strona główna Mechatronika Przepływomierze Delphi na rynku wtórnym
2016-03-04, ostatnia aktualizacja 2016-03-04 06:06

Przepływomierze Delphi na rynku wtórnym

Zdaniem ekspertów Delphi, przepływomierz masowy po długotrwałym użytkowaniu nie nadaje się już do regeneracji

Delphi

Zdaniem ekspertów Delphi, przepływomierz masowy po długotrwałym użytkowaniu nie nadaje się już do regeneracji

Delphi od 1970 roku produkuje przepływomierze powietrza dolotowego przeznaczone dla producentów samochodów. Identyczne produkty dostarczane są przez tę firmę na światowy rynek części zamiennych.

Obecnie roczna produkcja przepływomierzy Delphi wynosi ponad 50 milionów sztuk dostosowanych do około 500 modeli pojazdów. Podzespoły te jako części zamienne odpowiadają potrzebom ponad 25 milionów pojazdów w Europie. W ich konstrukcjach wykorzystuje się ponad 30 patentów Delphi, uzyskanych w zakresie technologii detekcji i przetwarzania sygnału ilości przepływu powietrza, w tym zastrzeżoną konstrukcję układu kompensacji temperatury, z zastosowaniem najlepszej na świecie technologii T-comp.

Znaczenie przepływomierza powietrza

Urządzenie to, zgodnie ze swą nazwą, mierzy w sposób ciągły ilość powietrza przepływającego z atmosfery przez filtr do kolektora dolotowego silnika i przekazuje bieżące wyniki tego pomiaru do centralnego sterownika ECU. Spośród różnych rodzajów przepływomierzy powietrza w powszechnym użyciu są obecnie konstrukcje z czujnikiem MAF, czyli mierzącym masę powietrza na podstawie intensywności chłodzenia owiewanego nim drutu oporowego.

Delphi

Kompletny przepływomierz Delphi dostarczany zarówno w ramach dostaw OE, jak i na rynek części zamiennych

Sygnał wyjściowy z czujnika przepływomierza jest wykorzystywany do precyzyjnego ustalania dawki wtryskiwanego paliwa, tworząc warunki do jego stechiometrycznego, czyli całkowitego spalania. Pozwala to na obniżenie emisji spalin i zużycia paliwa do niezbędnego minimum, bez negatywnego wpływu na osiągi silnika.

Tak dzieje się jednak tylko wówczas, gdy przepływomierz jest całkowicie sprawny. Jego czujnik elektryczny ulega uszkodzeniu najczęściej z powodu zanieczyszczeń kurzem lub innymi drobnymi cząstkami, co oznacza wkrótce konieczność jego wymiany.

Do typowych objawów niesprawności przepływomierza należą: spadek mocy silnika i jego nierównomierna praca, zwłaszcza na biegu jałowym, a nawet całkowite zatrzymywanie się. Często wzrasta przy tym zużycie paliwa. Inne możliwe przyczyny awarii to:

  • brak styku na złączach elektrycznych;
  • uszkodzone elementy pomiarowe;
  • uszkodzenia mechaniczne (z powodu wibracji, kolizji drogowych itp.);
  • przemieszczenie się elementu pomiarowego w obudowie.

Rozwiązywanie problemów

 W przypadku wystąpienia wyżej wspomnianych objawów niesprawności należy przeprowadzić test czujnika MAF za pośrednictwem pamięci sterownika ECU. Zapisany w niej błąd może być bowiem odczytany za pomocą urządzenia diagnostycznego. Dla szczegółowej identyfikacji ujawnionej usterki należy sprawdzić:

  • złącze czujnika, czyli poprawność jego zamocowania i kontakt między stykami;
  • obudowę przepływomierza pod kątem uszkodzenia mechanicznego;
  • stan elementów pomiarowych;
  • napięcie zasilające przy włączonym zapłonie zgodnie ze schematem elektrycznym danej instalacji (właściwa wartość napięcia to 7,5–14 V;
  • napięcie wyjściowe lub częstotliwość impulsów podczas pracy silnika zgodnie ze schematem elektrycznym danej instalacji (właściwe wartości to 0–5 V, 0–12.000 Hz;
  • przewody pomiędzy zdemontowanym złączem sterownika a złączem czujnika zgodnie ze schematem elektrycznym danej instalacji (właściwa wartość: ok. 0 ohm).

Zalety oferty Delphi

Patentowo zastrzeżona konstrukcja układu kompensacji temperatury zapewnia znakomitą wydajność czujnika i precyzję jego działania w szerokim zakresie temperatur otoczenia. Reakcja na zmieniające się warunki pracy silnika jest bardzo szybka, gdyż trwa zazwyczaj mniej niż 15 milisekund w zakresie aż 90% zmian ilościowych parametrów przepływu powietrza.

Delphi

Na rynku wtórnym dostępne są nie tylko kompletne przepływomierze, lecz także same ich czujniki MAF

Każdy czujnik jest przetestowany najnowocześniejszą kryzą przepływu krytycznego, która zapisuje ponad 6000 punktów pomiarowych dla optymalnej i precyzyjnej kalibracji.

W testach sprawdzających zgodność ze specyfikacjami OE kontroluje się m.in.:

  • stabilność sygnału (występowanie zakłóceń);
  • kompensację temperatury przepływającego powietrza w zakresie od –30°C do 70°C;
  • kompatybilność elektromagnetyczną.

Innowacyjny, podwójny element grzewczy zapewnia efektywną pracę, niższe zużycie paliwa i zmniejszoną emisję spalin.

Przepływomierze dostarczane na rynek wtórny wykonywane są wyłącznie z nowych elementów. Nigdy nie stosuje się elementów regenerowanych, ponieważ ich czyszczenie nie daje w pełni zadowalających efektów, co skutkuje nieprawidłowym odczytem sygnałów przesyłanych do ECU.

Delphi

Prawidłowe działanie przepływomierza zależy również od stanu jego złącza elektrycznego

W ofercie dostępne są dwie opcje zakupu: kompletny przepływomierz z czujnikiem lub sam czujnik. Sprzedaży towarzyszy zaawansowana diagnostyka, umożliwiająca odczyt danych rzeczywistych z przepływomierza i, jeśli to konieczne, ponowna jego adaptacja.

Opcjonalny pakiet danych technicznych VTI zawiera schematy elektryczne, instrukcje diagnostyczne i umiejscowienie komponentów. Ponadto nabywcy mają zapewniony dostęp do szkoleń, wsparcia technicznego i informacji online.



Piotr Podrażka
Manager Kategorii - Termika, Delphi Product & Services w Europie



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2