strona główna Technika motoryzacyjna Regeneracja tylnych belek - Peugeot, Citroën, Renault
2020-06-17, ostatnia aktualizacja 2020-06-17 06:00

Regeneracja tylnych belek - Peugeot, Citroën, Renault

Elementy belek oczyszczane są strumieniowo w śrutownicach

Antałex

Elementy belek oczyszczane są strumieniowo w śrutownicach

Niemal każdy mechanik zetknął się z problemem naprawy tylnej belki zawieszenia marek: Peugeot, Citroën, Renault, resorowanej za pomocą drążków skrętnych. Naprawa tego typu zawieszeń jest trudna, a w wielu przypadkach wręcz niemożliwa bez specjalnych narzędzi i doświadczenia.

Firma Antałex od 2003 roku specjalizuje się w profesjonalnej regeneracji takich belek zawieszenia. Usprawnianie i optymalizowanie procesu regeneracji systematycznie obniża koszty jednostkowe, dzięki czemu belki są coraz tańsze i powszechniej dostępne.

Pomimo tego, że regeneracja belek zawieszenia różni się w zależności od marki i modelu pojazdu, to liczne elementy tego procesu są wspólne. Poszczególne etapy regeneracji przedstawiamy na przykładzie samochodu Peugeot 206. Są one następujące:

  • segregacja rdzeni według modeli aut, ponieważ regenerację przeprowadza się dużymi jednolitymi partiami;
  • odrzucenie rdzeni nienadających się do regeneracji, w szczególności belek nieoryginalnych;
  • demontaż rdzeni;
  • weryfikacja poszczególnych elementów i odrzucenie części nienadających się do dalszego użycia (np. pęknięte, uszkodzone drążki skrętne itp.);
  • oczyszczanie strumieniowe poszczególnych elementów w specjalnych śrutownicach;
  • ponowna weryfikacja wszystkich części i odrzucenie nienadających się do dalszego użycia;
  • malowanie elementów belki farbą antykorozyjną;
  • montaż poprzecznicy belki wraz z nowymi czopami na specjalnych stołach montażowych przy zachowaniu wszystkich parametrów i wymiarów nominalnych;
  • kontrola geometrii poprzecznicy;
  • regeneracja wahaczy belek polegająca na przywróceniu nominalnego rozmiaru otworu łożyska igiełkowego przez tulejowanie i obróbkę CNC;
  • kontrola geometrii wahaczy;
  • montaż nowych łożysk, uszczelniaczy i wszystkich elementów belki, które wymagają wymiany;
  • faza końcowa: montaż belki w jednolitą całość przez wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników z zachowaniem wszystkich parametrów, wymiarów oraz wytycznych podanych przez producenta;
  • ostateczna kontrola geometrii i jakości produktu.

Jak widać, proces regeneracji belek zawieszenia samochodów: Peugeot, Citroën, Renault jest skomplikowany i w wielu przypadkach niemożliwy do przeprowadzenia w warunkach warsztatowych. Tylko wieloetapowa kontrola na każdym etapie pozwala zachować reżim technologiczny i zapewnić bezproblemową pracę zawieszenia przez kilka lat eksploatacji.

Każda belka rozbierana jest na poszczególne elementy składowe

Trwałość, wygląd oraz stan techniczny belki po profesjonalnej regeneracji są porównywalne z fabrycznie nową częścią, co firma potwierdza udzielaną 2-letnią gwarancją.

Część mechaników podejmuje próby regeneracji tego typu belek w swoim warsztacie, jednak najczęściej są one nieudane. Zdecydowana większość sięga jednak po gotowe produkty, poddane regeneracji w wyspecjalizowanych zakładach, tym bardziej, że belki stają się coraz łatwiej dostępne w największych sieciach dystrybucji części samochodowych, takich jak Inter Cars (marka Fortune Line) czy Elit Polska.

Kontrola parametrów technicznych na każdym etapie regeneracji

Ważnym aspektem regeneracji belek jest ochrona środowiska i zasobów naturalnych. Regeneracja części samochodowych przynosi wymierne korzyści dla środowiska naturalnego i staje się coraz bardziej powszechna. Każdego roku w firmie Antałex zużyte części samochodowe o wadze 2000 do 2500 ton otrzymują nowe życie bez potrzeby ich ponownego przetworzenia (segregacja – złomowanie – przetopienie elementów metalowych – odlewanie nowych elementów – obróbka – kontrola – montaż). Ma to znaczący wpływ na ochronę środowiska.



Marek Nowak
Specjalista ds. techniczno-handlowych Antałex

Tagi

Zawieszenie  Naprawa 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane