strona główna Biznes Barometr Branży Części Motoryzacyjnych
2018-03-02, ostatnia aktualizacja 2018-03-02 06:00

Barometr Branży Części Motoryzacyjnych

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wspólnie z firmą badawczą Frost & Sullivan, przygotowało barometr, czyli analizę rynku części motoryzacyjnych w Polsce. Badanie przeprowadzono wśród menedżerów firm – producentów części, dystrybutorów oraz warsztatów.

Według ocen serwisów 59% wizyt ich klientów stanowią odwiedziny z przyczyny awarii lub zużycia części. Tak duży udział świadczy o kilku cechach charakterystycznych krajowej motoryzacji. Po pierwsze, park samochodowy w Polsce nie należy do młodych, co skutkuje stosunkowo częstymi problemami oraz awariami pojazdów. Po drugie, w sytuacji bezproblemowej pracy wszystkich podzespołów w samochodzie większość kierowców nie zastanawia się nad profilaktyczną wizytą w warsztacie.

Oceniając zmianę inwestycji w warsztatach w 2017 roku, 57% respondentów zadeklarowało ich wzrost, z czego zdecydowana większość dotyczyła zakupu urządzeń warsztatowych (87% warsztatów, które wzięły udział w badaniu).

Jak wskazują wyniki barometru, 63% menedżerów fabryk produkujących części samochodowe uważa, że elektromobilność jest najistotniejszym trendem, który zmieni rynek handlu i usług w motoryzacji. Drugą pozycję ze znacząco mniejszym udziałem zajęły pojazdy autonomiczne, które wskazało 39% respondentów. Warto też zauważyć, że 44% menedżerów uznaje, że gwałtowny rozwój elektromobilności stanowi zagrożenie dla ich firm; jedynie 19% uważa, że jest to szansa do szybszego rozwoju.

Menedżerowie fabryk w Polsce wykazali zrozumienie potencjalnych korzyści, które powstają wraz z wdrożeniem rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0. Ponad połowa z nich uważa, iż wymagania odbiorców (56%) oraz wzrost produktywności (51%) są czynnikami, które mogą zmotywować producentów do przekształcenia swojej działalności w oparciu o inteligentne procesy produkcyjne.

Zdecydowana większość dystrybutorów części motoryzacyjnych przedstawia pozytywne prognozy wyników sprzedaży w 2018 roku. Aż 41% firm dystrybucyjnych biorących udział w badaniu spodziewa się wzrostów przekraczających 10%. Wzrostów do 10% spodziewa się natomiast 40% firm.

Sektor dystrybucji części motoryzacyjnych w Polsce charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem konkurencji. Aż 68% dystrybutorów części uznało wojny cenowe za czynnik, który stanowi największe zagrożenie dla firmy.

Oceniając poziom wojen cenowych w poszczególnych segmentach 36% respondentów postawiło najwyższą ocenę (5) w sektorze marek premium: wojny cenowe są tam na tyle intensywne, że całkowicie niszczą opłacalność. W pozostałych obszarach (wśród produktów ze średniej półki oraz tanich części) sytuacja została oceniona nieco bardziej optymistycznie (4 na 5), co oznacza, że wojny cenowe mają tylko znaczący wpływ na opłacalność.

Wyzwaniem dla dystrybutorów jest zwiększająca się aktywność sektora OE w obszarze sprzedaży części zamiennych: 69% menedżerów wykazało wzrost segmentu autoryzowanych dealerów w 2017 roku. Wraz z rosnącą kompleksowością technologiczną części motoryzacyjnych oraz zwiększeniem sprzedaży nowych pojazdów producenci samochodów pragną zwiększyć swój udział na rynku części zamiennych, sprzedając komponenty z własnym logo. To z kolei znacząco uderza w segment niezależnych dystrybutorów części zamiennych, zmniejszając ich udziały w rynku.

  • 2018-03-10 12:16

    branza

    gregor

    Akurat większa aktywność sektora oe jak dla mnie jest na plus bo oe to wyznacznik jakości i wiem że jak dajmy na to przeguby z takim oznaczniem delphi wybiore to źle na tym nie wyjde to będą wytrzymalsze

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Polecane


ver. 2023#2