1.jpg; Krajowe eliminacje rozgrywane na wszystkich kontynentach wyłoniły dwudziestu najlepszych blacharzy świata, którzy 3 lipca 2013 roku spotkali się w Lipsku na turnieju finałowym, by walczyć o miejsca na podium, honorowe tytuły, medale i nagrody. Rywalizacja polegała na wykonywaniu oddzielnie ocenianych zadań praktycznych, takich jak: wymiana tylnego błotnika metodą klejenia, prostowanie podłużnic z użyciem elektronicznego systemu pomiarów, montaż połączeń zgrzewanych i lutospawanych 2.jpg; Organizatorzy przygotowali jednakowe dla wszystkich stanowiska blacharskie wyposażone w nowoczesny sprzęt pomiarowy i naprawczy przez szwedzką firmę Car-O-Liner, a koncern BMW dostarczył dwadzieścia identycznie uszkodzonych nadwozi modelu 1 3.jpg; Praktyczną rywalizację poprzedziło dokładne omówienie kolejnych zadań i zasad ich oceny przez komisję sędziowską. Obecne na tym zebraniu panie bezpośrednio w zawodach nie startowały, lecz pomagały wielu spośród startujących jako wytrawne tłumaczki 4.jpg; Wszyscy finaliści mieli swoich opiekunów i doradców, z którymi mogli konsultować swe koncepcje wykonywania poszczególnych prac, jednak po zajęciu miejsca w warsztatowym boksie każdy pozostawał już sam – zdany wyłącznie na własne siły i umiejętności 5.jpg; Komputerowe pomiary odkształceń i prawidłowych pozycji wymienianych elementów to dla światowej czołówki blacharskiej zadanie wręcz rutynowe, chociaż i tutaj można było zarobić lub stracić cenne punkty z powodu rozmaitych niuansów tych operacji 6.jpg; Podobnie podczas prostowania odkształconych szkieletów nośnych nadwozi prawidłowe efekty osiągali wszyscy, ale już nie każdy pamiętał w sportowym zapale o bardzo istotnym elemencie bezpieczeństwa pracy, jakim jest stosowanie tekstylnej osłony ciągnącego łańcucha 7.jpg; Szlifierska obróbka powierzchni przyszłego połączenia zgrzewanego to zadanie dla wszystkich proste, wyżej jednak oceniani byli ci, którzy nie zapomnieli o użyciu ochronnych zatyczek do uszu i okularów lub maski, chociaż podwójna ochrona oczu wydaje się przesadą... 8.jpg; Jeszcze wyższe noty należały się zapobiegliwym użytkownikom filtrów chroniących drogi oddechowe, zwłaszcza przy takich zadaniach, gdzie robota dosłownie pali się w rękach, a gorące iskry potrafią zbłądzić nawet pod opuszczoną szlifierską przyłbicę 9.jpg; Jakie narzędzie wykorzystać do wycięcia wymienianego fragmentu? Brzeszczotowej piły karoseryjnej czy tarczy tnącej? Trafność wyboru zależała tu w znacznej mierze od wcześniejszego zapoznania się ze strukturą materiałową naprawianego nadwozia 10.jpg; Czasami najwydajniejszym oprzyrządowaniem do demontażu zgrzewanych części okazywał się umiejętnie użyty zestaw złożony z przecinaka i młotka, jeśli tylko miejsce do jego użycia zostało przygotowane poprzez zgrubne wycięcie blach narzędziami pneumatycznymi 11.jpg; Nowoczesna zgrzewarka działa niemal w stu procentach automatycznie, tyle że tutaj w walce o medale jakość i wydajność jej pracy zależą w znacznej mierze od siły mięśni operatora. W normalnych warunkach warsztatowych tak ciężkie kleszcze podwiesza się na statywie 12.jpg; Jednym z głównych zadań była wymiana tylnego błotnika. Należało ją wykonać zgodnie z technicznymi zaleceniami producenta nadwozia, czyli poprzez wycięcie całej uszkodzonej strefy i zamocowanie elementu naprawczego. Konieczny był w tym wypadku montaż wykonany innowacyjną metodą klejenia z zastosowaniem pomocniczych uchwytów ustalających. W skład tej operacji wchodziło także mocowanie pozostałych krawędzi nowego poszycia z użyciem dodatkowych połączeń nitowanych i zaciskowych na obrzeżu nadkola 14.jpg; Wszystkie fazy konkursowych napraw były przez komisję sędziowską bardzo wnikliwie i obiektywnie oceniane oraz nagradzane stosowną liczbą punktów. Ich łączna suma decydowała o miejscach uzyskanych przez poszczególnych zawodników w finałowej rywalizacji 15.jpg; Ostatecznie blacharskim mistrzem świata został młody reprezentant Japonii, srebrny medal zdobył zawodnik z Chin, a brązowym musieli podzielić się przedstawiciele Niemiec, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, gdyż wszyscy trzej uzyskali tę samą liczbę punktów