Tytuł | Bezpieczeństwo ruchu miejskiego | |
---|---|---|
Dział | Budownictwo lądowe, Budownictwo lądowe |
|
Autor | Praca zbiorowa, red. Tomasz Szczuraszek | |
ISBN | 978-83-206-1557-9 | |
Cena | 59 PLN | |
Wydanie | 1, dodruk | |
Format | B5 | |
Oprawa | twarda | |
Liczba stron | 344 | |
Opis | 2 października 2006 roku została przyznana pracownikom Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy nagroda zespołowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, między innymi za książkę Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. W czerwcu 2006 roku za opracowanie podręcznika Bezpieczeństwo ruchu miejskiego oraz prace badawcze i wydawnictwa naukowe związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zespół Katedry Budownictwa Drogowego pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Tomasza Szczuraszka w składzie: dr inż. Grzegorz Bedyn, dr inż. Jacek Chmielewski, dr inż. Jan Kempa otrzymał Nagrodę "Polskie drogi' XXI". W książce przedstawiono procedury i przykłady ocen zagrożenia w ruchu drogowym, od ogólnych do bardzo szczegółowych, dotyczące miejsc niebezpiecznych na sieci drogowej miasta. Przedstawiono także procedury i przykłady badania efektywności przebudowy elementów sieci drogowych, których zakładanym celem była poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisano typowe wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Książka jest przeznaczona dla inżynierów specjalności drogowej i transportowej, zajmujących się poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, a także dla studentów ww. specjalności. | |
Spis treści | Przedmowa /7 1. Wprowadzenie /9 1.1 Wady sieci drogowych polskich miast /9 1.2 Niedocenianie wpływu środowiska drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego /10 1.3 Konieczność działań systemowych /12 2. Gromadzenie danych o zdarzeniach drogowych /14 2.1 Zagrożenie w ruchu drogowym /14 2.2 Potrzeba gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych oraz rodzaje baz danych /19 2.3 Źródła danych o zdarzeniach drogowych /23 2.4 Komplementarny system gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych – WZDR /30 3. Oceny stanu zagrożenia w ruchu drogowym dokonywane na podstawie 3.1 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym odniesiona do całego miasta 3.2 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym w rejonach komunikacyjnych miasta /53 3.3 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej /59 3.4 Wybór miejsc niebezpiecznych /65 3.5 Szczegółowa ocena miejsc niebezpiecznych /73 3.6 Ocena efektywności podejmowanych działań w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /78 4. Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych /85 4.1 Struktura przyczyn zdarzeń drogowych / 85 4.2 Użytkownik drogi /90 4.3 Środowisko drogi /94 4.4 Prędkość /100 5. Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego /110 5.1 Pojazd /110 5.2 Użytkownik drogi /113 5.3 Środowisko drogi /116 5.4 Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów /119 5.5 Skrzyżowania /132 5.6 Odcinki międzywęzłowe /148 5.7 Pasywne i aktywne urządzenia bezpieczeństwa /154 6. Zarządzanie prędkością /158 6.1 Sposoby zarządzania prędkością /158 6.2 Prędkość miarodajna i eksploatacyjna /162 6.3 Komunikacyjne strefy prędkości /168 6.4 Środki prawne służące do zarządzania prędkością /174 6.5 Środki spowalniające ruch poprzez oddziaływanie na psychikę kierowców /177 6.6 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na odcinkach ulic /191 6.7 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na skrzyżowaniach /205 6.8 Warunki wdrażania środków spowalniających ruch /224 7. Najczęstsze wady infrastruktury drogowej /239 7.1 Wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia pieszych /239 7.2 Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane /259 7.3 Skrzyżowania z wyspą centralną /273 7.4 Lokalizacja obiektów o znacznym potencjale ruchotwórczym /282 8. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /288 8.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu skanalizowanym /288 8.2 Drugi przykład – przebudowa skrzyżowania skanalizowanego /298 8.3 Trzeci przykład – przebudowa skrzyżowania częściowo skanalizowanego z sygnalizacją świetlną /310 9. Analiza efektywności działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego /323 9.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym i z sygnalizacją świetlną /323 9.2 Drugi przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu wielowlotowym z sygnalizacją świetlną /330 Literatura /338 statystyk zdarzeń drogowych /42 |
"English in a Car Repair Workshop
Podręcznik do języka angielskiego zawodowego"
Cena: 57.75 PLN