywać za każdym razem dokładnie powtarzalną sekwencję czynności, a także "uczyć" się nowych sytuacji i adaptować się do odmienności kolejnych modeli pojazdów.

Castrol

Centrum Technologiczne w Pangbourne zatrudnia ponad 300 najwyższej klasy specjalistów przygotowujących nowe formulacje środków smarnych

Choć Castrol blisko współpracuje z wiodącymi producentami aut (takimi jak Audi, Ford, Honda, Jauguar, Land Rover, Seat, Skoda czy Volvo), to jednak dba także o pomniejsze firmy, a nawet osoby prywatne, nieraz służąc pomocną ręką w rozwiązywaniu różnych, często pojedynczych przypadków usterek, bądź nieprawidłowości w pracy napędów korzystających z olejów tej marki.

Castrol

Prototypowe oleje najpierw podlegają wielostronnym analizom fizyko-chemicznym będacym podstawą długotrwałego doskonalenia ich składu

To właśnie innowacyjność i myślenie przyszłościowe, przy jednoczesnym zacieśnianiu współpracy z innymi firmami oraz użytkownikami jego produktów sprawia, iż Castrol jest od przeszło stulecia jednym z czołowych producentów środków smarnych na świecie.

Castrol

Po wypracowaniu optymalnej receptury nowy olej przechodzi wielogodzinne badania w rozmaitych stacjonarnie pracujących silnikach samochodowych i motocyklowych

Castrol

Po zakończeniu testowego cyklu silniki rozbierane są na pojedyncze elementy dla szczegółowej kontroli procesów ich zużycia

Castrol

Skomputeryzowany robot-motocyklista odbywa testowe jazdy tylko na rolkowym symulatorze wyścigowego toru, ponieważ na zwykłych szosach budziłby popłoch wśród innych uczestników ruchu



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2