Encyklopedia Autonaprawy

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S Ś T U V W Z

Układ hamulcowy (ang. braking system)

Sterowany pedałem lub dźwignią ze stanowiska kierowcy system uruchamiania ciernych hamulców poszczególnych kół pojazdu za pomocą cięgien mechanicznych (sztywnych, albo elastycznych) lub siłowników hydraulicznych bądź pneumatycznych. Hydrauliczny u.h. składa się z pompy hamulcowej (obecnie dwusekcyjnej) zwiększającej ciśnienie płynu roboczego, sztywnych i elastycznych przewodów tworzących co najmniej dwa obwody hydrauliczne i siłowników działających jako rozpieracze szczęk w hamulcach bębnowych (patrz » hamulec bębnowy) lub zaciski hamulców tarczowych (patrz » hamulec tarczowy). Jest też z reguły wyposażony w system wspomagania (patrz » wspomaganie hamulców) nacisku na pedał. Pneumatyczny u.h. obejmuje sprężarkę i ciśnieniowe zbiorniki sprężonego powietrza, regulatory ciśnienia, sztywne i elastyczne przewody pneumatyczne (tworzące kilka niezależnych obwodów) oraz pneumatyczne siłowniki rozpieraczy lub zacisków hamulców poszczególnych kół. Sterowany jest zaworami pneumatycznymi obsługiwanymi pedałem lub dźwignią.



Wasi dostawcy

Polecane