strona główna Mechanika Oszczędność vs. skuteczność
2022-06-13, ostatnia aktualizacja 2022-06-13 08:11

Oszczędność vs. skuteczność

Fot. Firma Kaliński

Usługi regeneracji cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W branży motoryzacyjnej regeneracji poddaje się wiele podzespołów. Są też różne metody przywracania sprawności danej części.

W sektorze układów wydechowych bardzo popularne jest regenerowanie filtrów DPF, a niekiedy również katalizatorów, metodą wodną. W metodzie tej stosuje się różnego rodzaju roztwory, w których skład wchodzi woda i środki czyszczące. Mimo wielu zwolenników nie jest to najlepszy sposób. Za korzystniejsze rozwiązanie należy uznać wymianę wkładów filtrów i katalizatorów.

Poszukiwanie oszczędności czy skuteczna regeneracja?
Szalejąca inflacja, podwyżka stóp procentowych i kryzys gospodarczy – to elementy, które każdego dnia wpływają na nasze życie. Wszyscy odczuwają niepewność, a także poszukują oszczędności. Niestety, nie zawsze tańsze rozwiązanie okaże się oszczędnością w dłuższej perspektywie czasu.

W układach wydechowych regeneracji podlegają filtry cząstek stałych i katalizatory, a regeneracja polega na przywróceniu sprawności danego elementu, zapewniając możliwość jego ponownego użycia. Istnieją różne metody regeneracji. Części mogą zostać przepłukane, wypalone, wydmuchane bądź – w pewnym zakresie – wymienione na nowe.

Filtr cząstek stałych do pojazdów ciężarowych przed i po regeneracji

Najprostszą metodą jest płukanie roztworem składającym się z wody i specjalnych środków. Polega ona na podłączeniu zapchanego filtra lub katalizatora do specjalnej rury, którą pod ciśnieniem wtłacza się wodę z płynem i wypłukuje zanieczyszczenia. Niestety, przepływająca woda często wypłukuje nie tylko zanieczyszczenia, ale również ważne w procesie regeneracji metale szlachetne.

Inną metodą jest wydmuchiwanie zanieczyszczeń. Przepływające przez filtr lub katalizator sprężone powietrze wydmuchuje sadzę. Dodatkowo – dla lepszego poluzowania zanieczyszczeń – filtry i katalizatory wypala się w specjalnym piecu i ponownie przedmuchuje. Do realizacji tej metody służy na przykład maszyna Hartridge DPF 300.

Na naszym rynku stosuje się również trzeci sposób regeneracji, polegający na wymianie wkładów. Usługa polega na usunięciu z wnętrza filtra lub katalizatora wkładu, który wymienia się na nowy. Mimo prostej zasady operacja ta wymaga profesjonalnego sprzętu oraz szczegółowej wiedzy na temat filtrów i katalizatorów. Potrzebne sa też specjalistyczne wkłady przeznaczone na wymianę. Jest to najdroższy z rodzajów regeneracji, głównie z powodu potrzeby wykorzystania w nim całkowicie nowych elementów.

Regeneracja filtrów poprzez wypalanie w piecu

Oczywiście, w Polsce najpopularniejsza jest opcja najtańsza. Regenerując filtry lub katalizatory metodą wodną można zaoszczędzić jakieś kilkaset złotych w porównaniu z metodą wymiany wkładów. Trzeba jednak pamiętać, że po regeneracji w układzie wydechowym nadal pozostaje filtr lub katalizator z używanym wkładem, który został jedynie „umyty”. Podczas mycia mogło również dojść do wypłukania z niego najważniejszych elementów, czyli bardzo drogich i rzadkich metali szlachetnych. W dodatku, jeśli regeneracja została wykonana ekspresowo, nie ma pewności, że wkład został należycie wysuszony. A wtedy pozostała w jego wnętrzu woda ponownie zwiąże się z sadzą i filtr zapcha się na nowo.

Metoda polegająca na myciu filtrów i katalizatorów należy do najtańszych, ale ma najwięcej wad i jest najmniej przewidywalna. Należy więc zadać sobie pytanie: Czy szukamy oszczędności czy skutecznej regeneracji? Jeśli wybierzemy metodę wodną i okaże się, że nie przyniosła skutku, nasza oszczędność będzie zerowa.

Regeneracja katalizatora SCR przez wymianę wkładów

Filtry cząstek stałych do pojazdów osobowych

Kaliński zregeneruje, pomoże, podpowie
Najskuteczniejszą metodą regeneracji jest wymiana wkładów na nowe. W ten sposób eliminuje się niesprawne podzespoły, wykorzystując starą, oryginalną obudowę. Do przeprowadzenia tej pozornie prostej operacji potrzebna jest wiedza, doświadczenie i umiejętności.

Firma Kaliński regeneruje filtry i katalizatory od 2007 roku. W Polsce była jedną z pierwszych, które wdrożyły proces regeneracji oparty na wymianie wkładów. Dziś, dzięki wieloletniemu doświadczeniu, należy do liderów rynku. Współpracujące firmy mogą liczyć na atrakcyjną cenę oraz fachowe doradztwo, otrzymują również stałego opiekuna. Obsługiwanymi podmiotami są zarówno przedsiębiorstwa transportowe posiadające rozbudowane floty pojazdów, jak i warsztaty samochodowe. Zregenerowane wcześniej filtry i katalizatory znajdują się w magazynach i mogą dotrzeć do klienta już następnego dnia. Firmę wyróżnia szybkość i niezawodność działania, niezbędna szczególnie w branży transportowej i logistyce.  



Paweł Żyliński
Firma Kaliński - tłumiki i układy wydechowe



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane