strona główna Praktyka warsztatowa Nowy czy regenerowany?
2020-09-25, ostatnia aktualizacja 2020-09-25 06:00

Porady eksperta HC-Cargo

Nowy czy regenerowany?

Fot. HC-Cargo

Fot. HC-Cargo

Przedstawiamy podstawy diagnozy oraz regeneracji alternatora. Doradzamy również, kiedy nie dać się zwieść częściom nowym ani nie napracować się niepotrzebnie przy częściach używanych.

Diagnostyka

Do profesjonalnej diagnozy alternatorów pomocny jest bardziej lub mniej zaawansowany stół probierczy, najlepiej uzupełniony przystawką umożliwiającą sprawdzanie nowoczesnych urządzeń komunikujących się ze sterownikami. Bardzo pomocnym przyrządem jest także diagnoskop oraz oscyloskop. Poszczególne elementy alternatora po jego rozmontowaniu można sprawdzić, wykorzystując specjalne testery.

Przywrócenie jego pełnej sprawności polega na wymianie lub regeneracji elementów składowych. Dobór prawidłowej technologii naprawy uzależniony jest od :

  • możliwości technicznych warsztatu;
  • wiedzy pracowników;
  • dostępności części;
  • aspektów opłacalności.

Elementy wymienne

 Elementy składowe alternatora, które można zregenerować bądź wymienić na nowe, to:

  • wirnik oraz stojan (wymiana lub regeneracja z wykorzystaniem metody przezwojenia);
  • zespół prostowniczy (wymiana lub regeneracja przez zastąpienie uszkodzonych diod nowymi);
  • osłony (z wykorzystaniem metody spawania lub klejenia);
  • połączenia śrubowe (wymiana lub naprawa gwintów);
  • sprzęgła alternatora (wymiana sprężyn lub łożysk).

Nie zaleca się spawania obudów wykonanych ze stopów aluminium, ponieważ grozi to powstaniem niepożądanych naprężeń i pęknięć.

Elementy niewymienne

Naprawie nie podlegają następujące elementy składowe alternatora:

  • wkładki pod łożyska oraz łożyska;
  • szczotki;
  • regulator napięcia;
  • koło pasowe;
  • obudowa wykonana ze stopów aluminium;
  • płyty prostownicze (przy uszkodzeniach typu: przerwana / wypalona ścieżka).

Jeśli nowy, to dobrej jakości

 Alternatywą dla naprawy jest zakup nowej jednostki. Trzeba jednak pamiętać,  że rynek pełen jest ofert nowych i tanich alternatorów nieznanych producentów, wytwarzanych bez żadnych reżimów technologicznych. Pomimo niższej ceny nie mogą one pod względem jakości konkurować z jednostką dobrze zregenerowaną przy użyciu markowych części.

Właściwy dobór części

Kolejnym elementem skutecznej naprawy jest właściwy dobór części zamiennych. Jego zasady i kryteria jeszcze do niedawna uchodziły za wiedzę tajemną. Drukowane katalogi, pozwalające bez problemów rozeznać się w tej tematyce, należały do rzadkości, a liczący kilkaset stron katalog Cargo uchodził za elektrotechniczną biblię. Dzisiaj, choć katalog papierowy nadal istnieje, wiedza dostarczana jest głównie drogą elektroniczną. Specjalny program doboru części umieszczony na stronie www.hc-cargo.pl umożliwia nawet niedoświadczonym osobom rozebranie dowolnego rozrusznika lub alternatora na najdrobniejsze elementy składowe. Dzięki takim narzędziom coraz więcej mechaników próbuje swoich sił w prostych naprawach elektromechanicznych.

Czy warto najtaniej?

Pamiętać jednak trzeba o prostej prawdzie: „Prądu nie da się oszukać”. Oznacza to, że stosowanie najtańszych na rynku części (bądź całych zespołów), masowo importowanych z Dalekiego Wschodu bez żadnej kontroli, może powodować dalsze uszkodzenia.

O ile masowe towary konsumenckie o niższej jakości mogą co najwyżej obniżyć standard użytkowania (co dla wielu nabywców jest akceptowalne), to w urządzeniach elektrycznych nie ma miejsca na takie kompromisy, bo nie istnieje przecież prąd niższej jakości. Ryzykowanie awarii całego podzespołu dla kilkunastu złotych pozornych oszczędności jest absurdalne .



Krzysztof Grabowski
Specjalista Działu Wsparcia Technicznego HC-Cargo



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane