strona główna Mechatronika Telematyka dla niezależnych?
2014-01-10, ostatnia aktualizacja 2014-01-10 07:08

Telematyka dla niezależnych?

Fot. Delphi

Fot. Delphi

Działanie systemu

Miniaturowe urządzenie Delphi łączy w sobie funkcje komputera, skanera diagnostycznego, modułu GPS i telefonu komórkowego. Pod względem zdolności przetwarzania danych, odporności na uszkodzenia i użytkowej trwałości nie ustępuje podobnym zespołom montowanym fabrycznie przez producentów pojazdów. Nie wymaga też żadnej obsługi ani interakcji z kierowcą. Tym różni się od podobnych rozwiązań wykorzystujących smartfony i system bluetooth, że w żaden sposób nie absorbuje uwagi osoby prowadzącej pojazd. Jego część komputerowa zapewnia sterowanie systemem i jest jednocześnie interfejsem łączącym się ze sterownikami elektronicznymi zainstalowanymi w samochodzie oraz z innymi systemami komunikacji.

Do komunikowania się z magistralą informatyczną samochodu urządzenie telematyczne wykorzystuje standardowe protokoły OBDII. Dane są przesyłane do centrali systemu (serwerów Delphi) w uprzednio zaprogramowanych odstępach czasowych lub w sposób ciągły, jeśli konieczne jest zdalne współdziałanie w czasie rzeczywistym. Serwery przetwarzają odebrane sygnały i na tej podstawie generują odpowiednie komendy przekazywane do właściwych serwerów klientów przy użyciu bezpiecznych protokołów transferowych.

Zestaw przyjaznych dla użytkownika interfejsów ATT służy do komunikowania się pomiędzy niezależnymi warsztatami, dystrybutorami i użytkownikami pojazdów, w sposób dostosowany do ich indywidualnych preferencji.

Na podstawie informacji pozyskanych ze sterowników samochodu oraz danych z jego numeru VIN (marka, model, rocznik) system jest w stanie zdalnie zdiagnozować usterki zapisywane za pomocą kodów błędów (DTC), zidentyfikować części potrzebne do jej usunięcia i sprawić, że znajdą się one we właściwym serwisie w odpowiednim momencie i na stanowisku warsztatowym przygotowanym do tej naprawy, jeśli użytkownik pojazdu się na nią zdecyduje.

System jest kompatybilny z wszystkimi najważniejszymi markami i modelami samochodów z roczników od 1996, a jego rozwiązania funkcjonalne mogą być wprowadzone w sieci warsztatów z uwzględnieniem wymogów konkretnego klienta, towarzystwa ubezpieczeniowego lub firm prowadzących obsługę flot.

Delphi

Schemat ideowy systemu telematycznego Delphi

W praktyce działanie urządzenia telematycznego przebiega według następującego scenariusza: W samochodzie zapala się lampka przypominająca o potrzebie wykonania serwisowego przeglądu lub sygnalizująca jakąś awarię. O pojawieniu się kodu błędu w którymkolwiek z pojazdów klientów zostaje powiadomiony odpowiedni warsztat, gdyż urządzenie przesyła ten kod (DTC) do serwerów Delphi, gdzie informacja zostaje odkodowana, a następnie transferowana, wraz z kodem VIN, do serwerów ATT. Tam następuje jej uzupełnienie informacjami znajdującymi się na koncie klienta oraz wysyłanie do warsztatu uczestniczącego w danej sieci. Możliwe są też inne, alternatywne procedury, np. system automatycznie wysyła powiadomienie (e-mail lub SMS) bezpośrednio do właściciela pojazdu, w imieniu konkretnego warsztatu z informacją o pojawieniu się kodu błędu, prawdopodobnej przyczynie, potencjalnych skutkach i niezbędnych lub zalecanych działaniach.

Telematyczny system jest w stanie w imieniu warsztatu wysyłać do jego klientów maile lub SMS-y informujące i o zbliżających się terminach rutynowych wizyt, i o niespodziewanych usterkach pojazdów – od awarii konkretnych podzespołów, aż po ostrzeżenia o niewłaściwym ciśnieniu w oponach.





Piotr Podrażka
Manager Kategorii - Termika, Delphi Product & Services w Europie

  • 2015-12-31 09:42

    Monopol na naprawy?

    Łodzianin

    Czy tego typu projekty doprowadzą do likwidacji małych i średnich warsztatów ? Ceny osprzętu są tak drogie że zmuszanie do zakupu i tworzenia serwisu pod kątem BOSCH czy DELPHI jest nieopłacalne (monopoliści). Jeśli warsztaty zaczną doliczać do ceny finalnej naprawy opłaty za wyposażenie warsztaty w sprzęt ogólnie narzucony przez monopolistów to połowa samochodów jak nie większość będą stały lub jeździły z usterkami bo społeczeństwa nie będzie stać na już drogie naprawy.

    skomentuj



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane