strona główna Aktualności Jubileuszowy hamulec ZF
2017-10-12, ostatnia aktualizacja 2017-10-12 06:00

Jubileuszowy hamulec ZF

Fot. ZF

Fot. ZF

Firma ZF jako pierwsza świętuje jubileusz związany z wyprodukowaniem 100 milionów jednostek elektrycznego hamulca postojowego (EPB).

Koncern przed ponad 15 laty zaprezentował zacisk hamulca wyposażony w elektryczny człon uruchamiający (Motor-on-Caliper). EPB firmy ZF uznawany jest za pionierski przykład inteligentnego układu mechanicznego, który kształtował motoryzacyjne trendy.

Układ EPB został zaprojektowany i po raz pierwszy opuścił linię produkcyjną fabryki w Koblencji. Obecnie elektryczne hamulce powstają w fabrykach firmy ZF w Chinach, Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz od niedawna w Indiach. Technologia EPB wciąż się rozwija i trafia na kolejne segmenty rynku, począwszy od samochodów małolitrażowych aż po SUV-y, pikapy i pojazdy dostawcze.

EPB pozwala zrezygnować z konwencjonalnego systemu hamulców postojowych, do których uruchomienia potrzeba między innymi dźwigni oraz linek hamulcowych. Ich zadania w układzie EPB przejmuje przycisk, który aktywuje silniki elektryczne zamontowane bezpośrednio na zaciskach. Takie rozwiązanie zmniejsza masę układu hamulcowego, co z kolei ogranicza zużycie paliwa.

Elektryczne aktywowanie elementów mechanicznych w układzie EPB pozwala na połączenie z innymi systemami i tworzenie zaawansowanych asystentów bezpieczeństwa. Przykładowo, możliwe jest awaryjne hamowanie wszystkich czterech kół z maksymalnym opóźnieniem, aż do zadziałania funkcji ABS. W porównaniu z hamulcami tradycyjnymi, które działają wyłącznie na oś tylną bez kontroli elektronicznej, EPB spełnia dodatkowe funkcje, będąc zintegrowanym elementem zasadniczego układu hamulcowego. Jednocześnie EPB jest krokiem w kierunku tak zwanych układów hamulcowych Brake-by-Wire, które w założeniu mają działać bez mechanicznego połączenia z pedałem hamulca.

ZF oferuje rozmaite warianty elektrycznych hamulców postojowych. Oprócz standardowego EPB dostępny jest zintegrowany elektryczny hamulec postojowy (EPBi). W tym układzie nie jest wymagany oddzielny sterownik (ECU) do EPB, gdyż układ nadzorowany jest przez sterownik układu stabilizacji pojazdu (ESC). Istnieje również wersja EPB instalowana na osi przedniej, która czyni tę technologię dostępną również dla mniejszych pojazdów wyposażonych w układ hamulca bębnowego na osi tylnej.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane