strona główna Lakiernictwo Lakierowanie renowacyjne pojazdów - technologia OEM a koszty
2024-12-19, ostatnia aktualizacja 2024-12-19 13:06

Lakierowanie renowacyjne pojazdów - technologia OEM a koszty

Multichem

Lakierowanie renowacyjne samochodów to kluczowy proces przywracający pojazdom ich pierwotny blask, estetykę oraz zabezpieczający je przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, takich jak korozja czy promieniowanie UV. W dobie rosnących kosztów materiałów i usług coraz częściej pojawia się pytanie: czy konieczne jest korzystanie z drogich produktów renomowanych marek, aby osiągnąć fabryczną jakość?

Czy istnieją alternatywy pozwalające na redukcję kosztów bez utraty jakości? W niniejszym artykule przyjrzymy się realnym kosztom materiałów lakierniczych w 2024 roku oraz przeanalizujemy krok po kroku proces odtworzenia powłoki lakierniczej zgodnej z technologią OEM.

Technologia OEM - sztuka odwzorowania fabrycznej jakości
Celem renowacji powłok lakierniczych jest nie tylko przywrócenie pojazdowi jego pierwotnego wyglądu, ale przede wszystkim zapewnienie trwałej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi. Technologia OEM (Original Equipment Manufacturer) zakłada odtworzenie fabrycznych warstw ochronnych i dekoracyjnych z najwyższą precyzją i zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami producenta.

Proces ten rozpoczyna się od dokładnego przygotowania powierzchni. Obejmuje ono oczyszczenie i odtłuszczenie elementów oraz ocenę stanu gruntu kataforetycznego, który pełni kluczową rolę w ochronie antykorozyjnej metalu. W przypadku występowania drobnych zarysowań, nierówności czy zanieczyszczeń niezbędne jest przeprowadzenie szlifowania w celu uzyskania idealnie gładkiej powierzchni.

Następnie, na przygotowaną powierzchnię nanoszone są kolejno:

  • grunt reaktywny - zapewnia bardzo dobrą przyczepność do metalu i chroni przed korozją;
  • podkład wyrównujący - eliminuje drobne nierówności i przygotowuje powierzchnię pod lakier bazowy;
  • lakier bazowy - nadaje pojazdowi właściwy kolor i estetykę;
  • lakier bezbarwny - zabezpiecza powłokę lakierniczą, nadaje połysk i zwiększa odporność na czynniki zewnętrzne.

Nowe trendy w lakierowaniu renowacyjnym
W 2024 roku obserwujemy rosnące zainteresowanie ekologicznymi i bardziej efektywnymi technologiami lakierniczymi. Coraz więcej warsztatów sięga po produkty o obniżonej zawartości lotnych związków organicznych (LZO) - przyjaznych dla środowiska i spełniających surowe normy emisji.

Rozwijają się również technologie lakierowania z wykorzystaniem systemów UV oraz produktów szybkoschnących, co skraca czas realizacji usługi i zwiększa jej opłacalność. Dzięki temu warsztaty mogą obsłużyć więcej klientów w krótszym czasie, nie tracąc przy tym na jakości.

Koszty materiałów - ile to naprawdę kosztuje?
Wielu właścicieli pojazdów obawia się wysokich kosztów związanych z lakierowaniem renowacyjnym, które często wynikają z użycia drogich materiałów renomowanych marek. Dzieje się tak ze względu na obowiązujące umowy pomiędzy producentami samochodów a dostawcami lakierów, które narzucają stosowanie konkretnych produktów.

Jednak na rynku dostępne są alternatywne materiały lakiernicze, oferujące porównywalną jakość przy znacznie niższych cenach. Przykładowo, koszt materiałów potrzebnych do lakierowania pojedynczego elementu, takiego jak nowy przedni błotnik, może wynieść około 100-150 zł. W skład tego wchodzą:

  • 60 ml gruntu reaktywnego,
  • 100 ml podkładu wyrównującego,
  • 100 ml lakieru bazowego,
  • 100 ml lakieru bezbarwnego.

Wybór tańszych materiałów nie musi oznaczać kompromisu w kwestii jakości. Wielu producentów oferuje produkty spełniające normy i standardy wymagane w technologii OEM, a jednocześnie dostępne w niewygórowanych cenach.

Wpływ kosztów napraw na rynek ubezpieczeń
Duże koszty napraw lakierniczych mają bezpośredni wpływ na wysokość składek ubezpieczeniowych, zarówno w przypadku ubezpieczeń OC, jak i AC. Ubezpieczyciele, kalkulując ryzyko i potencjalne koszty odszkodowań, uwzględniają ceny części zamiennych oraz usług naprawczych.
W sytuacji, gdy na drogach pojawia się coraz więcej starszych pojazdów, wymagających częstszych napraw, możliwość redukcji kosztów przez stosowanie tańszych, ale jakościowych materiałów lakierniczych może przyczynić się do stabilizacji lub nawet obniżenia cen polis ubezpieczeniowych.

Wyzwania i perspektywy
Rynek lakierniczy w 2024 roku stoi przed wieloma wyzwaniami. Rosnące ceny surowców, wymagania ekologiczne oraz oczekiwania klientów dotyczące szybkości i jakości usług zmuszają warsztaty do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Inwestycja w nowoczesne technologie i szkolenia personelu może przynieść długofalowe korzyści, pozwalając na zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Podsumowanie
Renowacja powłok lakierniczych zgodnie z technologią OEM nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Dostępność na rynku wysokiej jakości materiałów w przystępnych cenach pozwala na przeprowadzenie profesjonalnej naprawy bez konieczności przepłacania za markowe produkty. Dla warsztatów lakierniczych oznacza to możliwość oferowania konkurencyjnych cen, a dla klientów - oszczędność bez utraty jakości usługi.

W obliczu rosnących kosztów materiałów i usług w 2024 roku warto zwrócić uwagę na alternatywne rozwiązania, łączące jakość i ekonomię. Dzięki temu zarówno warsztaty, jak i klienci mogą czerpać korzyści z nowoczesnych technologii lakierniczych, nie obciążając nadmiernie swojego budżetu.



Marek Lemiszewski
Kierownik działu szkoleń Multichem

Tagi

Lakier  Multichem 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2