strona główna Aktualności Opony zimowe na mokrej nawierzchni
2017-11-23, ostatnia aktualizacja 2017-11-23 11:41

Opony zimowe na mokrej nawierzchni

Fot. PZPO

Fot. PZPO

Pojazd wyposażony w opony zimowe, jadący po mokrej nawierzchni przy temperaturze dodatniej (od 2 do 6 st. C), zatrzyma się szybciej niż pojazd na ogumieniu letnim.

Należy pamiętać, że najwięcej prędkości auto wytraca na ostatnich metrach hamowania, a zatem "zimówki" zatrzymają samochód przed przeszkodą, w którą na letnich gumach uderzy on z całym impetem.

Przedstawione przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego nagrania z testów opon zimowych potwierdzają różnicę między oponami zimowymi a letnimi. Na mokrej drodze przy temperaturze plus 6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Długość najpopularniejszych aut przekracza nieco 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, pojazd na ogumieniu letnim jechał jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

Nowoczesne opony zimowe zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych: są skuteczne już przy 10–15 st. C na suchej drodze, ale sprawdzają się też na mokrym asfalcie i w dniach kiedy robi się chłodniej.

Używanie opon zimowych wpływa pozytywnie na hamowanie i przyczepność samochodu. Testy porównujące opony letnie z zimowymi pokazują, jak bardzo ogumienie dostosowane do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w zachowaniu kontroli nad pojazdem. Raport opracowany przez Komisję Europejską dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc.

Opony zimowe wykonane są z innej mieszanki gumowej niż opony letnie, która dzięki większej zawartości naturalnej gumy i krzemionki nie twardnieje kiedy robi się coraz chłodniej. Specjalny bieżnik opon zimowych doskonale odprowadza wodę i "wgryza się" w śnieg, a dzięki przestrzennym, samoblokującym się lamelom zapewnia też bezpieczeństwo na suchej drodze. Zarówno mieszanka, jak i bieżnik są kluczowymi elementami opon zimowych, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania.

Homologowane opony zimowe (mające tzw. symbol alpejski, czyli płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich) zapewniają krótszą drogę hamowania. Opony letnie w już w temperaturach poniżej 7 st. C stają się coraz twardsze i mają wydłużoną drogę hamowania (w porównaniu z modelami zimowymi różnica może wynieść nawet ponad 10 metrów). Należy pamiętać, że spotykany także symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon; nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej. Samodzielnie występujący znak M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.

Tagi

Opony  PZPO 

  • 2017-12-22 11:58

    jezdnia

    Antek

    Właśnie wydaje mi się, że dlatego warto te opony wymieniać. Na śliskiej nawierzchni letnie sobie nie radzą - one są dobre na błoto np. ale jednak zimówki gwarantują komfort jazdy. ja już zamówiłem do swojego peugeota z logistyki opon komplet i do firmowego opla też. Będzie spokój.

    skomentuj

  • 2018-01-03 12:12

    Jakość opon

    Dawid S.

    Takie testy dają jasny obraz tego, jak różnić się może droga hamowania w różnych warunkach, podczas korzystania z różnych opon, więc oby takich testów było więcej. Ja do tej pory kupowałem zawsze używki, ale na zimę zdecydowałem się postawić na opony od firmy Zwolak.pl. Póki co naprawdę zadowolony, szczególnie, że w zimowych warunkach dość dobrze się spisują. Na oponach nie ma co oszczędzać. ;)

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2