strona główna Układy jezdne Awaria czujnika ABS
2020-11-16, ostatnia aktualizacja 2020-11-16 06:00

Awaria czujnika ABS

Fot. Delphi

Fot. Delphi

Choć tradycyjne elementy układu hamulcowego nie zmieniają się od lat, dodatkowe elektroniczne systemy kontroli sprawiły, że hamulce są dużo bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne. Technologia ABS, czyli system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, asystent hamowania oraz elektroniczna kontrola trakcji (ESP) stały się już standardem.

Jak działa i jakie zadania pełni czujnik ABS?

Czujnik ABS monitoruje prędkość oraz obrót koła, aby optymalizować układ odpowiadający za kontrolę hamowania oraz przyczepności. Jest on zazwyczaj zamontowany na kole i składa się z dwóch komponentów umieszczonych na osi: reluktora i koła impulsowego, obracających się razem z kołem, oraz czujnika magnetycznego bądź wykorzystującego efekt Halla.Czujnik ten wysyła dane do modułu kontroli ABS. Dane dotyczące prędkości obrotowej koła wykorzystuje się do określenia, kiedy należy aktywować wspomaganie ABS i ile ciśnienia trzeba dostarczyć, aby zatrzymać pojazd bez blokowania kół podczas hamowania. Informacje o prędkości obrotowej koła są wysyłane przez jednostkę sterującą ABS również do innych układów (silnika, przekładni, nawigacji oraz kontroli podwozia).

Przyczyny awarii

Z uwagi na swoje położenie, reluktor koła i koło impulsowe mogą zostać uszkodzone lub zabrudzić się. Również na czujniku osadza się pył i brud, co powoduje, że nie wysyła on sygnału bądź działa nieprawidłowo. Innymi częstymi przyczynami awarii mogą być:

  • przerwanie okablowania/uzwojenia czujnika spowodowane nadmiernymi drganiami,
  • wewnętrzne zwarcia,
  • nadmierne luzy w łożyskach kół,
  • uszkodzenie mechaniczne czujnika podczas wymiany innych elementów układu hamulcowego.

Uszkodzony czujnik ABS wpływa na wiele funkcji układu hamulcowego. Należy zwracać uwagę na następujące objawy, mogące sygnalizować jego awarię:

  • kontrolka ABS jest zazwyczaj pierwszą oznaką awarii systemu, która może być spowodowana uszkodzeniem czujnika bądź modułu sterującego;
  • kontrolka ESP może zaświecić się w wyniku uszkodzenia czujnika ABS, ponieważ wysyła on dane również do systemu kontroli trakcji;
  • zmniejszona siła hamowania przy silnym hamowaniu – droga hamowania pojazdu może się wydłużyć lub pojazd może utracić trakcję i kontrolę;
  • mniejsza stabilność na mokrej lub oblodzonej nawierzchni – kierowca może odczuwać mniejszą przyczepność lub poślizg kół.

Rozwiązywanie problemów

 Aby określić przyczynę awarii czujnika ABS, należy wykonać następujące czynności:

  • podłączyć narzędzie diagnostyczne, zapisać kody błędów i sprawdzić parametry danych rzeczywistych dla czujnika ABS;
  • za pomocą multimetru i oscyloskopu sprawdzić napięcie zasilania i sygnał; aby zdiagnozować połączenie między jednostką sterującą a czujnikiem pomiar wykonać na złączu czujnika;
  • sprawdzić złącza i okablowanie czujników, by upewnić się, że są prawidłowo ułożone i zabezpieczone, a następnie ustalić, czy nie są uszkodzone bądź zanieczyszczone;
  • sprawdzić czujnik i pierścień impulsowy pod kątem uszkodzeń;
  • jeśli są zabrudzone – oczyścić powierzchnię styku za pomocą szczotki drucianej.

Najczęstsze kody błędów

  • C0060: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 1 ABS
  • C0065: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 2 ABS
  • C0070: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 1 ABS
  • C0075: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 2 ABS
  • C0080: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 1 ABS
  • C0085: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 2 ABS
  • C0090: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 1 ABS
  • C0095: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 2 ABS

Wymiana uszkodzonego czujnika ABS

 Po zidentyfikowaniu awarii czujnika ABS, należy go wymienić, wykonując następujące czynności:

I Demontaż:

  • Poluzować nakrętki kół przed podniesieniem samochodu (na tym etapie nie należy jeszcze zdejmować nakrętek). Aby uzyskać informacje dotyczące prawidłowych punktów podnoszenia, trzeba uprzednio zapoznać się z instrukcją obsługi i upewnić, że pojazd został bezpiecznie podniesiony, prawidłowo ustawiony i zabezpieczony na podnośniku.
  • Zdemontować koła i odłożyć je na bok, aby uzyskać dostęp do układu hamulcowego.
  • Możliwe, że konieczne będzie również zdemontowanie klocków i tarcz hamulcowych w celu dokonania przeglądu i uzyskania dostępu do czujnika ABS. Wcześniej warto obejrzeć film Delphi na YouTube, by dowiedzieć się, jak wykonać te czynności i uzyskać pomocne wskazówki.
  • Po uzyskaniu dostępu do czujnika, odkręcić śrubę mocującą czujnik do piasty oraz klipsy łączące przewody czujnika z podwoziem/nadwoziem pojazdu.
  • Odłączyć czujnik.
  • Oczyścić powierzchnię wokół czujnika za pomocą papieru ściernego na płótnie.

II Montaż:

  • Nadszedł czas na zamontowanie nowego czujnika ABS. W tym celu należy wykonać wszystkie opisane czynności w odwrotnej kolejności. Rozpoczyna się od podłączenia czujnika, a następnie prowadzi przewody we właściwym miejscu oraz mocuje je do podwozia/nadwozia.
  • Osadza się nowy czujnik w piaście.
  • Jeśli podczas demontażu zdjęto klocki i tarcze hamulcowe, należy je zamontować ponownie i dokręcić odpowiednim momentem.
  • Założyć i wstępnie dokręć koła, a następnie opuść pojazd z podnośnika.
  • Dokręcić koła momentem zgodnym ze specyfikacją producenta.
  • Podłączyć zestaw diagnostyczny i usunąć wszystkie kody błędów.
  • Uruchomić silnik i sprawdzić, czy nie ma nowych kodów błędów. Zamknąć oprogramowanie diagnostyczne i wyłączyć silnik.
  • Sprawdzić, czy kontrolka silnika zgasła i przeprowadzić próbę drogową.


Tomasz Hurt
Menedżer ds. Technicznych, Delphi Product & Service Solutions

Tagi

awaria  czujnik ABS 



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane