strona główna Mechanika Rozrząd silników benzynowych Renault 1.4/1.6 16V
2011-01-28, ostatnia aktualizacja 2011-02-02 06:53

Rozrząd silników benzynowych Renault 1.4/1.6 16V

Rozrząd silników benzynowych Renault 1.4/1.6 16V

Fot. Gates

Rozrząd silników benzynowych Renault 1.4/1.6 16V

Silniki te, oznaczone odpowiednio kodami K4J i K4M, montowane są w samochodach Renault (Thalia, Kubistar, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo) oraz Dacia i Nissan.

Firma Gates dostarcza na rynek wtórny kompletne zestawy do serwisowej wymiany napędu rozrządu w obu konstrukcyjnych wersjach. W firmowym katalogu online dostępnym na stronie: www.gatesautocat.com można je odnaleźć pod numerami referencyjnymi: 5501XS/K015501XS/K025501XS/KP15501XS. Podczas wykonywania operacji montażowych zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi z zestawu Gates GAT4960.

Praktyczne doświadczenia mechaników obsługujących w tym zakresie wspomniane modele samochodów świadczą o występowaniu pewnych typowych problemów, które łatwo jest jednak wyeliminować, zwracając szczególną uwagę na ich przyczyny.

 

Rozrząd

Rozrząd

Często pojawiający się zwiększony luz w łożysku pompy płynu chłodzącego powoduje zsuwanie się paska oraz zrywanie kołnierza koła pasowego wału rozrządu, a w kon-sekwencji – uszkodzenie tych elementów. Także uprzednie mechaniczne uszkodzenie kołnierza koła pasowego może doprowadzić do tego typu awarii (fot. 1).

W związku z tym, aby zapobiec pojawianiu się podobnych usterek, po kilku latach produkcji omawianych silników konstrukcję koła pasowego wału rozrządu zmodyfikowano, choć numer OE tej części pozostał niezmieniony.

Oprócz tego jednak podczas każdej obsługi napędu rozrządu konieczne jest sprawdzenie stanu pompy układu chłodzenia, a w razie potrzeby – jej wymiana. Wszystkie niezbędne do tego elementy znajdują się w zestawie rozrządu Gates KP15501XS.

Przy wymianie pompy wody należy zastosować odpowiednią śrubę z podkładką oraz dokręcić ją właściwym momentem obrotowym. Odległość pomiędzy kołem pasowym napinacza a śrubą pompy jest mała (fot. 2), więc zastosowanie elementu o niewłaściwych rozmiarach może doprowadzić do jego niepożądanego kontaktu (fot. 3).

Podczas wymiany koła pasowego luźnego (rolki prowadzącej) trzeba pamiętać o konieczności zastosowania oryginalnej podkładki dystansowej, oddzielającej tę część od kadłuba silnika. Bez tej podkładki koło pasowe będzie się stykać z pompą cieczy chłodzącej, co spowoduje uszkodzenie jego obwodu, a także umieszczonego na nim paska (fot. 4 i 5).

Rozrząd

Rozrząd

Rozrząd

Rozrząd

Rozrząd

W zestawie rozrządu znajduje się też śruba (nr OE 8200557644) mocująca zębate koło pasowe do wału korbowego. Jest to bowiem element jednorazowego użytku. Dokręcenie tej śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy więc stosować się w tym zakresie do instrukcji serwisowej konkretnego pojazdu. Zlekceważenie powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6).

W ramach naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem (zaworami) będącej skutkiem awarii napędu rozrządu, konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia należy bezwzględnie daną część wymienić (fot. 7).

W zestawie rozrządu znajduje się też śruba (nr OE 8200557644) mocująca zębate koło pasowe do wału korbowego. Jest to bowiem element jednorazowego użytku. Dokręcenie tej śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy więc stosować się w tym zakresie do instrukcji serwisowej konkretnego pojazdu. Zlekceważenie powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6).

W ramach naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem (zaworami) będącej skutkiem awarii napędu rozrządu, konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia należy bezwzględnie daną część wymienić (fot. 7).

 



Marcin Perzyna
Gates PT Europe BVBA, Szef Sprzedaży w Polsce, Dywizja Części Zamiennych dla Motoryzacji

  • 2011-03-29 22:42

    Dr

    Lukasz

    fantastyczny artykół

    skomentuj

  • 2011-12-30 13:51

    renia

    jan k

    same bzdety

    skomentuj

  • 2011-10-04 19:43

    filip

    golebiewski

    powodzenia z wymiana rozrzadu naprawde francuziki jak zrobili ten silnik i wstawili go do auta szczegulnie w sceniku to dopiero potem stwierdzili ze rozrzad terz sie wymienia tam nie ma poprostu dojscia juz nie wspomne o braku znakow ale sa blokady stosuje je ale i tak wszystko jezdzi jak nie powiem co,niepowiem fantazja jako mechanik to wymniana robocizna przy senicu to min 500 zl

    skomentuj

  • 2013-03-04 21:45

    Wymiana paska rozrządu w Megane 1,6. 16V

    Ojciec i Syn

    Nie była to prosta robota, ale nie widzimy problemu, wraz z moim synem zrobiliśmy to w 10 godzin w garażu. Mieliśmy tylko porządne narzędzia i klucze dynamometryczne. W Fordzie Focusie jest więcej miejsca, ale dużo trudniej jest odkręcić koło pasowe z powodu elastycznego tłumika drgań.

    skomentuj




Wasi dostawcy

Podobne

Polecane