strona główna Mechanika Płyn hamulcowy - wpływ na skuteczność pracy układu, właściwy jego dobór i proces wymiany
2025-11-29, ostatnia aktualizacja 2025-11-30 08:08

Płyn hamulcowy - wpływ na skuteczność pracy układu, właściwy jego dobór i proces wymiany

Jednym ze sposobów przeprowadzenia wymiany płynu jest opróżnianie układu za pomocą pompy

Jednym ze sposobów przeprowadzenia wymiany płynu jest opróżnianie układu za pomocą pompy

Mechanicy często spotykają się z sytuacjami, kiedy klienci skarżą się na miękki pedał hamulca, widują także w ich samochodach elementy układu hamulcowego z nadmierną korozją. Kiedy ustalają co jest tego przyczyną, to czasem okazuje się, że jest nią płyn hamulcowy. Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, omawia typowe objawy starzenia się tej cieczy i wyjaśnia, kiedy należy ją wymieniać oraz które płyny są odpowiednie dla poszczególnych typów pojazdów.

Kluczowym dla bezpieczeństwa każdego pojazdu jest układ hamulcowy, który nie może działać prawidłowo, gdy nie jest odpowiednio serwisowany. Płyn hamulcowy to ważny element tego układu. Jest on higroskopijny, co oznacza, że wchłania wilgoć, a gdy zostanie zanieczyszczony wodą, może negatywnie wpływać na skuteczność hamowania sprawiając, że pedał hamulca będzie się wydawał „gąbczasty”, a ponadto powodował zużycie wewnętrznych elementów układu hamulcowego. Marka Textar zaleca jego wymianę zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu.

Wymiana płynu hamulcowego

Wymiana polega na usunięciu zużytej cieczy z układu hydraulicznego i zastąpieniu jej nowym płynem hamulcowym. Istnieje kilka sposobów przeprowadzenia takiej operacji - opróżnianie grawitacyjne, opróżnianie za pomocą pompy i wymiana płynu pod ciśnieniem. Wszystkie te opcje są dobrymi rozwiązaniami, ale wymiana ciśnieniowa jest procedurą najbardziej skuteczną, ponieważ daje większe prawdopodobieństwo pomyślnego usunięcia zawartości i zanieczyszczeń z układu, przywracając prawidłowe ciśnienie hydrauliczne.

W pojazdach, które są wyposażone w systemy przeciwblokujące hamulce (ABS) do wymiany płynu hamulcowego może być koniecznym użycie sprzętu diagnostycznego (zależy od rodzaju modułu ABS/ESP). Po podłączeniu przez mechanika do właściwego urządzenia, otworzą się odpowiednie zawory i będzie możliwa wymiana płynu bez uszkodzenia układu.

Płyn hamulcowy i testowanie

Kiedy płyn hamulcowy wchłania wodę, jego temperatura wrzenia spada. Jest to niekorzystne, ponieważ gdy on wrze, tworzą się w nim pęcherzyki pary lub gazu, które ulegają kompresji zamiast przenosić ciśnienie hamowania. Ponieważ ciepło jest naturalnym skutkiem ubocznym tarcia, płyn hamulcowy musi być odporny na wysokie temperatury bez wrzenia, aby zachować swoją skuteczność - zwłaszcza w przypadku samochodów o wysokich osiągach lub szczególnie ciężkich.

Oprócz miękkiego pedału hamulca i zmniejszonej skuteczności hamowania, wilgoć w płynie może również powodować rdzewienie wnętrza układu, co prowadzi do korozji systemu ABS i przewodów hamulcowych, zużycia zacisku i pompy hamulcowej oraz przegrzewania układu.

Do sprawdzenia zawartość wilgoci służą testery płynu hamulcowego, takie jak TEX1000BFT (więcej informacji na stronie Textar poświęconej narzędziom).

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego

Ważne, aby wybierać płyny hamulcowe, które są zgodnie z wytycznymi producentów pojazdów. Wraz z rozwojem technologii motoryzacyjnych, wprowadzeniem systemów przeciwblokujących hamulce (ABS) i elektronicznych układów stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz upowszechnieniem się pojazdów elektrycznych i hybrydowych, stosowanie odpowiedniego płynu hamulcowego ma duże znaczenie dla prawidłowego działania układów hamulcowych.

Rodzaje płynów hamulcowych, które są odpowiednie dla różnych typów pojazdów:

  • DOT 3 - samochody starsze (wszystkie bębnowe lub tarczowo-bębnowe układy hamulcowe), przy standardowych warunkach jazdy, sprzęgła hydrauliczne;
  • DOT 4 - samochody cięższe lub o wyższych osiągach, pojazdy użytkowane w trudnych warunkach (układy tarczowo-bębnowe lub całkowicie tarczowe);
  • DOT 4 LV - nowoczesne samochody wyposażone w ESP/ABS lub inne systemy kontroli trakcji;
  • DOT 5.1 - samochody o wysokich osiągach lub eksploatowane w bardzo trudnych warunkach;
  • DOT 5.1 Ultimate - odpowiedni do samochodów wyposażonych w ABS, a także aut elektrycznych i hybrydowych.

Więcej informacji na temat płynu hamulcowego Textar można znaleźć na stronie poświęconej tym produktom.

Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy?

Odpowiedni czas na wymianę tego płynu różni się w zależności od zaleceń danego producenta pojazdu. Średnio okres między wymianami wynosi około 2-3 lata lub 48 000 km - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Jedną z oznak, że nadszedł na to czas, jest wyraźne ciemne zabarwienie cieczy. Nie wszystkie płyny hamulcowe mają ten sam kolor - niektóre są jasnobursztynowe, a inne ciemnożółte - jednak brązowy kolor wskazuje, że płyn należy wymienić. Ciemnienie nie zawsze oznacza, że płyn nie jest skuteczny i zawiera wilgoć. Zużyte elementy, takie jak pierścień ABS, zaciski hamulcowe, przewody hamulcowe, pompa hamulcowa lub wspomaganie hamulców, również mogą świadczyć o złym stanie płynu hamulcowego.

W razie wątpliwości najdokładniejszym sposobem pomiaru zawartości wilgoci w układzie i obliczenia pozostałego okresu przydatności płynu jest test temperatury wrzenia płynu hamulcowego.

Jeśli klient nie wymienia regularnie płynu hamulcowego, najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie tego po wymianie hamulców. Jeżeli klocki hamulcowe są zużyte, istnieje duże prawdopodobieństwo, że termin zmiany płynu hamulcowego już dawno minął.

Regularna wymiana płynu hamulcowego pomaga utrzymać układ w czystości i szczelności, zapewniając optymalną pracę ABS i czas reakcji układu hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego to niewielki wydatek, który - wraz z wymianą hamulców - może chronić jeden z najważniejszych układów bezpieczeństwa pojazdu i zwiększyć zyski warsztatu. Ponadto edukowanie klienta poprzez wyjaśnianie zagrożeń i ryzyka związanego ze złym stanem technicznym układu hamulcowego buduje zaufanie do mechanika. Wraz z wizualnymi dowodami diagnozy, rzeczywiste wyniki ułatwiają użytkownikowi zrozumienie wartości działań zapobiegawczych. Jest to korzystne zarówno dla klientów, jak i warsztatów, ponieważ pomaga zapobiegać poważnym naprawom, a nawet poważnym awariom.

Uwaga: Możesz wygrać jeden z trzech kompletów nagród w konkursie, który trwa do 31 grudnia 2025 r. Zapraszamy na stronę z pytaniami konkursowymi



 



Marcin Ostrowski
Trener techniczny marki Textar



Wasi dostawcy




Podobne

Polecane


ver. 2023#2