strona główna Układy jezdne Procedura wymiany klocków i tarcz hamulcowych
2014-04-11, ostatnia aktualizacja 2014-04-11 06:46

Procedura wymiany klocków i tarcz hamulcowych

Wszelkie prace diagnostyczne i montażowe należy wykonywać po uniesieniu samochodu do wygodnej, ergonomicznej pozycji

TRW

Wszelkie prace diagnostyczne i montażowe należy wykonywać po uniesieniu samochodu do wygodnej, ergonomicznej pozycji

Procedury montażowe

W samym procesie wymiany tarcz i klocków hamulcowych pierwszym krokiem powinno być dobranie potrzebnych części z odpowiedniego katalogu. Firma TRW publikuje katalogi zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej. Podstawą właściwego doboru elementów naprawczych są nie tylko tak oczywiste informacje, jak model, rok produkcji pojazdu czy pojemność jego silnika. Dodatkowo może być wymagane określenie producenta układu hamulcowego (np. pojazdy francuskie, japońskie) czy określenie tzw. numeru PR (grupa VAG). W procesie doboru części pomocne może być też porównanie wymiarów elementów wymontowanych z nowymi. Na etapie doboru możemy też zauważyć, że w niektórych pojazdach tarcze z lewej i prawej strony mają różne numery katalogowe. Wynika to z odmiennego ukształtowania kanałów chłodzących, czego nie można lekceważyć w czasie montażu! Klocki można porównywać z ich rysunkami w katalogu.

Po zdemontowaniu zużytych tarcz należy oczyścić piastę, korzystając ze szczotek rotacyjnych napędzanych wiertarką. Czyszczenie może być uciążliwe, zwłaszcza w przypadku piast ze szpilkami do mocowania koła, lecz nie wolno go zaniedbywać, ponieważ montaż nowej tarczy na zanieczyszczoną piastę jest jedną z najczęstszych przyczyn nieuzasadnionych reklamacji.

Tarcze TRW pakowane są w specjalny papier, który zabezpiecza je przed korozją w czasie przechowywania i transportu. Dzięki temu nie ma konieczności czyszczenia ich powierzchni przed montażem.

TRW

Pomiar bicia starej tarczy należy przeprowadzić przed jej wymontowaniem, by dokladnie ustalić przyczyny występujących odchyłek

Po założeniu tarczy na oczyszczoną piastę mocujemy ją śrubą montażową, jeżeli występuje ona w danym modelu samochodu. Następnym, bezwzględnie wymaganym krokiem jest sprawdzenie bicia tarczy. Przed pomiarem tarcza musi zostać przykręcona wszystkimi śrubami mocującymi koło (bez zakładania koła). Jeśli śruby są za długie, możemy pod nie podłożyć podkładki lub odpowiednie nakrętki. Wystąpienie bicia większego niż 0,1 mm może świadczyć o niedokładnym oczyszczeniu lub skrzywieniu piasty. Można to stwierdzić, mierząc bicie powierzchni piasty, do której przylega tarcza. Nie powinno ono być większe niż 0,02 mm. Nadmierne bicie tarczy będące wynikiem montażu na krzywą lub zanieczyszczoną piastę powoduje jej ocieranie o klocek i wspomniane wcześniej nierównomierne zużycie. Skrzywienie piasty jest coraz częściej występującą usterką powodowaną nieprofesjonalnym działaniem serwisów ogumienia, w których koła dokręca się pneumatycznie ze zbyt dużym momentem. Takie trwałe odkształcenie piasty nie daje się naprawić i wymaga wymiany tego elementu.

Przy montażu tarczy do piasty nie należy używać żadnych smarów miedziowych lub aluminiowych.





Michał Głażewski
Kierownik Zespołu Technicznego ZF Aftermarket

  • 2014-07-23 14:58

    Tarcz TRW nie polecam

    darek k

    zdecydowanie nie polecam tarcz TRW, osobiście kupiłem tarcze TRW do citroena Xantia z2001r, po ok miesiącu prawa i lewa się pokrzywiły, oddałem do reklamacji i oczywiście nie uznali, więc przetoczyłem i znowu od miesiącu i to samo, tarcze krzywe, na stacji opór toczenia zmierzony i między prawą i lewą stroną jest wynik 0, przyrządem do mierzenia bicia zmierzone było bicie prawej 1,5mm, bicie lewej 2mm, piasty obie miały bicie na poziomie 0,2mm tarcze poraz trzeci przetoczone i nowe klocki, i to samo po miesiącu TRW racze to porażka, wydana kasa w błoto, i nowe trzeba kupić

    skomentuj

  • 2017-06-13 09:46

    TRW

    Niezadowolony

    Również nie polecam tarcz i klocków TRW, docieranie przez 1000km - jazda jak z jajkiem i niestety mają bicie.... Klocki piszczą - czyszczenie nic nie daje... Lipa....

    skomentuj

  • 2017-06-22 20:38

    Doradzisz? Nieatety nie TRW

    Damian

    Witam. Bardzo pedantycznie podchodzę do samochodu oraz ważny jest dla mnie zaraz po bezpieczeństwie wygląd i stan zewnętrzny. Mając doświadczenie zawsze kupowałem tarcze i klocki ATE - polecam i jeśli ktoś nie stosował niech się nie zastanawia. Raz skusiłem sie na TRW całe szczeście ze na tył. Długo bo ok 3 tygodni się docierały, a po miesiącu całe zardzewiałe.

    skomentuj

  • 2018-10-20 21:10

    P.

    Paweł

    Co wy za bzdury piszecie, montuje w swoim warsztacie kilkadziesiąt tarcz TRW miesięcznie, od 5 lat miałem tylko jedną reklamację na skrzywione tarcze, jak się okazało skrzywiły się po tym jak wulkanizator dokręcił koła kluczem pneumatycznym, ale zgięła się piasta a nie tarcza - po wymianie piasty wibracje zniknęły. Jak jakiś mechanik zrobi wam tarcze klocki za parę dyszek to nie oczekiwać cudów że piasty, jarzma i zaciski przeserwisuje jak należy, nie mówiąc już o pomiarze piast i tarcz przed i po montażu i skręceniu wszystkiego kluczem dynamometrycznym ! Zmienić warsztat a nie prodecenta ja na TRW, ATE, TEXTAR, BOSCH złego słowa nie powiem.

    skomentuj

  • 2018-12-16 21:39

    popieram

    Michał R

    Ja tez zawsze miałem TRW. w Audi A4, Skoda II, kia ceed? zawsze miałem wszystko TRW i nie narzekałem:) Teraz tylko dałem ciala bo nie przeczyściłem tych blaszek co klocki w przod wchodzą i ciasno weszly, ale za ciasno bo tyl hamuje a przod wogole, przynajmniej tak mi się wydaje

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2