Dzięki niedawnemu przejęciu firmy WABCO koncern ZF przyspiesza prace nad inteligentnymi systemami do pojazdów użytkowych.
Obejmuje to między innymi pierwszą autonomiczną funkcję sprzęgania naczepy oraz energooszczędny zestaw samochodowy z przyczepą.
UE wymaga ograniczenia emisji CO2 przez nowe pojazdy użytkowe o 15 procent do 2025 r., a do 2030 r. o 30 procent. Od 2022 r. pojawią się nowe zasady homologacji systemów wspomagania kierowcy, a od 2024 r. nowe warunki rejestracji pojazdów, obejmujące zaawansowane systemy ostrzegania o martwych punktach.
ZF przyspiesza również program elektryfikacji pojazdów użytkowych. Oś elektryczna ZF AxTrax AVE jest dostępna już od kilku lat. W tym roku koncern uruchomi seryjną produkcję centralnego elektrycznego napędu CeTrax. Do 2023 r. powstanie modułowy zestaw elektrycznego napędu, przeznaczony do autobusów i samochodów ciężarowych o masie do 44 ton. Podobnie jak w przypadku innych systemów elektrycznych ZF, będzie on technologią otwartą, co oznacza, że może być połączony na przykład z akumulatorem lub ogniwem paliwowym.
Koncern zajmuje się elektryfikacją przyczep z systemem eTrailer. Naczepa ta, ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, może przekształcić tradycyjną ciężarówkę, z którą jest połączona, w pojazd hybrydowy, który zużywa do 16 procent mniej paliwa.
Nowe technologie to m.in. w pełni zautomatyzowany asystent sprzęgania, który umożliwia samochodom ciężarowym samodzielne odnalezienie przydzielonej im naczepy i jej automatyczne przyłączenie. Zaprezentowano również kolejną innowację, Advanced Reversing Assist, czyli ulepszoną funkcję asystenta cofania dla ciężarówek.
Firma ZF pracuje też nad systemami łączności z pojazdami, aby lepiej obsługiwać sektor flot pojazdów użytkowych.
0 komentarzy dodaj komentarz