strona główna Informacje Konkurencja dla ASO
2017-03-09, ostatnia aktualizacja 2017-03-09 06:00

Konkurencja dla ASO

Fot. Piotr Łukaszewicz

Fot. Piotr Łukaszewicz

Karolina i Tomasz Polanowscy prowadzą w Toruniu własny, niezależny biznes, należący do sieci Bosch Car Service, której szyld kojarzy się z wysoką jakością usług. Z każdym miesiącem rośnie tu liczba stałych klientów.

Pięć dni to średni czas oczekiwania klientów na naprawę lub serwis auta. Zakres świadczonych usług obejmuje wszystko poza pracami blacharsko-lakierniczymi. Na sześciu stanowiskach warsztatowych pracuje siedmiu mechaników i kilkoro praktykantów z miejscowych szkół samochodowych. Trzy osoby zatrudnione są w biurze obsługi klienta. Średni wiek samochodu przyjmowanego w serwisie wynosi 4 lata. Koszt roboczogodziny w cenniku to 100 złotych netto. 30% czasu pracy warsztatu zajmuje obsługa flot.

Historia niezależnej firmy

Serwis samochodowy prowadzimy od szesnastu lat. Od dwóch mamy nowy, duży budynek na większej działce, położonej w dobrym punkcie. Wcześniej był to niewielki warsztat osiedlowy przy domu rodzinnym – opowiadają Karolina i Tomasz Polanowscy. – Ale już wcześniej, bo dwanaście lat temu, zdecydowaliśmy się na przystąpienie do sieci Bosch Car Service. Chcieliśmy, by nasi klienci decydowali się na bardziej kosztowne zlecenia i przyjeżdżali lepszymi samochodami. Równocześnie mieliśmy obawy, czy nie stracimy w ten sposób części dotychczasowych, stałych klientów, ponieważ ceny naszych usług wzrosły. Okazało się jednak, że klienci zostali, bo cena nie zawsze jest tu najważniejsza.

Zalety sieci

Karolina Polanowska: – Pracując pod szyldem renomowanej marki Bosch, pozyskaliśmy wielu nowych klientów trafiających do Torunia także z innych części Polski i szukających znanych im serwisów Boscha. Poza tym staliśmy się o wiele bardziej widoczni na rynku. Bezpośrednie korzyści z przynależności do Bosch Car Service to: promocja warsztatu, wsparcie merytoryczne, udział w szkoleniach, audyty, a przede wszystkim motywacja do rozwoju. Stawiane nam wymagania jakościowe dają nam takiego "pozytywnego kopa", żeby się wciąż szkolić oraz szkolić naszych ludzi. Rynek motoryzacyjny rozwija się w bardzo szybkim tempie, więc żeby temu sprostać, musimy cały czas się doskonalić. Małe, przestarzałe warsztaty wkrótce nie będą już miały racji bytu.

Centrum Obsługi Pojazdów Bosch Service Polanowski w Toruniu prowadzą Karolina i Tomasz Polanowscy, ona jest z wykształcenia ekonomistką, zarządza biurem obsługi klienta i księgowością firmy, on absolwent Politechniki Poznańskiej kieruje pracą mechaników

Równocześnie na pewno warto nam mieć wspólny cel finansowy z tak dużym i doświadczonym partnerem, jak Bosch. Dzięki temu zawsze możemy liczyć na bardzo cenne wskazówki biznesowe. Przykładem z ostatnich dni mogą być wytyczne, na podstawie których w kilku krokach możemy ocenić wydajność każdego pracownika. Czy zarabia na siebie, na warsztat? To są informacje naprawdę niezbędne w naszej pracy.

Program komputerowy Integra, którego używamy do wycenę każdej naprawy, również został nam polecony przez Boscha.

Życzliwy recenzent

Tomasz Polanowski: – Zarządzanie nowoczesną firmą trudno wyobrazić sobie dzisiaj bez zewnętrznych audytów. Tu wsparcie Boscha polega na tym, że przyjeżdża zewnętrzna firma, przegląda nasze dokumenty. Wszystko odbywa się w sympatycznej, przyjacielskiej atmosferze. Nie ma to nic wspólnego z kontrolą. Audyt wskazuje nam, co robimy dobrze, a co można poprawić. To bardzo cenne informacje, podobnie jak testy tajemniczego klienta. O jakości naszej pracy rozmawiamy ze sobą na co dzień, staramy się zasięgać opinii klientów, lecz pewnych niedociągnięć lub błędów nie jesteśmy w stanie wychwycić. Nadzór z zewnątrz pomaga je wyeliminować.

Atrakcyjny dostawca

Warsztaty działające w sieci Bosch Car Service mogą też liczyć na dogodne ceny części zamiennych marki Bosch. Umową z tą firmą nie jesteśmy zobligowani do ich stosowania, ale w praktyce używamy części tylko od Boscha – wyjaśnia Tomasz Polanowski. – Po pierwsze, oczekują tego klienci, dla których Bosch jest często synonimem dobrej jakości. Po drugie, mamy specjalne ceny na te części, które są porównywalne z cenami innych, mniej renomowanych producentów. Wybór dla klienta jest wówczas oczywisty.

W punkcie obsługi klienta wyceniane są koszty naprawy i wystawia się zlecenia, tu też działa sklep z częściami firmy Bosch

Poza tym Bosch wynegocjował dla swoich serwisów atrakcyjne ceny u innych dostawców. Dotyczy to nie tylko części zamiennych, lecz także np. ubrań roboczych i różnych elementów wyposażenia warsztatu.

Szkolenia, wsparcie merytoryczne i sprzęt

Wysyłamy naszych pracowników do Boscha na dobre szkolenia za rozsądne pieniądze. Dotyczą one zarówno zagadnień technicznych, np. obsługi silników z układami AdBlue, jak i tzw. "kompetencji miękkich", czyli obsługi klienta lub prowadzenia sprzedaży. Pracownicy serwisu, podobnie jak właściciele, korzystają z nich co najmniej dwa razy w roku. Na co dzień mogą liczyć na merytoryczne wsparcie ekspertów z Centrum Szkoleniowego Techniki Motoryzacyjnej Bosch.

Zawsze, kiedy mamy problem z samochodem klienta, możemy zwrócić się o pomoc, uzyskać potrzebne dane techniczne, konsultować nasze naprawy z najlepszymi ekspertami w kraju – podkreśla Tomasz Polanowski.

Sześć stanowisk diagnostyczno-naprawczych i średnio pięciodniowy okres oczekiwania na wykonanie usługi

Szkolenia te dotyczą także obsługi nowych urządzeń warsztatowych, które zmieniają się równie szybko jak samochody. Bosch oczekuje od swoich partnerów wyposażenia warsztatów w najnowsze technologie, jednocześnie oferując duże rabaty przy zakupach tego rodzaju sprzętu, który jest po prostu warunkiem profesjonalnej obsługi nowoczesnych pojazdów.

Reklama na koszt sieci

Współpraca z firmą Bosch – mówią pp. Polanowscy – daje nam w tym aspekcie niemało satysfakcji. Nie tylko szyld, pod którym pracujemy, jest rozpoznawalny w całej Polsce, lecz i różne produkty Boscha są reklamowane w ogólnopolskich mediach. Przyjeżdżają klienci specjalnie do naszego sklepu np. po zakup piór do wycieraczek lub żarówek Boscha. Mamy reklamę, za którą nie płacimy. Nasz serwis otrzymuje od Boscha również plakaty, bannery, ulotki, do wykorzystania w lokalnej promocji.

Sieciowe gwarancje

Zasadą działania sieci Bosch Car Service jest udzielanie solidarnych gwarancji na naprawy wykonane w dowolnym jej warsztacie na obszarze całego kraju. Można więc bez obaw wyruszać w podróż autem świeżo odebranym z serwisu. Zdaniem p. Polanowskiego ma to znaczenie bardziej psychologiczne niż praktyczne, ponieważ sieciowe reklamacje w toruńskim serwisie to mniej niż 1% wykonywanych napraw.

Bilans musi wyjść na plus

Ceny usług w serwisie nie są narzucane przez Boscha, więc każdy warsztat może je ustalać indywidualnie. Do serwisu Polanowskich przyjeżdżają głównie auta nowe, kilkuletnie, najczęściej tuż po zakończeniu gwarancji producenta. Choć jednocześnie dużą grupą klientów, i to bardzo dochodową, są właściciele samochodów przyjeżdżający na gwarancyjne przeglądy. Do obsługi młodszych aut niezbędne są wiedza i sprzęt, a to uzasadnia nieco wyższe ceny niż w innych, niezależnych toruńskich serwisach. Są one jednak wyraźnie niższe od obowiązujących w ASO.

Większość pracowników firmy BS Polanowski to dawni jej praktykanci, pierwsi z nich zostali zatrudnieni już 10 lat temu

Mamy świadomość, że nie jesteśmy tani. Członkostwo w sieci też związane jest z pewnymi wydatkami. Nie jest żadną tajemnicą opłata franczyzowa. Wszystko to jednak w sumie wychodzi nam na duży, finansowy plus – podsumowuje Tomasz Polanowski. Dodaje, że przynależność do sieci nie zaburza jego poczucia niezależności jako przedsiębiorcy, a żadnych minusów tej współpracy dotychczas nie dostrzega.

Spotkany w warsztatowej poczekalni Marek Lewicki z usług Bosch Service Polanowski korzysta regularnie od pięciu lat i nie zdarzyła mu się jeszcze reklamacja...

Kontakt dla firm zainteresowanych współpracą lub autoryzacją Boscha: www.warsztatybosch.pl

Tekst i zdjęcia: Piotr Łukaszewicz



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane