strona główna Ciekawostki Czy będziemy tankować wódkę?
2010-02-11, ostatnia aktualizacja 2010-02-12 03:57

Czy będziemy tankować wódkę?

Fot. Insa, Rompetrol Grup

Fot. Insa, Rompetrol Grup

Jednym z wymogów Unii Europejskiej w dziedzinie energetyki i pośrednio: ochrony środowiska – jest zużywanie przez wszystkie państwa członkowskie pewnej ilości paliw samochodowych o pochodzeniu roślinnym.

Szwecja i Niemcy wprowadziły do obrotu handlowego paliwo E85 składające się z 70-85% alkoholu etylowego i zwykłej benzyny. Ponieważ jego użycie wiąże się z pewnymi trudnościami, rządy tych państw stosują różne zachęty dla właścicieli napędzanych nim samochodów, np. bezpłatne parkowanie w Sztokholmie.

W obu wymienionych państwach E85 jest tańsze od innych paliw, należy się więc domyślać, że fiskus poskromił tu swój apetyt i nie zastosował typowej akcyzowej stawki. Popyt na nowe paliwo (przy braku wystarczającej ilość aut fabrycznie przystosowanych do spalania alkoholu) wywołany został poprzez odpowiednie modyfikacje seryjnych samochodów, wykonywane w niezależnych warsztatach. Podobnie jest także w USA i Brazylii oraz w wielu innych krajach, co pozwala korzystnie dywersyfikować rynek paliwowy, uniezależniając go częściowo od dyktatu światowych eksporterów ropy naftowej, z pożytkiem dla środowiska naturalnego i rodzimego rolnictwa.

Polski rząd zrobił już pierwszy krok w kierunku wprowadzenia E85 do sprzedaży i dzięki temu mamy już odpowiednią (wzorowaną na szwedzkiej) normę jakościową. Ministerstwo Finansów zdecydowało się na zwolnienie tego paliwa z podatku akcyzowego i oczekuje tylko na akceptację Komisji Europejskiej.

Potencjalnych klientów zniechęcać mogą informacje, a właściwie dezinformacje, podawane na temat E85 przez krajowe media. Sugerują one bowiem, iż jego wykorzystywanie możliwe jest wyłącznie w nowych samochodach typu flex fuel, dostępnych w salonach za co najmniej 50 000 złotych. W obecnych, kryzysowych warunkach może to okazać się barierą nie do przebycia nawet dla najbardziej proekologicznie nastawionych obywateli.

Tymczasem każdy sterowany elektronicznie silnik z zapłonem iskrowym, nawet przy jednopunktowym wtrysku, może być przystosowany do zasilania E85 i jej mieszaninami ze zwykłą benzyną. W USA działa kilka firm prowadzących sprzedaż wysyłkową sterowników do samodzielnego montażu. Wpisanie do wyszukiwarki you tube „e85 conversion” pozwala odnaleźć filmy instruktażowe, demonstrujące z pewną reklamową przesadą, jak proste jest przerobienie auta z benzynowego na „alkoholowe”.

W rzeczywistości na pewno lepsze wyniki daje montaż odpowiednich urządzeń w profesjonalnych warsztatach. Jest to też szczególnie atrakcyjna szansa biznesowa dla warsztatów borykających się z kłopotami wywołanymi spadkiem popytu na instalacje LPG. Poważnym argumentem „za” jest też stanowisko Ministerstwa Gospodarki, gwarantujące objęciem wszelkiego typu zachętami nie tylko użytkowników nowych samochodów z technologią flex fuel, ale  również właścicieli aut używanych, przystosowanych do spalania E85.



Rafał Chmielewski
Konsultant techniczny biura inżynierskiego Insa



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2