strona główna Praktyka warsztatowa Renowacja białych lakierów perłowych
2017-10-16, ostatnia aktualizacja 2017-10-16 06:00

Renowacja białych lakierów perłowych

Fot. Axalta

Fot. Axalta

Popularne od dziesięciu lat białe lakiery perłowe są trudne w renowacji. Jeśli lakiernik nie przeprowadzi wszystkich czynności precyzyjnie, na powłoce może pozostać widoczny ślad po wykonanej naprawie.

Wspomniany kolor podoba się użytkownikom samochodów, ponieważ kojarzy się ze współczesnym stylem produktów ekologicznych. W ramach tego trendu wielu producentów wprowadza do swojej oferty specjalne perłowe lakiery z efektem, np. Mineral White BMW czy Mystic White Mercedesa. Powłoki wykonane z ich zastosowaniem składają się z dwóch warstw lakieru bazowego, dzięki którym samochód zyskuje połysk i zmienia barwę w zależności od kąta patrzenia. Fragmentaryczna renowacja takiej powłoki lakierniczej wymaga złożonej aplikacji wielu warstw lakieru. Aby pomóc lakiernikom, marka Standox opracowała szczegółowe wytyczne dotyczące napraw lakierów perłowych. Zastosowanie się do nich pozwala profesjonalnym warsztatom lakierniczym osiągać identyczne za każdym razem, doskonałe wyniki.

Wskazówka nr 1: przygotowanie blaszek do natrysku próbnego

Kluczowym elementem białych lakierów perłowych jest warstwa zapewniająca powstawanie efektu specjalnego. Będzie on najbardziej zbliżony do oryginalnego, jeśli wcześniej dokona się natrysku próbnego na standardowych blaszkach kontrolnych. Zaleca się, by przed rozpoczęciem pracy przygotować trzy blaszki do próbnej aplikacji lakieru bazowego. Każdą z nich należy polakierować inaczej, czyli odpowiednio: jedną, dwiema i trzema warstwami. W ten sposób na każdej blaszce uzyskamy inny efekt, a to pozwoli nam określić, który z nich jest najbliższy oryginałowi.

Wskazówka nr 2: oznaczenie blaszek

Jest to czynność pozornie oczywista i prosta, ale łatwo o niej zapomnieć. Otóż liczba naniesionych warstw powinna być odnotowana na odwrocie każdej blaszki. W przeciwnym wypadku łatwo o popełnienie trudnego do naprawy błędu w trakcie aplikacji głównej.

Wskazówka nr 3: równoczesne lakierowanie elementów

Podczas samej naprawy najpierw należy przeprowadzić aplikację lakieru bazowego na uszkodzone miejsce, aż do uzyskania dobrego krycia, a następnie przystąpić do cieniowania sąsiadujących elementów. Dopasowanie koloru do lakieru na obszarach otaczających uszkodzenie jest bardzo ważne. Co więcej, podczas renowacji lakierów trójwarstwowych nie należy nigdy lakierować elementów osobno, lecz zawsze razem. Przed aplikacją lakieru z efektem należy ostrożnie usunąć pył, ponieważ po aplikacji tej warstwy wszelkie niedoskonałości staną się widoczne.

Wskazówka nr 4: znaczenie ilości warstw

Ma ona kluczowe znaczenie dla dokładności dopasowania koloru. W związku z tym aplikację lakieru z efektem należy zaczynać od zewnętrznej krawędzi naprawianego obszaru, a potem kierować się ku jego środkowi, wykorzystując całą dostępną przestrzeń. Konieczna jest aplikacja takiej samej ilości warstw, jak na tej blaszce próbnej, która najbardziej odpowiadała oryginałowi. To pozwoli uzyskać idealny efekt.

Szkolenia praktyczne

W 60 centrach szkoleniowych Standox na całym świecie specjaliści tej globalnej marki należącej do Axalta Coating Systems regularnie prowadzą kursy renowacji lakierów specjalnych. Więcej na ten temat można dowiedzieć się w zakładce "serwis" na stronie Standox pod adresem: www.standox.pl



Grzegorz Kotliński
Doradca Techniczny marki Standox



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane