01.jpg; Narodowe muzeum samochodów w Turynie powstało oficjalnie w 1960 roku jako kontynuacja prywatnych galerii pojazdów zabytkowych włoskich rodzin związanych głównie z koncernem FIAT. Wśród dostępnych w nim obecnie ponad 180 oryginalnych modeli, z których najstarsze powstały jeszcze w XIX wieku, obok rodzimych konstrukcji włoskich reprezentowane są historyczne dokonania niemal wszystkich światowych producentów, składające się w sumie na pięknie eksponowane i czytelnie uporządkowane dzieje motoryzacji. Nie brak w tych zbiorach i naszych, polskich akcentów. W kolejnych dekadach swej działalności ta wspaniała kolekcja ulegała nie tylko systematycznemu wzbogacaniu, lecz także stałemu unowocześnianiu stosowanych w niej koncepcji wystawienniczych. Gmach z zewnątrz okazały, wewnątrz komfortowy podczas wielogodzinnego zwiedzania 02.jpg; Rekonstrukcja XVIII-wiecznego, parowego pojazdu Cugnota, od którego zwykło się liczyć historię motoryzacji 03.jpg; Pionierskie konstrukcje samochodów znacznie bardziej różniły się technicznymi szczegółami niż wyglądem zewnętrznym 04.jpg; Pionierskie konstrukcje samochodów znacznie bardziej różniły się technicznymi szczegółami niż wyglądem zewnętrznym 05.jpg; Ważne etapy w rozwoju konstruktorskich koncepcji inicjowały też marki, np. Darracq, dzisiaj całkiem zapomniane 06.jpg; Eleganckie stare samochody doskonale harmonizują z damską modą, nawet tą od nich o parę epok późniejszą 07.jpg; Tego modelu Forda nie może zabraknąć w żadnym szanującym się motoryzacyjnym muzeum 08.jpg; Samochody Bugatti biły kiedyś rekordy prędkości i cen, dziś to prawdziwe perły w najbogatszych kolekcjach 09.jpg; Ta charakterystyczna sylwetka w Polsce nie kojarzy się najlepiej, lecz stanowi milowy kamień w rozwoju konstrukcji nadwozi 10.jpg; Przebój lat pięćdziesiątych, czyli najpopularniejsza z licznych "pięćsetek" Fiata 11.jpg; Włoskie "dolce vita" w ciężkich powojennych latach: skuter Vespa i rodzinny Fiat Multipla 12.jpg; Nowy samochód w cenie lodówki? Francuzom kiedyś udała się ta sztuka 13.jpg; Kultowy Mini zmotoryzował kiedyś najmniej zamożne warstwy Brytyjczyków 14.jpg; Prawie nikt na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątym nie zwrócił uwagi na techniczny przełom w postaci pierwszych hamulców tarczowych 15.jpg; Niektóre oryginalne pomysły przechodziły wprost do historii, nie znajdując uznania współczesnych 16.jpg; "Garbaty" Volkswagen równie dobrze zapisał się w motoryzacyjnych dziejach, jak i w statystykach sprzedaży 17.jpg; Znana motocyklowa marka trafiła do muzeum samochodów dzięki takim zapomnianym już konstrukcjom 18.jpg; O Trabancie, nie tylko w Niemczech zapomnieć się nie da, co jednak oznacza tło tej ekspozycji? 19.jpg; Z ziemi polskiej do włoskiej... 20.jpg; Rolls, jak Rolls, lecz musi być w muzeum, by było wiadomo, że faktycznie istnieje