strona główna Zespoły napędowe Podręcznik mechaniki pojazdowej: Diagnozowanie uszkodzeń łożysk
2009-09-30, ostatnia aktualizacja 2009-09-30 10:53

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Diagnozowanie uszkodzeń łożysk

Diagnozowanie uszkodzeń łożysk

Fot. FAG

Diagnozowanie uszkodzeń łożysk

Pierwszym objawem niesprawności łożysk tocznych w kołach samochodowych jest ich  hałaśliwa praca i tendencja do rozgrzewania się podczas spokojnej jazdy, bez częstego używania hamulców. Towarzyszą temu zazwyczaj wycieki smaru. Usterki tego rodzaju wymagają szybkiej interwencji, ponieważ mogą mieć bardzo groźny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Przyjąć można bez nadmiernych uproszczeń, że jedyną poprawną metodą postępowania jest w takich wypadkach wymiana uszkodzonego łożyska na nowe. Jednak konieczne jest przy tym również dokładne zdiagnozowanie łożyska wymontowanego z pojazdu. Pozwala to bowiem ustalić przyczyny uszkodzenia i je wyeliminować. W przeciwnym wypadku nowe łożysko może okazać się równie nietrwałe, jak to używane poprzednio.

przegrzanie łożyska pęknięcie pierścienia łożyska zukosowanie bieżni

Przegrzanie

Pęknięcie pierścienia

Zukosowanie bieżni

Przyczyny: niedostateczne odprowadzanie ciepła z łożyska, nadmierny dopływ ciepła z zewnątrz, za słabe smarowanie

Przyczyny: za silny wcisk pierścienia w gnieździe, nadmierne naprężenie wstępne zespołu łożysk

Przyczyny: niewspółosiowy montaż łożyska w gnieździe, uszkodzenia lub zanieczyszczenia bieżni

Następstwa: obserwowane przebarwienia są objawem odhartowania powierzchni stalowych, co osłabia ich wytrzymałość i może prowadzić do odkształceń

Następstwa: nieregularna praca, możliwość blokowania elementów tocznych przez odpadające odłamki

Następstwa: trwała zmiana kształtu obwodowego zagłębienia bieżni

Zapobieganie: kontrola temperatury pracy, prawidłowe odprowadzanie ciepła

 

Zapobieganie: utrzymywanie prawidłowych luzów (w tym wypadku ujemnych) konstrukcyjnych i montażowych

Zapobieganie: kontrola współosiowości gniazd i wałów, symetryczny docisk pierścienia wewnętrznego przez nakrętkę na czopie i współpracującą z nią podkładkę oporową

Za ciasne pasowanie zmęczenie powierzchni roboczych odkształcenia

Za ciasne pasowanie

Zmęczenie powierzchni roboczych

Odkształcenia elementów tocznych

Przyczyny: za ciasne gniazdo łożyska i nadmierne jego naprężenie wstępne doprowadzają, zwłaszcza przy niedostatecznym smarowaniu, do nieregularnego pogłębienia rowka bieżni

Następstwa: szybkie zmęczenie materiału i całkowita awaria łożyska

Zapobieganie: prawidłowa regulacja ujemnego luzu łożyska i zgodne z instrukcją jego pasowanie w gnieździe

 

 

Przyczyny: nieprawidłowy dobór łożyska do jego rzeczywistych warunków pracy, za mała odporność bieżni na naciski elementów tocznych

Następstwa:w nadmiernie obciążonych bieżniach pojawiają się najpierw mikropęknięcia, a potem powiększające się ubytki, nasila się hałaśliwość pracy łożyskowania i nieregularność jego obrotów

Zapobieganie: stosowanie łożysk przewidzianych przez konstruktora danego podzespołu, niezwłoczna wymiana łożysk hałaśliwych

Następstwa: zniekształcenia powierzchni elementów tocznych odciskają się na bieżniach, powodując hałaśliwą pracę łożysk, wibracje wałów, a z czasem wypadanie kulek lub rolek z koszyków

Zapobieganie: używanie właściwych narzędzi do montażu i demontażu łożysk, przy wciskaniu pierścieni na wały i do gniazd siły nie mogą być przenoszone przez elementy toczne

 

 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane