strona główna Motoryzacja dziś Ofensywa ZF Aftermarket
2021-10-11, ostatnia aktualizacja 2021-10-11 06:00

Ofensywa ZF Aftermarket

Fot. ZF Aftermarket, Autor

Fot. ZF Aftermarket, Autor

Przed epoką koronawirusa targi Automechanika były zawsze jedną z najważniejszych imprez targowych skierowanych do firm działających na rynku części zamiennych i usług warsztatowych. Również teraz przedsiębiorstwa uczestniczące „od zawsze” w tej frankfurckiej imprezie przygotowały szeroką ofertę targowo-konferencyjną, włączając się w zaproponowany przez targi pandemiczny format Digital Plus.

Hybrydowy format Digital Plus odbywających się w dniach od 14 do 16 września 2021 frankfurckich targów był połączeniem kompaktowej, fizycznej wystawy z przygotowanymi online konferencjami i cyfrowymi prezentacjami. W format ten włączyła się też firma ZF i jej dywizja ZF Aftermarket, która przygotowała szerokie spektrum wydarzeń.

Obecnie branża motoryzacyjna przechodzi cyfrową transformację nie tylko pod kątem prezentacji swoich produktów, ale przede wszystkim w kierunku digitalizacji oferowanych przez siebie wyrobów i rynku opartego na danych, w którym rozwiązania cyfrowe stają się równie ważne, jak klasyczne technologie wykorzystywane w przemyśle samochodowym i stosowane w produkowanych pojazdach. W czasie trwania targów  specjaliści z ZF Aftermarket zaprezentowali najważniejsze trendy w strategii określonej mianem Next Generation Mobility. Now (Mobilność Nowej Generacji, Już teraz). Jej celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 r., co oznacza redukcję emisji CO2 o 80% w porównaniu z poziomem z roku 2018. Technologiczne plany ZF obejmują automatyzację i autonomizację pojazdów, systemy zintegrowanego bezpieczeństwa jazdy oraz przede wszystkim elektromobilność.

Mobilność Nowej Generacji

ZF tworzy kompleksowe rozwiązania systemowe, dzięki którym pojazdy mogą widzieć, myśleć i działać w jak największym stopniu autonomicznie, wyręczając z wielu zadań kierowcę. Eksperci wskazują na pięć podstawowych typów technologii, które będą kształtować przyszły rynek mobilności kryjących się pod akronimem CASES: Connected, Autonomous, Shared, Electric and Sustainable (Połączony, Niezależny, Dostępny, Elektryczny i Zrównoważony).

Podczas konferencji prasowej, Philippe Colpron, dyrektor ZF Aftermarket, rozwinął powyższą ideę: Technologie te mogą zrewolucjonizować całą naszą branżę, ponieważ stanowią atrakcyjną alternatywę dla obecnego podejścia skoncentrowanego na pojazdach – przy jednoczesnej ochronie zasobów i redukcji emisji. Mobilność nowej generacji staje się rzeczywistością, częściowo dzięki produktom i rozwiązaniom ZF.

Ze względu na złożoność pojazdów z autonomicznymi funkcjami nie da się już polegać wyłącznie na klasycznym wsparciu serwisowym i naprawach w warsztatach samochodowych. Pojazdy te wymagają również kompleksowego wsparcia cyfrowego przez cały okres eksploatacji. Obejmuje to między innymi takie usługi, jak inteligentna kontrola floty, konserwacja predykcyjna i bezprzewodowe aktualizacje firmware’u. Tym samym, działalność warsztatowa przekształca się w „rynek aftermarketowy nowej generacji”.

Transfer wiedzy

Rozwój technologiczny zapewnia warsztatom atrakcyjny potencjał wzrostu, ale może on być wykorzystany tylko wtedy, gdy są one na to przygotowane. Rośnie liczba modeli hybrydowych, ale także elektrycznych, a wraz z nią potrzeba serwisowania i napraw. Firma ZF After market dąży do tego, aby wszyscy uczestnicy rynku rozumieli technologie nowej generacji, a także wyzwania, które się z nimi wiążą, przez co odpowiednio wcześnie będą mogli przygotować się do nadchodzących zmian. Dzięki takim programom warsztatowym, jak ZF [pro]Tech, niezależne warsztaty otrzymają kompleksowy pakiet serwisowy, który zapewni im dostęp do instrukcji montażowych konkretnego pojazdu oraz wszystkich istotnych informacji technicznych dotyczących ZF Aftermarket i innych produktów marki. Poza tym cykl szkoleń pozwoli na zdobycie wszechstronnej wiedzy na temat mobilności nowej generacji.

Obniżenie kosztów eksploatacji i emisji CO2

Rozwiązania ZF Aftermarket w zakresie zarządzania flotą przyczyniają się nie tylko do zrównoważonego rozwoju, ale pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym ograniczyć emisję CO2. Globalnym wyzwaniem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości: w przypadku wszystkich podstawowych produktów (i związanych z nimi tras transportowych), ich użytkowania i utylizacji. ZF pracuje nad wyeliminowaniem tych emisji do 2040 roku. W rezultacie produkty wytwarzane w sposób zrównoważony są dostępne na rynku aftermarketowym jako jeden z elementów planu #greenaftermaket firmy ZF.

Kolejnym elementem jest regeneracja – zmniejszenie wymagań materiałowych nawet o 90% w porównaniu z wytworzeniem nowego produktu. Jednocześnie można zaoszczędzić około 90% energii. Szeroki asortyment części samochodowych, takich jak hamulce, skrzynie biegów, układy kierownicze czy przekładnie hydrokinetyczne, są regenerowane do jakości wyposażenia producenta w ponad 20 lokalizacjach na całym świecie – i ta tendencja jest wzrostowa. Co więcej, eksperci ZF Aftermarket pracują nad technologiami regenerowania elementów w systemach napędów elektrycznych.

Nowe produkty

Ciekawą, zaprezentowaną podczas targów nowością był system elektrycznego wspomagania układu hamulcowego TRW do pojazdów elektrycznych. Wykorzystuje on specjalny system elektroniczny, zapewniający bardziej wydajne uruchamianie hamulców, i polega na zastąpieniu podciśnieniowego wspomagania hamulców oraz, w razie potrzeby, pompy próżniowej wraz z okablowaniem – czujnikami, przełącznikami i jednostkami sterującymi. System ten nie tylko spełnia wysokie wymagania w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, ale także wspiera odzysk energii podczas hamowania, a tym samym – zasięg pojazdów elektrycznych. Funkcja oprogramowania zapewnia również bezpieczne utrzymywanie pojazdu w trybie postojowym za pomocą elektrycznego hamulca postojowego.

Z kolei najnowszy produkt firmy Wabco rozwiązuje powszechny problem: kiedy pojazdy przyjeżdżają do warsztatu z uszkodzonym czujnikiem ABS, trzeba zamówić konkretną wersję tej części, której dealer może nie mieć w swoim asortymencie. Z myślą o niezależnych warsztatach opracowano koncepcję modułowego czujnika ABS, który eliminuje ten problem. Wystarczy zainstalować moduł w pojeździe, a w razie awarii –  wymienić jedynie wadliwy element. Znacznie przyspieszy to proces naprawy, skróci przestoje i obniży koszty.

ZF Zeppelin Tour 2021

Oprócz tego, że koncepcja nowej strategii „Mobilność Nowej Generacji, Już Teraz”, promowana była na targach Automechanika 2021, firma ZF do tego celu wykorzystała również sterowiec Zeppelin ZF z dumnie widniejącym napisem Next Generation Mobility. NOW. Europejska trasa ZF Zeppelin Tour 2021 miała początek w Monachium, następnie latał on nad  polskimi miastami,  m.in. nad Katowicami, Gliwicami, Częstochową, Bielskiem-Białą, Czechowicami-Dziedzicami i Wrocławiem, by na koniec udać się do Pragi.

Polska wizyta Zeppelina ZF związana była z odbywająca się w Katowicach konferencją, w trakcie której dr Andreas Teuner, wiceprezes departamentu ZF Electronics and ADAS, przedstawił szczegóły globalnej strategii Next Generation Mobility. NOW. Plany te można będzie zrealizować, wykorzystując najnowocześniejsze technologie, które firma ZF rozwija w swoich centrach badawczo-rozwojowych, również tych zlokalizowanych w Polsce, głównie w Częstochowie i Łodzi. Trwają tu prace nad projektami związanymi m.in. z elementami systemów ADAS, a ściślej – z detekcją radarowo-wizualną przeszkód i obiektów znajdujących się na drodze. Szczegóły dotyczące pracy polskich inżynierów przedstawili: Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce, oraz Tomasz Szkudlarek, menadżer centrum inżynieryjnego ZF w Łodzi.

Grzegorz Fedorowicz, kierownik ds. konceptów warsztatowych i rynku samochodów ciężarowych ZF Aftermarket, przedstawił zaś rozwiązania nowej mobilności, które obecnie zaczynają trafiać do niezależnych warsztatów samochodowych, w  związku z czym  ZF mocno rozwija swoją ofertę szkoleniową .

Tagi

Automechanika  ZF 



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane