strona główna Wydarzenia Nowe regulacje - stare problemy
2017-06-07, ostatnia aktualizacja 2017-06-07 06:00

XIII konferencja szkoleniowa

Nowe regulacje - stare problemy

Konferencja odbyła się w zakopiańskim hotelu Mercure Kasprowy

PISKP

Konferencja odbyła się w zakopiańskim hotelu Mercure Kasprowy

To trzydniowe (25–27 maja 2017) spotkanie w Zakopanem poświecone było głównie nowym przepisom regulującym kontrolę techniczną pojazdów w Polsce, a także kwestiom związanym z projektem CEP 2.0.

Kompetentni uczestnicy

W obradach wzięli udział: właściciele stacji kontroli pojazdów, zatrudnieni w nich diagności oraz zaproszeni goście reprezentujący odpowiednie instytucje i urzędy państwowe oraz organizacje samorządowe. Obecni byli wśród nich: Główny Inspektor Transportu Drogowego – generał Alvin Gajadhur, Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego – Urszula Nowinowska, Naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy – Krzysztof Nowak, Naczelnik Wydziału Warunków Technicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – Jerzy Król, Dyrektor Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów w Ministerstwie Cyfryzacji – Dorota Cabańska, specjalistki z Biura Programu CEPiK 2.0.: Zuzanna Kukawska i Ewelina Kosecka, Główny Analityk z Centralnego Ośrodka Informatyki – Miłosz Galiński, Naczelnik Wydziału Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji – inspektor Armand Konieczny, Dyrektorzy Instytutu Transportu Samochodowego: Marcin Ślęzak i Ewa Dębicka, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego – Jakub Faryś i Dyrektor – Michał Wekiera, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – Alfred Franke, Dyrektor Związku Powiatów Polskich – Grzegorz Kubalski oraz Wiceprezes Polskiej Izby Transportu Samochodowego i Spedycji – Franciszek Kowaluk.

W roli partnerów konferencji wystąpiły firmy Maha Polska, Unimetal, Sosnowski oraz Benefia Ubezpieczenia.

Obrady prowadził dr inż. Leszek Turek – Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Zaprezentowane referaty

Filip Sołtys,przedstawiciel firmy Maha, zaprezentował urządzenia do diagnostyki samochodowej i badań technicznych pojazdów istotne z punktu widzenia wprowadzanych zmian prawnych. Szczegółowo omówił m.in. funkcje linii diagnostycznej Eurosystem i kompatybilnych z nią urządzeń.

Referat firmy Sosnowski dotyczył wyników przeprowadzonych przez nią badań przesiewowych, z których wynika, że 6 na 10 pojazdów stwarza potencjalne zagrożenie na drodze z powodu źle ustawionej geometrii podwozia. Piotr Korczyński z firmy Sosnowski zaprezentował urządzenia do ustawienia kół w SKP.

O urządzeniach przystosowanych do nowej dyrektywy mówił Aleksander Ćwiszewski z firmy Unimetal, prezentując ich serię Uniline Quantum 3. Zwrócił przy tym uwagę na funkcje sprzyjające minimalizacji przestojów, umożliwiające diagnozowanie online, zachowywanie danych kalibracyjnych w pamięci sterownika i rozpoznawanie tablic za pomocą OCR.

Przedstawiciele spółki Benefia, Marek Kotwica i Zbigniew Niewierowski, omówili nową aplikację umożliwiającą sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych OC/AC w SKP. Zwrócili też szczególną uwagę na wygodę, szybkość i łatwość zautomatyzowanego procesu sprzedaży polis.

O bieżących problemach związanych z praktycznym funkcjonowaniem SKP, ze szczególnym naciskiem na kwestie związane ze zmianami konstrukcyjnymi, mówił w swym wystąpieniu Karol Rytel – starszy specjalista ds. technicznych PISKP.

Jerzy Król, Naczelnik Wydziału Warunków Technicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zapowiedział powstanie nowych Centrów Badań Technicznych TDT, które zajmą się dopuszczaniem do ruchu pojazdów po znacznych zmianach konstrukcyjnych. Według tej deklaracji centra TDT mają mieć inne kompetencje niż stacje przedsiębiorców. Nowością będzie możliwość badania ciągników i ich przyczep poza SKP, zarówno podstawową, jak i okręgową. Przewiduje się też wprowadzenie nowych wymagań dla przedsiębiorców prowadzących SKP, m.in. nie będą oni mogli być karani za przestępstwa skarbowe. Nowe przepisy określą również kwestie nadzoru TDT nad SKP, w tym m.in. kontrolę losowo wybranych wyników badań z ostatnich trzech miesięcy, analizy wyników badań z testerów rolkowych, dymomierzy i analizatorów spalin. Równocześnie przewiduje się analizę statystyk z wykonanych badań i skarg zgłaszanych przez właścicieli kontrolowanych pojazdów.

Przedstawione podczas obrad zmiany organizacyjno-prawne nie satysfakcjonują w pełni żadnej z zainteresowanych stron

Generał Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego, podał w swym wystąpieniu wyniki kontroli stanu technicznego ponad 1600 pojazdów wykonywanych przez podległą mu instytucję w roku 2016 we wszystkich województwach. Omówił wybrane przykłady prowadzonych akcji kontrolnych. Przedstawiciel KGP, inspektor Armand Konieczny, omówił przyczyny wypadków w roku 2016 ze szczególnym uwzględnieniem tych spowodowanych niesprawnością techniczną. Zwrócił uwagę na to, iż zwiększająca się liczba pojazdów i brak skutecznego nadzoru nad ich stanem technicznym prowadzi do pogorszenia bezpieczeństwa na drogach. Zaprezentował m.in. liczbę ofiar śmiertelnych wypadków w Polsce w okresie ostatnich 25 lat na tle liczby zarejestrowanych pojazdów.

Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji przedstawili status prac w programie CEPiK 2.0. Podano informacje o podłączeniu SKP do tego sytemu. Wspomnieli też o konieczności dostosowania przepisów dotyczących CEPiK w związku z przygotowywaną nowelizacją ustawy – "Prawo o ruchu drogowym" oraz aktów wykonawczych.

Najważniejsze aspekty raportu NIK dotyczące SKP skomentował Dyrektor Biura PISKP, mecenas Marcin Barankiewicz. Przedstawił on szczegółowo cel przeprowadzonej kontroli oraz jej wyniki w skontrolowanych starostwach.

Konferencję zakończyła ponad dwugodzinna dyskusja plenarna, podczas której jej uczestnicy zadawali pytania i zgłaszali swe krytyczne uwagi do wysłuchanych wcześniej referatów.

Prezentacja wyposażenia SKP

Przez cały czas trwania konferencji czynne były punkty wystawowe prezentujące aktualne oferty producentów i importerów wyposażenia dla SKP. Do gospodarzy tych stoisk należały firmy: BKF, Ex-Lab, Haik, Italcom, Precyzja-Service, Precyzja-Technik, Texa Poland, WashTec Polska, Werther International Polska i WSOP. Można tam było porozmawiać i obejrzeć najnowsze rozwiązania techniczne zastosowane w urządzeniach służących do przeprowadzania badań technicznych, poczynając od dymomierzy i analizatorów spalin, po szafę diagnostyczną i urządzenia do geometrii.

Walne Zgromadzenie

W ostatnim dniu konferencji odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, podczas którego dr inż. Leszek Turek, Prezes Zarządu PISKP, przedstawił sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2016 oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Izby w roku 2016. Przewodnicząca Rady Izby, Jolanta Źródłowska, zaprezentowała sprawozdanie Rady Izby z działalności w roku 2016. Oba sprawozdania zostały zatwierdzone. Podjęto uchwałę w sprawie uzupełnienia składu Rady Izby IV kadencji – do dotychczasowych członków dołączył Tomasz Trzaska. W skład uzupełnionej Komisji Rewizyjnej wszedł Sylwester Paluch. Ostatnim punktem Zwyczajnego Walnego zgromadzenia było przedstawienie Planu Działania Izby oraz Planu Gospodarczo-Finansowego na rok 2017.

Nierozstrzygnięte dylematy

Autorzy niektórych referatów i niemal wszyscy uczestnicy plenarnej dyskusji nie kryli swej krytycznej oceny wprowadzanych innowacji organizacyjno-prawnych. Nie rozwiązują one bowiem głównych problemów technicznej kontroli pojazdów w Polsce, koncentrując się w najlepszym wypadku na koncepcjach wycinkowych bądź ambiwalentnych.

Oferty dostawców sprzętu diagnostycznego były bardzo atrakcyjne, lecz równocześnie trudne do sfinansowania z opłat pobieranych za przeglądy

Kwestią zasadniczą pozostaje wciąż ogólnie zły stan techniczny pojazdów poruszających się po naszych drogach i brak praktycznego związku tego zjawiska z działalnością krajowego systemu SKP. Przy sporadycznych kontrolach drogowych niesprawne okazują się zarówno samochody formalnie dopuszczone do ruchu, jak i użytkowane mimo braku stosownych badań.

W obu wypadkach przyczyna ma podobny charakter ekonomiczny, gdyż wysokość opłat za przeglądy z jednej strony nie sprzyja dociekliwości diagnostów, a z drugiej – nie zachęca mniej zamożnych właścicieli pojazdów do regularnych wizyt w SKP. Zaostrzenie kar za te obustronne uchybienia wiąże się z dodatkowymi wydatkami, tym razem państwowymi, i wcale też nie musi przynieść pożądanych efektów.

  • 2017-12-03 19:21

    błąd

    Krzysztof Jarzyna

    Generałem był T. Połeć, Pan Alvin nie ma stopnia

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2