strona główna Materiałoznawstwo TEXTAR zatrzyma każde auto!
2014-04-17, ostatnia aktualizacja 2014-04-17 12:52

TEXTAR zatrzyma każde auto!

Fot. TMD Friction

Fot. TMD Friction

Wspólna podróż BMW i Textar

Dynamiczne partnerstwo i innowacyjne podejście do rozwoju produktów to najszybsza droga do osiągnięcia wyjątkowej wydajności i zyskania aprobaty rynku oryginalnego wyposażenia pojazdów. W takim duchu została nawiązana i rozwija się współpraca pomiędzy TMD Friction a firmą BMW. Firma TMD Friction jest głównym dostawcą hamulców przedniej i tylnej osi w nowym BMW serii 5. Kolejne etapy rozwoju tego projektu pozwalają zrozumieć, co faktycznie kryje w sobie pudełko klocków hamulcowych przeznaczonych do tego modelu.

Etap 1 – Przedbiegi

Jeszcze przed otrzymaniem specyfikacji konkretnego pojazdu, inżynierowie Textar zaczynają prace nad nowymi materiałami ciernymi. Przygotowują je na podstawie dogłębnego zrozumienia ogólnych wymagań BMW, przewidywanej charakterystyki nowego pojazdu oraz ciągle zmieniającego się asortymentu materiałów ciernych, wstępnie zatwierdzonych przez BMW.

Etap 2 – BMW daje zielone światło

Wspólnie z inżynierami BMW nowy materiał zostaje przetestowany w pięciu poprzednich seriach tej marki i w docelowym modelu przygotowywanym do seryjnej produkcji. To pozwala dokonać jego bezpośrednich porównań z materiałami już zatwierdzonymi przez BMW.

Etap 3 – Preselekcja

TMD Friction wykonuje próbki materiału w formie klocków o specjalnie wyprofilowanym kształcie, umożliwiającym przeprowadzanie testów na bardzo wczesnym etapie produkcji, przy użyciu hamowni i programu symulującego warunki pracy nowego systemu hamulcowego.

TMD Friction

Etap 4 – Testy

W warunkach laboratoryjnych ściśle odzwierciedlających późniejszą produkcję masową wykonywane są krótkie serie próbnych klocków hamulcowych. Zostają one poddane rygorystycznym testom na hamowni, sprawdzającym poziom emitowanego hałasu, współczynnik tarcia i wytrzymałość na wysokie temperatury, czyli nawet 900ºC w teście HTT. Następnie klocki muszą przejść testy AMS badające drogę hamowania, jazdy próbne w prototypie pojazdu na torze i testy wytrzymałościowe BMW.

Etap 5 – Seria próbna

Pierwsza partia klocków została wyprodukowana przy użyciu technologii stosowanej podczas produkcji seryjnej. Inżynierowie kierujący procesem wytwarzania i kontrolą jakości wspólnie zadbali o to, by produkt spełniał wszelkie ustalone wcześniej kryteria. Wypróbowano go wszechstronnie zarówno na hamowni, jak i w prototypowym samochodzie BMW serii 5.

Etap 6 – Produkcja seryjna

W najnowocześniejszych fabrykach TMD Friction rusza produkcja milionów klocków hamulcowych, według dokładnie ustalonych parametrów. Proces ten jest w pełni zautomatyzowany, a wybicie znaku z numerem serii poprzedza kontrola jakości dokonywana przy użyciu najnowszych technologii. Potem produkty te są dostarczane do zakładów montażowych koncernu BMW.

Etap 7 – rynek wtórny

Po rozpoczęciu sprzedaży nowego modelu pojazdu fabryki TMD Friction zaopatrują rynek wtórny w te same klocki hamulcowe z logo marki Textar. Specyfikacja tych części zamiennych jest identyczna z oryginalnymi.

Bezpiecznej drogi już czas

Wszystkie fakty dotyczące produkcji najbardziej efektywnych klocków hamulcowych nasuwają jeden wniosek: warto się dobrze zastanowić, komu powierzamy swoje bezpieczeństwo. Niestety oferta rynku wtórnego bazuje w większości na materiałach ciernych produkowanych w tzw. niskobudżetowych fabrykach i tylko pakowanych w Europie. Brak własnej inżynierii i produkcji przekłada się na niebezpieczny w skutkach brak kontroli jakości.

TMD Friction

Przykład TMD Friction dowodzi, że tylko ogromne nakłady czasu i zasobów poświęcone każdemu zestawowi klocków hamulcowych Textar owocują pełnym zaufaniem czołowych producentów samochodów. Ponad 20 mln euro inwestowanych co roku jedynie w badania i rozwój, miliony kilometrów testów przeprowadzanych na drogach, najnowocześniejsze hamownie i narzędzia analityczne, a przede wszystkim ponad 100-letnie doświadczenie wyspecjalizowanego zespołu – dają gwarancję niezawodności na drodze.

Wszystko to sprawia, iż w każdym samochodzie czas już wymienić klocki hamulcowe na Textar!




 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2