strona główna Mechanika Wymiana przednich amortyzatorów Alfa Romeo Mito
2017-12-05, ostatnia aktualizacja 2017-12-05 06:00

Instrukcja montażowa KYB

Wymiana przednich amortyzatorów Alfa Romeo Mito

Fot. KYB

Fot. KYB

Model ten, produkowany od stycznia 2011 roku, jest popularnym samochodem. Szacowany czas montażu amortyzatora przedniego wynosi w nim około 1 godziny dla każdej ze stron.

Demontaż i montaż kolumny amortyzatora

W pierwszej kolejności należy zdjąć przednie koło po stronie planowanej wymiany. Następną czynnością jest wyjęcie z gniazda przewodu ABS (fot. 1).

Potem należy zdjąć zabezpieczenie i wyjąć z gniazda mocującego przewód hamulcowy (fot. 2). Zabezpieczenie wymaga odłożenia w bezpieczne miejsce, aby można było użyć je ponownie. Teraz można już odkręcić i wymontować łącznik stabilizatora (fot. 3).

Dla wykonania kolejnych czynności konieczne jest lekkie podniesienie i podparcie półosi napędowej, a następnie odkręcenie dwóch dolnych śrub mocujących amortyzator (fot. 4).

Przed demontażem górnego mocowania amortyzatora należy odkręcić i zdjąć ramiona wycieraczek szyby przedniej oraz plastikową osłonę podszybia wraz z uszczelką maski. (fot. 5). Po wykonaniu tych czynności można już odkręcić górną nakrętkę mocującą kolumnę amortyzatora. Równocześnie powinno się przytrzymać amortyzator drugą ręką, aby nie upadł (fot. 6).

Po wyjęciu kolumny amortyzatora od dołu, trzeba umieścić ją w odpowiednim ściągaczu do sprężyn zawieszenia (fot. 7). Najwygodniejsze jest użycie do tego celu kolumnowego ściągacza pneumatycznego z bramką zabezpieczającą. Gdy zdemontowane zostaną wszystkie elementy kolumny, należy sprawdzić dokładnie ich stan techniczny. Przy montażu nowego amortyzatora zaleca się wymianę elementów współpracujących, czyli: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

W trakcie montażu nowego amortyzatora, sprężyny zawieszenia, górnego zestawu montażowego oraz zestawu osłonowo-ochronnego należy sprawdzić prawidłowe ułożenie sprężyny w dolnym talerzu oporowym (fot. 8). Ważne jest także zastosowanie prawidłowego momentu dokręcania nakrętki mocującej trzpień amortyzatora (fot. 9). Trzeba przy tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich montowanych elementów. Nie wolno używać narzędzi typu "żaba" do przytrzymywania tłoczyska podczas dokręcania jego nakrętki, gdyż można w ten sposób uszkodzić powierzchnię chromową, co potem doprowadza do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

Zmontowaną nową kolumnę amortyzatora wprowadza się na jej miejsce, przytrzymując ją od dołu jedną ręką, a drugą w tym czasie łączy się mocowanie górne (fot. 10). Po zwolnieniu podparcia półosi wkłada się dwie dolne śruby mocujące amortyzator i dokręca je właściwym momentem (fot. 11). Potem należy zamocować łącznik stabilizatora, a następnie w odpowiednie gniazda mocujące wpiąć przewód hamulcowy wraz z zabezpieczeniem oraz przewód czujnika ABS. Tę fazę kończy zamontowanie koła.

Po opuszczeniu pojazdu na koła dokręca się odpowiednim momentem górną nakrętkę mocującą tłoczysko amortyzatora (fot. 12). Pozostaje już tylko założenie plastikowej osłony podszybia wraz z uszczelką maski oraz zamontowanie wycieraczek.

KYB zaleca wykonanie kontroli geometrii zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie. Zgodnie z technologią naprawy należy zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi. Film z dokładną prezentacją wymiany amortyzatorów przedniej osi samochodu Alfa Romeo Mito obejrzeć można na www.youtube.com/KYBEurope.



Andrzej Chmielewski
Specjalista ds. Produktowo-Technicznych KYB Europe Oddział w Polsce

Tagi

Amortyzatory  KYB  Wymiana 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2