2021-05-31, ostatnia aktualizacja 2021-05-31 06:00

Trzy diamenty

Współcześnie opracowany model koncepcyjny samochodu sportowego

1cars.org, autocasion.com, i.pinimg.com

Współcześnie opracowany model koncepcyjny samochodu sportowego

Firmę Mitsubishi (po japońsku – „trzy diamenty”) założył pochodzący z samurajskiej rodziny Yatoro Iwasaki. Wielobranżowe przedsiębiorstwo zajmowało się transportem, handlem (również zagranicznym), żeglugą, projektowaniem i budową samolotów, a także usługami bankowymi. W 1917 roku Mitsubishi wyprodukowało pierwszy samochód – model A.

Do budowy przystąpiono z marszu, bez doświadczenia, planów, rysunków i zaplecza technologicznego, wyłącznie przy użyciu ręcznych narzędzi. Efekt zależał wyłącznie od pomysłowości i umiejętności mechaników. Eksperymentowano przy konstrukcji silnika (kilka z nich podczas prób doszczętnie zużyto), a koła zębate przekładni szlifowano osełkami. Ostatecznie jednostkę napędową stanowił rzędowy silnik czterosuwowy o pojemności 2764 cm3. Rozwijał moc 35 KM, napędzał koła tylne i zapewniał prędkość nieco ponad 90 km/h. Drewniana, czterodrzwiowa kabina pasażerska mieściła siedem osób i nawiązywała konstrukcją do powozów konnych. Samochód pomyślany był jako pojazd dla wysokich rangą urzędników państwowych i miał stanowić wizytówkę japońskiego rzemiosła. Okazał się jednak za drogi i nie mógł konkurować z autami importowanymi z Ameryki i Europy. W ciągu pięciu lat powstały 22 egzemplarze tego modelu.

Mitsubishi model A (1917–1921)

Do zakończenia II wojny światowej nie produkowano już samochodów osobowych. Wytwarzano autobusy, pojazdy ciężarowe (głównie na zamówienie wojska) oraz samoloty myśliwskie. Kolejny cywilny pojazd marki Mitsubishi powstał dopiero w 1953 roku. Był to rodzinny, tani, skromnie wyposażony model 500 z dwusuwowym silnikiem o pojemności 493 cm3 i mocy 21 KM. Samochód ten idealnie trafił w zapotrzebowanie powojennego rynku i okazał się ekonomicznym sukcesem. Na jego bazie stworzono później linię Colta, którego produkcja trwała aż do 2012 roku.

Model 500 sprawdził się również na torze wyścigowym i zapoczątkował zaangażowanie Mitsubishi w sporty motorowe. W 1962 roku podczas Grand Prix Makau te małe samochody zajęły cztery pierwsze miejsca w klasie do 750 cm3. Ambitny Lancer wielokrotnie zwyciężał w Rajdach Safari, a Pajero – w Rajdach Paryż–Dakar.

Małolitrażowy model 500 z dwusuwowym silnikiem (1953)

Rozwój firmy zależał od ekspansji. Na rynku amerykańskim związała się ona z Chryslerem, w Europie – z Volvo i Peugeotem. W 1999 roku ogłoszono sojusz partnerski Renault-Nissan-Mitsubishi i od tego czasu podmioty te współpracują nad wspólnymi platformami, technologiami elektrycznymi i autonomicznymi.

Tagi

Mitubishi 



Wasi dostawcy

Polecane