strona główna Materiałoznawstwo Specyfika smarowania silników Volvo
2016-03-02, ostatnia aktualizacja 2016-03-02 06:00

Specyfika smarowania silników Volvo

Fot. Motul

Fot. Motul

Nasza firma po raz kolejny, jako jedna z pierwszych na świecie, wprowadziła do sprzedaży już w 2015 roku olej do najnowszych silników Volvo. Motul Specific RBS0-2AE 0W-20 to w 100% syntetyczny olej silnikowy do smarowania silników Volvo "Drive-E" benzynowych (VEP) oraz Diesla (VED).

Silniki te wymagają specyficznego środka smarnego o bardzo niskiej lepkości ze względu na swoją lekką modułową budowę i pracę w wyższych temperaturach.

Nowa koncepcja budowy silników VEA, czyli Volvo Engine Architecture, to przełom w stosowaniu olejów o bardzo niskiej lepkości (SAE 0W-20) do smarowania silników Diesla. Inżynierowie Volvo podeszli koncepcyjnie i przyszłościowo do konstrukcji silników, które muszą spełniać wymagania normy Euro VI, a już niedługo Euro VII.

Podstawowy problem to emisja CO2. Przyszły limit 95 g/km wydawał się dotychczas niemal nieosiągalny przy wszystkich obecnych działaniach zmierzających do zmniejszenia oporów ruchu układów napędowych, w tym także oporów generowanych przez środki smarne. Jedynym rozwiązaniem tego problemu wydaje się więc stosowanie olejów o coraz niższej lepkości.

Dlatego Volvo jako pierwsza firma samochodowa na świecie skonstruowało silniki wysokoprężne smarowane olejem o lepkości SAE 0W-20. Umożliwia to tzw. konstrukcja modułowa, wykorzystująca podobny układ smarowania w silnikach benzynowych i Diesla.

Motul

Dla ochrony przed zatarciem bardzo mocno obciążonych łożysk wału korbowego zastosowano w pełni sterowaną pompę oleju z zaworem elektromagnetycznym. Regulowany jest poziom ciśnienia i wydatku oleju w zależności od obrotów silnika, obciążenia oraz temperatury. Dodatkowo zmniejszają opory ruchu łożysk powłoki typu DLC (Coating – Diamond-like Carbon). Dzięki nim nawet podczas bezpośredniego kontaktu części metalowych nie dochodzi do uszkodzenia współpracujących powierzchni, a opory ruchu są jeszcze mniejsze.

Użytkownicy samochodów Volvo najnowszej generacji z silnikami "Drive-E" muszą stosować do smarowania olej oficjalnie dopuszczony przez producenta zgodnie z wymaganiami Volvo VCC RBS0-2AE. Silniki te są na tyle czułe na jakość oleju, że zastosowanie innego środka smarnego może spowodować ich natychmiastową awarię. Stosowanie oficjalnie dopuszczonego oleju Motul Specific RBS0-2AE 0W-20 daje gwarancję ich długotrwałej i bezpiecznej eksploatacji przy zachowaniu minimalnej emisji substancji szkodliwych do atmosfery.

Specyfikacja VCC RBS0-2AE jest szczególnie wymagająca pod względem paliwooszczędności i w połączeniu z wymaganiami ACEA A1/B1 Motul Specific RBS0-2AE 0W-20 zapewnia znaczną oszczędność energii (aż do 3,43% w porównaniu z olejem referencyjnym 15W-40). Motul Specific RBS0-2AE 0W-20 utrzymuje doskonały film olejowy podczas zimnego startu, zmniejsza tarcie wewnętrzne silnika, pozwala utrzymać właściwe ciśnienie smarowania i obniża maksymalną temperaturę pracy.

Dzięki swym własnościom smarnym Motul Specific RBS0-2AE 0W-20 chroni silnik przed zużyciem oraz jest odporny na utlenianie w wysokich temperaturach pracy, zapobiega powstawaniu wewnętrznych zanieczyszczeń, dzięki czemu sam zużywa się wolniej.



Piotr Pyrka
Technical Manager, Motul Poland


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2