strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana napędu rozrządu w silniku Forda Focusa 2.0 l 16 V
2017-03-07, ostatnia aktualizacja 2017-03-07 06:00

Wymiana napędu rozrządu w silniku Forda Focusa 2.0 l 16 V

Fot. ContiTech

Fot. ContiTech

Zamieszczona tu szczegółowa instrukcja dotyczy Forda Focusa 2.0 l 16 V o kodach silnika EDDB, EDDC, EDDD. Część jej zaleceń ma charakter uniwersalny, pozostałe dają się analogicznie odnosić do innych modeli.

Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska. W trakcie jego wymiany mogą powstać istotne błędy, wynikające z nieprawidłowego montażu. Dla ułatwienia prawidłowego przebiegu tej operacji eksperci ContiTech Power Transmission Group opracowali szczegółową instrukcję, w której "krok po kroku" wyjaśniają poprawną procedurę wymiany paska w silniku Forda Focusa 2.0 l 16 V.

Producent omawianego modelu zaleca sprawdzenie i, jeśli to konieczne, wymianę paska rozrządu oraz rolki napinającej co 160 000 km lub przed upływem 10 lat eksploatacji. Według ekspertów ContiTech równocześnie z paskiem powinny zostać również wymienione:

  • napinacz,
  • rolka prowadząca,
  • pompa układu chłodzenia.

Chociaż wspomniana pompa napędzana jest paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, to jednak w tym silniku napinacz paska rozrządu jest do niej zamocowany. Dlatego w przypadku późniejszego jej uszkodzenia cała procedura wymiany paska musiałaby być powtórzona przy użyciu nowych części, ponieważ Ford zabrania ponownego użycia raz już zdemontowanego paska rozrządu. Bardziej korzystne jest zatem wymieniać pompę jako część zestawu, aby uniknąć późniejszych awarii i niepotrzebnych kosztów.

Czas wymiany zgodnej z niniejszą instrukcją ocenia się na 2,2 godziny.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:

1. blokada wałów rozrządu: OE (303-376);

2. trzpień ustalający wału korbowego: OE (303-574);

3. uchwyt koła zębatego: OE (205-072).

Prace przygotowawcze i wskazówki ogólne

Przed przystąpieniem do właściwej wymiany napędu rozrządu należy zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika. Kolejną czynnością jest odłączenie akumulatora od instalacji pojazdu. Wcześniej powinno się zapisać lub zapamiętać kod radioodtwarzacza. Następnie należy podnieść i podeprzeć przód pojazdu, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika. Jeśli pasek rozrządu został wcześniej ściągnięty, nie wolno w tej fazie pracy obracać wału korbowego ani wałów rozrządu.

Później będzie to konieczne, lecz musi przebiegać zgodnie z zasadą, iż wały silnika mogą być obracane wyłącznie w normalnym kierunku jego obrotów, czyli w prawo. Można to wykonywać tylko poprzez pokręcanie kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi rozrządu. Dla ułatwienia tych operacji wskazane jest wykręcenie wszystkich świec zapłonowych.

W trakcie późniejszego montażu trzeba zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania połączeń gwintowych.

Demontaż

W pierwszej kolejności trzeba wymontować zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego, ale nie należy przy tym odłączać jego elastycznych przewodów. Potem demontuje się pasek napędu urządzeń pomocniczych i koło pasowe pompy układu chłodzenia oraz górną i dolną pokrywę rozrządu. Następnie konieczne jest wymontowanie przedniej poduszki silnika i jego wspornika.

Po tych czynnościach możliwe staje się wymontowanie środkowej osłony napędu rozrządu. Trzeba także zdjąć osłonę termiczną, wąż od odpowietrzenia skrzyni korbowej i pokrywę głowicy. Śruby tej ostatniej należy odkręcać zawsze na krzyż, rozpoczynając od końców pokrywy i przechodząc kolejno ku jej środkowi.

Dla zdemontowania starego napędu rozrządu należy:

1. ustawić znaki odniesienia wału korbowego w położenie GMP 1 cylindra;

2. wsunąć blokadę wałów rozrządu OE (303-376), jak na zdjęciach 1 i 2;

3. zamontować trzpień ustalający wału korbowego OE (303-574) w miejsce wykręconej zaślepki bloku silnika (zdj. 3 i 4), obserwując znaki odniesienia na kole pasowym wału korbowego (zdj. 5);

4. odkręcić śrubę rolki napinającej i zwolnić naprężenie paska rozrządu, obracając rolkę napinającą w prawo (zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) za pomocą klucza imbusowego sześciokątnego;

5. zdemontować koło pasowe wału korbowego;

6. zdjąć pasek rozrządu (zdj. 6).

Montaż

 Przystępując do tej operacji, trzeba poluzować śruby wałów rozrządu, korzystając z uchwytu kół zębatych OE (205-072), jak na zdjęciu 7. Następnie należy sprawdzić lub ponownie ustawić położenie wałów rozrządu w sposób obejmujący przy demontażu kroki 1 do 3.

Po zamontowaniu nowych części należy się upewnić, że uchwyt mocujący rolki napinającej (zdj. 8) jest prawidłowo osadzony w gnieździe pokrywy metalowej (zdj. 9, 10, 11).

Nowy pasek rozrządu montuje się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od koła zębatego wału korbowego. Należy upewnić się, czy pasek nie został zagięty w czasie montażu i czy jest on napięty pomiędzy kołami zębatymi.

Dalsze napinanie paska rozrządu przeprowadza się za pomocą rolki napinającej, poprzez jej obrót w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż do ustawienia znaków na rolce w jednej linii (zdj. 12, 13, 14). Potem dokręca się śrubę rolki napinającej momentem 25 Nm.

Zamontowane koło pasowe wału korbowego mocuje się śrubą dokręcaną momentem 115 Nm przy użyciu dodatkowego uchwytu.

W kolejnym etapie można już zdemontować blokadę wałów rozrządu i dokręcić śruby ich kół zębatych momentem 68 Nm.

Następnie pozostaje:

  • obrócić dwukrotnie silnikiem w kierunku jego normalnej pracy;
  • ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra;
  • ponownie zamontować blokadę wałów rozrządu i trzpień ustalający wał korbowy (jeżeli blokada nie daje się włożyć, należy ponownie ustawić pozycje wałów rozrządu);
  • sprawdzić ponownie napięcie paska rozrządu;
  • usunąć blokady;
  • wkręcić na miejsce zaślepkę bloku silnika, dokręcając ją momentem 24 Nm;
  • zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej do ich demontażu i usunąć podpory.

Śruby pokrywy głowicy należy dokręcać w dwóch etapach i w kolejności odwrotnej do ich odkręcania przy demontażu. W pierwszym etapie prawidłowy moment dokręcania wynosi 2 Nm, a w drugim – 7 Nm. Przy dokręcaniu śrub górnej osłony napędu rozrządu stosuje się moment 10 Nm, a przy dolnej osłonie – 7 Nm. Koło pasowe pompy układu chłodzenia wymaga dokręcenia momentem 24 Nm. W kolejnych krokach trzeba zamontować: pasek napędu urządzeń pomocniczych, poduszkę silnika (śruby – 48 Nm; nakrętki – 80 Nm), wspornik silnika (śruby – 50 Nm) oraz świece zapłonowe.

Wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech zapisuje się na dostarczonej firmowej naklejce i umieszcza się ją w komorze silnika (zdj. 15). Na koniec należy uruchomić silnik i wykonać jazdę próbną.

Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy ContiTech



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane