Na targach Automechanika 2024 Dywizja Aftermarket koncernu ZF zaprezentowała produkty i usługi, dzięki którym klienci firmy będą wyposażeni w odpowiednie narzędzia do obsługi obecnego i przyszłego rynku motoryzacyjnego. Oferta skierowana jest do niezależnych warsztatów i obejmuje systemowe podejście do elektrycznych układów napędowych, systemy ADAS, diagnostykę warsztatową oraz regenerację fabryczną produktów. Przedstawione rozwiązania wykorzystują cyfryzację jako kluczowy czynnik zwiększający wydajność i odpowiedzialność za środowisko.
Systemy ADAS i urządzenia do ich kalibracji
Firma ZF jest światowym liderem na rynku systemów ADAS, produkującym ponad 10 milionów kamer do pojazdów rocznie. Obecnie dział aftermarket Grupy ZF dostarcza nie tylko technologię ADAS OE, ale także odpowiedni sprzęt i wiedzę do obsługi tych zaawansowanych systemów. Na początku 2025 roku ZF Smart Camera będzie dostępna w powszechnym zastosowaniu w modelach, takich jak Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 i Citroën C3. Ta wysokowydajna pojedyncza kamera przednia wykrywa otoczenie przed pojazdem i rozpoznaje obiekty, aby umożliwić kierowcy korzystanie z automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA) i aktywnego tempomatu (ACC). Oferta dla rynku części zamiennych obejmuje również urządzenia do kalibracji ADAS w ramach nowego portfolio ZF [pro]Diagnostics, umożliwiając zdalną diagnostykę i dostęp do zaawansowanych informacji technicznych.
ADAS Smart Camera ZF
Sprzęt ADAS jest zgodny z najnowszym standardem technologii cyfrowej i pozwala na precyzyjną kalibrację czujników bez konieczności zmiany tarcz kalibracyjnych. Od 2023 roku ZF Aftermarket zapewnia swoim partnerom warsztatowym szkolenia z zakresu ADAS.
Markus Wittig, dyrektor ds. pojazdów osobowych
- W 2025 roku będziemy dalej rozszerzać ofertę produktów ADAS. Systemy te odnotowują bezprecedensowy wzrost, ze względu na rosnącą świadomość klientów w zakresie funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, a także rosnące wymagania regulacyjne. Aby zapewnić użytkownikom pożądany poziom bezpieczeństwa, system musi być zawsze niezawodny i precyzyjnie skalibrowany. Wspieramy naszych partnerów wszechstronną wiedzą i praktyczną pomocą w rozwiązywaniu konkretnych problemów, zapewniając jednocześnie dostęp do produktów w jakości OE.
Konserwacja i naprawa elektrycznego układu napędowego
Dzięki rozszerzonej ofercie olejów przekładniowych ZF Lifeguard eFluid i ZF Lifeguard Hybrid, firma podwoiła swoją ofertę dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych, dzięki czemu obecnie ponad 50% zelektryfikowanych pojazdów w Europie może być odpowiednio serwisowanych. Kompletne zestawy do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket gwarantują, że warsztaty otrzymują niezbędny zestaw części zamiennych od jednego dostawcy, co zapewnia bezproblemową wymianę. Firma ZF Aftermarket wprowadziła niedawno również swoje pierwsze zestawy naprawcze.
Ostatnim filarem profesjonalnej obsługi w warsztacie jest wymiana: firma ZF opracowała koncepcję techniczną regeneracji elektrycznych osi napędowych, takich jak eVD2, odwiedzający targi Automechanika również mogli zobaczyć na stoisku ZF.
Oferta dla e-mobilności
Nowością przeznaczoną dla pojazdów elektrycznych jest TRW NOxidation – specjalna pasta montażowa do układów hamulcowych. Ten środek smarny rozwiązuje problem korozji powodującej blokowanie elementów układu lub rdzewienia tarcz hamulcowych, co zapewnia cichszą i bezpieczną jazdę. Oferta obejmująca około 1000 numerów referencyjnych do układów hamulcowych pojazdów elektrycznych jest stale poszerzana. Klocki hamulcowe TRW pokrywają obecnie 90% zapotrzebowania dla najpopularniejszych modeli pojazdów elektrycznych w Europie, a dla układów kierowniczych marek Lemförder i TRW pokrycie przekracza 86%. Jednocześnie firma stale rozszerza ofertę dla pojazdów z konwencjonalnymi układami napędowymi. W dziedzinie układów hamulcowych ZF oferuje ponad 20 różnych grup produktów służących do wydajnej naprawy układów hamulcowych, a asortyment produktów TRW w Europie obejmuje do 95% zapotrzebowania rynkowego. W dziedzinie amortyzatorów komponenty o jakości OE marki Sachs pokrywają 85% pojazdów. Na targach miały swoją premierę również amortyzatory pneumatyczne Sachs.
Technologie i rozwiązania serwisowe dla pojazdów użytkowych
Firma ZF Aftermarket rozszerzyła swoją ofertę systemów ADAS dla pojazdów użytkowych o kamerę oraz części zamienne: kamery, radary i wsporniki OnGuard Radar, przeznaczone do pojazdów użytkowych marek DAF i Iveco. Oba systemy pomagają kierowcom w rozpoznawaniu i reagowaniu na niebezpieczne sytuacje podczas jazdy, a tym samym aktywnie przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Warsztaty na rynku aftermarketowym mogą profesjonalnie przeprowadzić wymianę tych części zamiennych ADAS za pomocą odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego.
Aleksander Rabinovitch, dyrektor ds. pojazdów użytkowych
- Oferujemy klientom dostęp do najszerszej gamy rozwiązań dla pojazdów użytkowych w kluczowych dziedzinach, takich jak elektryfikacja, systemy wspomagające jazdę i hamowanie, a także operacje flotowe. Nasz koncept warsztatowy przekształca ekspercką wiedzę technologiczną wiodącego na świecie dostawcy dla pojazdów użytkowych w spersonalizowane rozwiązania serwisowe dla każdego warsztatu serwisującego samochody ciężarowe, przyczepy, naczepy lub autobusy.
CeTrax to w pełni elektryczny napęd centralny, który może być stosowany w autobusach oraz samochodach ciężarowych. W pojazdach napędzanych z baterii jest to układ z zerową emisją zanieczyszczeń. Zestawy naprawcze ZF zawierają wszystkie niezbędne części do łatwej i bezpiecznej naprawy, co pozwala warsztatom oszczędzać cenny czas pracy.
Inteligentne rozwiązanie dla przyczep i naczep Trailer Braking Platform firmy ZF zapewnia większą efektywność kosztową i czasową w całym okresie użytkowania przyczepy. W czwartym kwartale 2024 r. Dywizja Aftermarket wprowadzi na rynek warianty standardowe i premium nowej generacji elektronicznego układu hamulcowego przyczepy iEBS, który zapewnia monitorowanie ciśnienia w oponach. Jednocześnie firma przygotowuje partnerów serwisowych ZF [pro]Service do skrócenia czasu montażu poprzez szkolenia, co pozwoli zmaksymalizować czas pracy pojazdów.
Amortyzatory Sachs Premium Comfort Valve (PCV) do autobusów i autokarów zapewniają idealną równowagę między komfortem a stabilnością dzięki innowacyjnej technologii zaworów ZF. W pojazdach zelektryfikowanych amortyzatory PCV pozwalają na lepszą kontrolę zmienionej konstrukcji pojazdu i rozkładu mas pomiędzy osiami. Już teraz dostępne są pierwsze modele, na przykład dla autobusów MAN i Daimler.
Cyfryzacja dla zrównoważonego transportu
Zaawansowane technicznie tachografy zapewniają menedżerom flot informacje o pojeździe w czasie rzeczywistym oraz zwiększone bezpieczeństwo i wydajność. Do 21 sierpnia 2025 r. pojazdy wyposażone w tachograf Smart Tacho 1, a nawet starsze tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać doposażone w tachograf Smart 2. Od 1 lipca 2026 r. tachografy będą obowiązkowe również w pojazdach użytkowych powyżej 2,5 t w ruchu transgranicznym. Nowy ZF Smart Tachograph rejestruje kompleksowe dane, takie jak czas jazdy i odpoczynku, prędkość i lokalizacja oraz usprawnia integrację danych dla kierowców, dyspozytorów i klientów. W rezultacie zapewnia większą przejrzystość operacyjną i uproszczone przestrzeganie europejskich przepisów dotyczących pojazdów użytkowych.
ZF Bus Connect to cyfrowe rozwiązanie firmy ZF do zarządzania flotą autobusów miejskich i autokarów z silnikami elektrycznymi, hybrydowymi lub spalinowymi. Zostało zaprojektowane, aby pomóc firmom transportowym i producentom autobusów w obniżeniu kosztów, zwiększeniu bezpieczeństwa i usprawnieniu operacji floty autobusowej w oparciu o wgląd w dane i analitykę. Funkcja Vehicle Health została nominowana do nagrody Automechanika Innovation Award w kategorii Dane i łączność. Ta funkcja zapewnia operatorom flot kompleksową ocenę stanu każdego pojazdu poprzez połączenie danych z komunikatów diagnostycznych, danych ZF Health Check oraz systemów zarządzania ciśnieniem w oponach i hamulców. Intuicyjny system sygnalizacji świetlnej pomaga w proaktywnym identyfikowaniu i rozwiązywaniu potencjalnych problemów, optymalizując w ten sposób czas pracy bez przestojów.
Diagnostyka
ZF MultiScan, jako część oferty ZF [pro]Diagnostics, jest podstawowym narzędziem do dokładnej diagnostyki szerokiej gamy pojazdów, w tym samochodów osobowych, lekkich pojazdów użytkowych, ciężarówek, przyczep, naczep i autobusów. Oprogramowanie zostało podzielone na trzy specjalistyczne pakiety: MultiScan Car, MultiScan Trailer oraz MultiScan Truck & Bus, aby dostosować je do indywidualnych potrzeb różnego rodzaju warsztatów.
ZF Multiscan
Dzięki szerokiej bazie danych pojazdów ZF MultiScan zapewnia szybkie i precyzyjne rozwiązywanie problemów, obejmując wszystkie niezbędne układy pojazdu. Oznacza to, że warsztaty mogą szybko i dokładnie diagnozować problemy, oszczędzając cenny czas i zasoby. Rozwiązanie jest wyposażone w najnowszą technologię, dzięki czemu obsługuje wszystkie główne protokoły diagnostyczne, w tym Diagnostics over Internet Protocol (DoIP) i CAN FD. Ponadto zawiera dostęp do najnowszych bramek bezpieczeństwa danych OE i funkcje PassThru (J2534), umożliwiając warsztatom bezproblemowe odblokowywanie bramek bezpieczeństwa OE za pomocą jednej rejestracji.
ZF Scan zastąpi poprzednie rozwiązania ZF (Testman) i Wabco (Truck/Bus/Trailer/Off-Highway) i umożliwi serwisowanie wszystkich produktów marek ZF, takich jak: skrzynie biegów, układy hamulcowe i systemy sterowania zawieszeniem.
Opierając się na wieloletnim doświadczeniu ZF w zakresie rozwiązań diagnostycznych dla własnych systemów i produktów, inżynierowie ZF [pro]Diagnostics przewidują rosnące znaczenie skutecznej komunikacji między wszystkimi istotnymi układami pojazdu oraz szybkiej i precyzyjnej interpretacji danych i kodów błędów.
Philippe Colpron, dyrektor Dywizji ZF Aftermarket
- Warsztaty poszukują wydajnych i rozwojowych rozwiązań, które umożliwią im serwisowanie pojazdów swoich klientów, dziś i w przyszłości. Dzięki stopniowej integracji możliwości diagnostycznych systemów ZF z platformą ZF [pro]Diagnostics, firma zmniejsza zapotrzebowanie warsztatów na posiadanie wielu indywidualnych rozwiązań diagnostycznych (sprzętu i oprogramowania), co przynosi oczywiste korzyści finansowe i wzrost wydajności warsztatów.
Podczas gdy większość takich usług na rynku opiera się na sztywnych cyklach odnawiania i licencjonowania sprzętu, ZF [pro]Diagnostics będzie oferowało elastyczne opcje cenowe, aby rozwiązania diagnostyczne były szeroko dostępne dla każdego warsztatu, a jednocześnie odpowiadały realiom działalności w tej branży. Oprogramowanie ZF [pro]Diagnostics może być dostępne poprzez miesięczne subskrypcje lub opcję płatności za diagnostykę pojazdu, co pozwala warsztatom dostosować koszty do rzeczywistych działań naprawczych.
Regeneracja fabryczna
Regeneracja fabryczna używanych części samochodowych pozwala oszczędzić surowce oraz uniknąć emisji CO2 w porównaniu z produkcją nowych części i stanowi istotną część strategii zrównoważonego rozwoju firmy ZF. Nowe oznaczenie produktów ZF Reman ma znacząco poprawić widoczność regenerowanych produktów, sprzedawanych pod swoimi markami premium. A ponieważ zwrot zużytych części jest decydującym elementem regeneracji fabrycznej, firma ZF Aftermarket postanowiła uprościć proces zwrotu używanych części za pomocą aplikacji CorExpedia. Firma zaprezentowała oba te rozwiązania na targach Automechanika Frankfurt 2024.
Widok części przed regeneracją fabryczną i po jej przepowadzeniu
Cele ZF w zakresie zrównoważonego rozwoju są ze sobą ściśle powiązane. Udoskonalanie procesów w celu implementacji gospodarki o obiegu zamknięzamkniętym oraz oddzielenie zużycia zasobów od wzrostu jest integralną częścią osiągania celów klimatycznych dla całej Grupy ZF. Gospodarka o obiegu zamkniętym odnosi się do systematycznego podejścia, w którym zużywane jest mniej zasobów, są one wykorzystywane wielokrotnie lub przez dłuższy czas. Zwiększenie efektywności pod kątem materiałów i zmniejszenie ilości odpadów ostatecznie prowadzi do zmniejszenia wydobycia surowców i emisji CO2. Gdy cykl życia produktu dobiega końca, naprawa, ponowne użycie, regeneracja fabryczna lub recykling materiałów – mogę przedłużyć ten proces.
Produkty ZF Reman
Nowy wizerunek ZF Reman odzwierciedla rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju dla klientów na całym motoryzacyjnym rynku aftermarket. Stoją za tym przemysłowe procesy regeneracji, które odbywają się w zakładach ZF na całym świecie. Dzięki temu firma może zagwarantować jakość i funkcjonalność na poziomie nowych części przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia surowców w całym łańcuchu dostaw.
Każda regenerowana fabrycznie część jest poddawana testom i kontrolom potwierdzającym, że spełnia ona te same wymagania co nowy produkt. Części są nie tylko czyszczone i naprawiane, ale także dostosowywane do aktualnego standardu seryjnego produkcji przemysłowej. Fabryki ZF mają certyfikaty ISO i IATF oraz wnoszą know-how do zakładów regeneracji. Podczas procesu zużyte pojedyncze elementy są wymieniane. Okres gwarancji na części ZF Reman jest identyczny, jak w przypadku części nowych lub nawet dłuższy.
CorExpedia: internetowa platforma do zwrotów używanych części
Podstawą regeneracji fabrycznej jest zwrot przez warsztaty za pośrednictwem dystrybutorów zużytych części (rdzeni) do producenta. Ten proces logistyki zwrotnej powinien być prosty, szybki i wydajny, aby zainteresowani mogli z łatwością z niego korzystać.
Służy do tego CorExpedia: intuicyjna i przyjazna dla użytkownika platforma internetowa do zwrotu rdzeni na całym świecie. Początkowo opracowana z myślą o zwrotach części marki Wabco w Europie, CorExpedia udowodniła, że znacznie optymalizuje proces zwrotów. Aktualnie ZF Aftermarket stopniowo wdraża tę koncepcję w całym swoim portfolio.
Portal funkcjonuje na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu, a do przeprowadzenia zwrotu wystarczy kilka kliknięć. Użytkownik wkrótce będzie mógł zwrócić wybrane produkty marki Sachs z lokalizacji własnej firmy lub zorganizować odbiór od wyznaczonego partnera – na przykład warsztatu. W takich przypadkach ZF Aftermarket także zorganizuje transport na życzenie.
Tomasz Gałązka, dyrektor ds. strategii regeneracji i rozwoju biznesu
- Chcemy zaoferować klientom jeszcze łatwiejszy dostęp do naszych regenerowanych fabrycznie produktów. Naszym celem jest ciągłe poszerzanie oferty części regenerowanych, przyczyniając się w większym stopniu do ochrony zasobów i ograniczania emisji.
0 komentarzy dodaj komentarz