strona główna Zespoły napędowe Regenerowane półosie napędowe
2019-07-19, ostatnia aktualizacja 2019-07-19 06:00

Regenerowane półosie napędowe

Fot. Lauber

Fot. Lauber

Jakość półosi Point Gear poddanych procesowi fabrycznej regeneracji jest zbliżona do jakości nowych produktów marek premium.

Rola półosi

Półosie napędowe należą do elementów konstrukcyjnych charakteryzujących się dużą trwałością i często pracują poprawnie przez cały okres eksploatacji samochodu. Jeżeli jednak ulegną uszkodzeniu, nie należy zwlekać z ich wymianą. W układzie napędowym pojazdu wytworzony przez silnik moment obrotowy przekazywany jest do skrzyni biegów, gdzie zostaje wystopniowany i przekazany następnie do półosi. Jej zadaniem jest dalsza dystrybucja momentu na koła. We współczesnych samochodach dla umożliwiienia skrętów i wychylania kół półosie wyposażone są w przeguby napędowe, będące elementem podatnym na zużycie. Ze względów konstrukcyjnych w niektórych modelach pojazdów wymiana samego uszkodzonego przegubu jest niemożliwa i trzeba wówczas wymienić całą półoś.

Z punktu widzenia eksploatacyjnego najważniejszym elementem półosi napędowej jest jej gumowa osłona, chroniąca przegub przed kontaktem z otoczeniem. Każde uszkodzenie osłony doprowadzi z czasem do zużycia przegubu. Osłona może być uszkodzona mechanicznie (np. przecięta), najczęściej po prostu parcieje, czyli niszczy się wraz z upływem czasu. Znajdujący się pod osłoną smar po kontakcie z zabrudzeniami, dostającymi się przez nieszczelność w osłonie, stopniowo przestaje spełniać swoją rolę.

Objawy usterki

O uszkodzeniu przegubu zewnętrznego, świadczą charakterystyczne trzaski i stuki przy skręconych kołach. Objawy usterki przegubu wewnętrznego są trudniejsze do jednoznacznej klasyfikacji – najczęściej są to drgania odczuwalne na kierownicy. Wizualna ocena uszkodzeń półosi nie sprawia kłopotu żadnemu mechanikowi. Jedyną decyzją, jaką można w tej sytuacji podjąć, jest wymiana przegubów lub całej półosi (w modelach pojazdów, gdzie wymiana samych przegubów jest niemożliwa). Wymiana jest również konieczna w przypadku uszkodzeń powypadkowych, jeśli półoś została wygięta lub poluzowana w zaczepach.

Uszkodzenia półosi występują najczęściej w pojazdach starszych z bardzo dużym przebiegiem lub nadmiernie obciążanych (np. często ciągnących przyczepę). Za usterki półosi odpowiedzialni są też sami kierowcy. Gwałtowne ruszanie pojazdem na mocno skręconych kołach naraża przeguby na szybsze zużycie. Młodzi amatorzy parkingowego „driftu” są częstymi gośćmi warsztatów.

Kwestie ekonomiczne

Półosie napędowe ulegają zużyciu głównie w autach z dużym przebiegiem, najczęściej kilku- lub kilkunastoletnich. W przypadku takich pojazdów istotnym problemem okazują się zazwyczaj koszty naprawy. Jak wspomnieliśmy, wymiany przegubu lub całej półosi nie warto odkładać na później. Najlepiej użyć pełnowartościowych części. Alternatywą dla nowych półosi marek premium są te poddane fabrycznej regeneracji.

Półosie napędowe stosowane na pierwszy montaż charakteryzują się wyższą jakością niż zamienniki dostępne na rynku wtórnym. Poddając te elementy fabrycznej regeneracji, można uzyskać produkt pełnowartościowy, którego trwałość jest porównywalna z oryginałem – mówi Robert Wołosewicz z firmy Inter Cars. – Atutem regenerowanych półosi jest w ich przypadku relacja jakości do ceny. Są tańsze od nowych produktów marek premium, a zarazem zdecydowanie lepsze od tanich produktów dalekowschodnich. W przypadku zakupu półosi marki Point Gear dodatkowym atutem jest uproszczona procedura zwrotu rdzeni.

Każdy mechanik wie, że naprawa starszych pojazdów zwykle wiąże się z rozterkami natury finansowej ze strony klientów. Montowanie nowych części do starych samochodów często jest po prostu nieoplacalne. Wybór produktu po fabrycznej regeneracji zapewnia sensowny kompromis między niską ceną a zadowalającą jakością i pozwala uniknąć przyszłych reklamacji.

Oficjalnym dystrybutorem marki Point Gear jest Inter Cars.



Grzegorz Nowaczyk
Export Sales Manager Lauber

  • 2019-08-27 14:21

    smar grafitowy

    Mariusz

    dobrze jest smarować wszystko smarem grafitowym http://bit.ly/3947_smar_grafitowy

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane