strona główna Wyposażenie Bezdotykowy Quick Check Drive
2020-03-05, ostatnia aktualizacja 2020-03-05 11:41

Bezdotykowy Quick Check Drive

Fot. Hunter, MS-B

Fot. Hunter, MS-B

Quick Check Drive to nowoczesne urządzenie amerykańskiego producenta Hunter Engineering Company, którego wyłącznym dystrybutorem w Polsce jest firma Wimad. Umożliwia ono całkowicie bezdotykowy pomiar geometrii kół w samochodach, przy czym nie wymaga stosowania żadnych nakładek na koła ani innych ruchomych elementów. Badanie trwa od 3 do 5 sekund i polega na przejeździe samochodu między dwiema kolumnami pomiarowymi, a jego wyniki wyświetlają się natychmiast.

Pojawienie się na rynku technologii tego typu było sygnalizowane w eksperckich publikacjach na temat pomiaru geometrii podwozi już kilka lat temu. Wykazały one niezbicie ścisłą współzależność systemów wspomagania kierowcy, w jakie wyposażane są współcześnie produkowane samochody, z prawidłowym ustawieniem kół. Aby pojazdy poruszały się bezpiecznie po drodze i zachowywały prostoliniowy kierunek jazdy, konieczna jest właściwa geometria kół. Świadomość tej współzależności jest coraz bardziej powszechna zarówno wśród pracowników warsztatów, jak i ich klientów. Dlatego badania geometrii kół wykonywane są coraz częściej i stają się niezbędne w praktyce warsztatowej. System Quick Check Drive jest odpowiedzią producenta zaawansowanego technologicznie sprzętu warsztatowego na to rynkowe zapotrzebowanie.

Dobry już na przyjęciu

Działanie systemu Quick Check Drive jest bardzo proste. Samochód przyjmowany do serwisu badany jest już podczas wjazdu na stanowisko przyjęcia. Urządzenie mierzy całkowitą zbieżność przednią i tylną oraz kąty pochylenia kół. Cała operacja trwa zaledwie kilka sekund, a już na wstępie podaje wiele istotnych informacji o stanie podwozia przyjmowanego auta. Wystarczy przejechać samochodem pomiędzy dwiema kolumnami pomiarowymi wyposażonymi w 16 laserów rejestrujących każda, aby system automatycznie dokonał pomiarów i odczytał numer rejestracyjny pojazdu. Po dopisaniu numeru VIN natychmiast wyświetlają się przeanalizowane parametry łącznie z informacją, czy odpowiadają one danym producenta. Automatycznie generowane wyniki zostają zapisane w tzw. chmurze. Można je przesłać e-mailem pod wskazany adres lub wydrukować, serwis jest w stanie poinformować klienta o stanie jego pojazdu, w tym o ewentualnej potrzebie wykonania regulacji geometrii podwozia.

Trwające kilka sekund badanie odbywa się automatycznie podczas przejazdu auta między dwiema kolumnami

Pracę systemu wspomaga zestaw kilku kamer, które dokładnie rejestrują stan karoserii przyjmowanego auta w chwili wjazdu do warsztatu, w tym nawet drobne uszkodzenia powłoki lakierniczej lub wgniecenia.

Bezpłatne, lecz rentowne

W przypadku systemu Quick Check Drive pracownikom serwisu odpada konieczność mechanicznego przygotowania stanowiska do pomiaru geometrii. Laserowy pomiar nie niesie ze sobą ryzyka pojawienia się błędów, jakie mogą się zdarzać przy pracy na urządzeniach starszego typu.

Dużo przemawia za tym, by taką usługę wykonywać nieodpłatnie, tworzy to bowiem tzw. wartość dodaną – buduje zaufanie oraz renomę warsztatu, postrzeganego jako profesjonalny i nowocześnie wyposażony, a klienci mają możliwość podjęcia świadomych decyzji dotyczących ewentualnych napraw.

Urządzenie jest niewielkie, można je zamontować w strefie wjazdowej warsztatu

Wyposażenie warsztatu w urządzenie Quick Check Drive może nie tylko poprawić jakość, szybkość i kompleksowość obsługi klienta, ale także – mimo wykonywania usługi pomiaru geometrii za darmo – korzystnie wpłynąć na wyniki finansowe warsztatu. Według szacunkowych danych firmy Wimad, około 70% pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma niewłaściwie ustawioną geometrię. Dotyczy to również aut nowych, dopiero co zakupionych. Zatem, przy założeniu, że w serwisie wykonuje się szybkie i bezpłatne badanie każdego samochodu, można spodziewać się wzrostu obrotów warsztatu ze zleceń na ustawienie geometrii, konieczne naprawy bądź ze sprzedaży części.

Mniejszy może więcej

Powierzchnia, jaką zajmują kolumny Quick Check Drive, jest znacznie mniejsza w porównaniu z urządzeniami starszego typu. Można je zatem ulokować za bramą serwisu, tak by każdy pojazd wjeżdżający, niezależnie od zakresu napraw, mógł zostać sprawnie przebadany. Skanowanie samochodu odbywa się bez konieczności zatrzymywania pojazdu. System aktywuje się automatycznie, gdy samochód pojawia się w jego zasięgu, oraz wykonuje precyzyjną i kompleksową pracę, zakończoną wygenerowaniem łatwego do zrozumienia raportu.

Urządzenie nie wymaga specjalistycznej wiedzy i nadzór nad jego pracą może sprawować każdy z pracowników serwisu.

Czujniki optyczne i laserowe wykonują 16 pomiarów na każde koło i zapewniają dużą dokładność

Datowany raport pomiaru, jak i zapis jego przebiegu wraz ze zdjęciami zostaje zapisany w jednostce sterującej urządzenia. Możliwy jest również zdalny dostęp do danych za pośrednictwem połączenia internetowego z Hunternet. Archiwizacja danych w systemie sprawia, że jeśli pojazd ponownie znajdzie się na stanowisku przyjęcia do warsztatu, bezdotykowy pomiar odbędzie się jeszcze sprawniej – bez potrzeby ponownego wpisywania numeru VIN, gdyż po odczycie tablicy rejestracyjnej urządzenie automatycznie rozpozna badany samochód. W Stanach Zjednoczonych system sam kojarzy numer rejestracyjny z numerem VIN pojazdu. W przypadku naszego kraju jest to, póki co, niemożliwe.

Małgorzata Salamaga-Borysenko

Raport z przeprowadzonego pomiaru składa się z kilku plansz i jest zrozumiały dla każdego

Kamery wiernie rejestrują nawet drobne uszkodzenia powłoki lakierniczej

System jest wspierany przez bazę danych firmy Hunter, określającą automatycznie specyfikacje większości pojazdów

Z urządzeniem można się zapoznać w Centrum Szkoleniowym firmy Wimad



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane