strona główna Mechanika Promieniowe uszczelniacze wałów
2020-02-12, ostatnia aktualizacja 2020-02-12 06:00

Promieniowe uszczelniacze wałów

Promieniowe pierścienie uszczelniające wału z PTFE

Victor Reinz

Promieniowe pierścienie uszczelniające wału z PTFE

Skierowana na niezależny rynek części zamiennych oferta uszczelnień silnikowych Victor Reinz bazuje na wieloletnich doświadczeniach firmy Dana, która w sektorze montażu fabrycznego OEM poszczycić się może dostawami dla takich producentów, jak m.in. Audi, BMW, DAF, Ferrari, Fiat, John Deere, PSA, Renault, Volkswagen czy Volvo.

Victor Reinz jest jedną z kluczowych marek Grupy Dana i produkuje najwyższej jakości, innowacyjne, kompletne linie uszczelnień silnikowych. Dzięku kilku dekadom doświadczeń firma osiągnęła wiodącą pozycję również na aftermarketowym rynku części zamiennych, dostarczając produkty wysokiej jakości w racjonalnych cenach. Części te są zgodne z rozwiązaniami stosowanymi w sektorze OEM.

Wymagania

Niezależnie od rodzaju pojazdu, typu zasilania czy zastosowanego napędu silnik spalinowy przekazuje generowany moment obrotowy wału korbowego na oś pędną. Pracujące przez tysiące motogodzin elementy silnika, takie jak wał korbowy, wałki rozrządu, wałki pośrednie czy równoważące – wymagają niezawodnego uszczelnienia. Rolę tę pełnią promieniowe uszczelniacze olejowe wałów.

Podstawowym zadaniem uszczelniacza olejowego jest zapewnienie szczelności w miejscu styku mięczy ruchomymi a nieruchomymi elementami silnika. Musi on pełnić swoją funkcję nieprzerwanie i stale – zarówno podczas pracy jednostki napędowej (uszczenienie dynamiczne), jak i postoju (uszczelnienie statyczne), a zatem być odporny na zmienne ciśnienia oraz temperatury.

Konstrukcja

Podstawą konstrukcji promieniowego uszczelniacza olejowego jest metalowy, okrągły pierścień, stanowiący oparcie dla osadzonej na nim elastomerowej wargi uszczelniającej. Kombinacja elastycznej wargi z metalowym rdzeniem pozwala uszczelniać zarówno elementy będące w ruchu, jak i znajdujące się w spoczynku.

Rozwój konstrukcji silników spalinowych stosowanych we współczesnych samochodach nakłada na uszczelnienia dynamiczne ekstremalne wymagania. Większe są prędkości obrotowe wałów, wyższe ciśnienia i temperatury oraz dłuższe okresy między wymianami oleju. Dlatego coraz większa gama uszczelniaczy wykonywana jest z PTFE (poli-tetra-fluoro-etylen) wypierając szeroko stosowany NBR (elastomer nitrylo-butylowy).

Nowoczesne uszczelniacze olejowe PTFE marki Victor Reinz z powodzeniem znoszą temperatury pracy w zakresie od –130°C do +200°C. Szeroka rozpiętość temperaturowa PTFE powoduje, że materiał ten wykazuje efekt pamięci plastycznej – w miarę wzrostu temperatury warga powraca do pierwotnego kształtu, nadanego przez producenta. Proces ten nazywany jest efektem Plastic-Memory i umożliwia rezygnację ze sprężyny, której zadaniem było wywołanie naprężenia wstępnego. Pamięć plastyczna gwarantuje szczelność w rosnącej temperaturze, z którą wiąże się zwiększone ciśnieniu oleju przy jego mniejszej gęstości.

Dzięki dużej wytrzymałości mechanicznej warga z PTFE zapewnia również szczelność w przypadku niedostatecznego filmu olejowego pomiędzy jej krawędzią a uszczelnianym, wirującym wałem. Materiał ten charakteryzuje podwyższona odporność na ścieranie i zmniejszone tarcie powierzchniowe. Pozwala to na zmniejszenie efektu żłobienia powierzchni roboczej wałka rozrządu czy wału korbowego, minimalizując ryzyko wycieków oraz potrzebę obróbki mechanicznej ich powierzchni.

Najnowszą generacją uszczelniaczy olejowych marki Victor Reinz są zintegrowane uszczelniacze olejowe. Pozwalają one na idealne pozycjonowanie uszczelniacza na wałku, a nadto cechuje je prostota montażu, co dla mechanika oznacza wygodę i oszczędność czasu. Wraz z rozwojem silników, kolejne pokolenia zintegrowanych uszczelniaczy mogą mieścić w obudowie różnego rodzaju czujniki, np. prędkości obrotowej wału lub temperatury / ciśnienia oleju.



Bartosz Czuba
Reinz Dichtungs GmbH


 

Wasi dostawcy

Polecane


ver. 2023#2