strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Wiązka elektryczna haka holowniczego
2021-04-16, ostatnia aktualizacja 2021-04-16 06:00

Wiązka elektryczna haka holowniczego

Fot. Steinhof

Fot. Steinhof

Do montażu haka holowniczego niezbędna jest wiązka elektryczna, zapewniająca zasilanie holowanej przyczepie czy bagażnikowi rowerowemu z własną tablicą rejestracyjną.

Rozróżniamy następujące rozwiązania:

  • wiązki uniwersalne – mające zastosowanie w starszych pojazdach, gdzie do poprawnego funkcjonowania instalacji nie jest potrzebny dodatkowy moduł. Można je z powodzeniem stosować w pojazdach bez magistrali CAN-Bus, komputera pokładowego, oświetlenia Multipleks / PWM, oświetlenia LED oraz systemu Check-Control. Wiązki uniwersalne o różnych długościach przewodów dopasowanych do potrzeb montażu mogą współpracować z gniazdami 7-PIN i 13-PIN;
  • wiązki uniwersalne z modułem elektronicznym – stosowane w pojazdach, w których dodatkowe obciążenie oświetleniem przyczepy powoduje sygnalizację błędu przez komputer. Moduł montowany jest zazwyczaj pod tapicerką w bagażniku samochodu. Systemy oświetlenia pojazdu sterują modułem przyczepy, który odpowiada za jej pełne oświetlenie. Powoduje to znikome obciążenie prądowe systemów elektrycznych samochodu, dzięki czemu jego komputer nie wykazuje błędów. Wiązka z modułem jest niezbędna w przypadku modeli z rozbudowaną elektroniką. Jeśli samochód posiada elektroniczny system kontroli świateł (tzw. check-control) lub jego elektryka zbudowana jest w oparciu o magistralę CAN-Bus, zastosowanie wiązki z modułem jest obowiązkowe. Zainstalowanie w tym przypadku wiązki bez modułu może się zakończyć poważnym uszkodzeniem elektryki pojazdu;
  • wiązki przeznaczone do konkretnych marek, modeli i roczników stanowią najwygodniejsze rozwiązanie, gdyż nie wymagają ingerencji w instalację elektryczną samochodu, są montowane w przygotowanych fabrycznie miejscach, mają dopasowane długości przewodów, gotowe złącza oraz współpracują z systemami bezpieczeństwa, np. T-ESP. Ich zastosowanie gwarantuje poprawną i bezpieczną pracę całej instalacji elektrycznej samochodu oraz przyczepy.

7 PIN czy 13 PIN?

Od czego zależy wybór jednej lub drugiej wersji? Najważniejszą cechą wiązki 13-pinowej jest obsługa światła wstecznego. Do holowania lekkich przyczep, których DMC nie przekracza 750 kg, wystarcza wiązka 7-pinowa. Gdy DMC przyczepy przekracza 750 kg lub w przypadku montażu na haku bagażnika rowerowego obowiązujące przepisy wymagają instalacji światła wstecznego i tu potrzebna będzie wiązka 13-pinowa. Wiązka ta jest przydatna również w przypadku użytkowania przyczep kempingowych, gdyż – poza światłem wstecznym – umożliwia podpięcie stałego plusa, zapewniajacego np. pracę lodówki w przyczepie oraz przyłączenie kabli ładujących akumulatory.

Gniazdo 7-pinowe (z lewej) i 13-pinowe



Monika Majchrowicz
Dyrektor ds. rozwoju Steinhof



Wasi dostawcy

Polecane