strona główna Nadwozia Chroni pasażerów i układy samochodu
2024-04-26, ostatnia aktualizacja 2024-04-26 10:15

Chroni pasażerów i układy samochodu

Spore problemy może sprawić nawet mały listek, który przedostaje się do układu wentylacji

PZL Sędziszów

Spore problemy może sprawić nawet mały listek, który przedostaje się do układu wentylacji

PZL Sędziszów zwraca uwagę na mało znane funkcje filtra kabinowego i przypomina, że nawet jego najtańsza „papierowa” wersja jest lepsza niż całkowity brak filtra lub drogi, ale mocno zanieczyszczony wkład węglowy.

Głównym argumentem przemawiającym za regularną wymianą filtra kabinowego jest troska o jakość powietrza, którym oddychają pasażerowie. Chodzi m.in. o redukcję podrażnień alergicznych w okresach pylenia roślin, a także o zabezpieczenie przed rozwojem pleśni i grzybów. Kolonizują one stary filtr, a następnie wraz z powietrzem wpadają najpierw do wnętrza samochodu, a później do płuc jadących nim osób. Nie wolno jednak zapominać, że jakość filtra kabinowego wpływa także na cały układ wentylacji samochodu i wydłuża żywotność jego elementów, których wymiana jest kosztowna i pracochłonna.

Filtr kabinowy chroni ruchome elementy mechaniczne instalacji przed zanieczyszczeniami

Instalacja wentylacyjna zabudowana w desce rozdzielczej stanowi prawdziwy labirynt kanałów i przewodów wyposażony w przesłony, klapy i zawory. Filtr kabinowy chroni je przed kurzem, sadzą a nawet piaskiem, który w aucie pozbawionym filtra potrafi osadzać się na ruchomych elementach, drastycznie skracając ich żywotność. Spore problemy może sprawić nawet mały listek, który dostając się do układu wentylacji, może terkotać w łopatkach wentylatora. Taka drobna usterka bywa bardzo trudna do usunięcia bez rozbierania samochodu. Próby przedmuchania układu sprężonym powietrzem często nie przynoszą efektów.

Filtr kabinowy chroni delikatną elektronikę
W układach automatycznej klimatyzacji droższych modeli samochodów mogą znajdować się delikatne czujniki elektroniczne. Ich żywotność również zależy od obecności i jakości filtra kabinowego. Ich wrażliwość na zanieczyszczenia jest znacznie większa niż wspomnianych wcześniej elementów mechanicznych.

Zapchany filtr zwiększa obciążenie wentylatorów
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zapchany filtr kabinowy ogranicza przepływ powietrza i w ten sposób stawia dodatkowy opór wentylatorowi lub wentylatorom zabudowanym w układzie. Wieloletnie zaniedbania prowadzą do ich przegrzewania się i w ostatecznym rozrachunku skracają żywotność. Trudno powiedzieć co jest lepsze – wieloletnia jazda z niedrożnym filtrem czy eksploatacja samochodu bez filtra kabinowego. Obie opcje nie są dobre dla samochodu.

Lepszy filtr to większa chłonność i niższe opory przepływu
W przypadku filtrów PZL Filters niezależnie od rodzaju materiału filtrującego zapewniona jest maksymalna chłonność i minimalne opory przepływu. Liczba plis oraz ich kształt gwarantują przyjęcie możliwie dużej ilości zanieczyszczeń. Z kolei niskie opory przepływu wynikają z wysokiej jakości materiałów filtrujących, które stawiają możliwie jak najniższy opór, co zostało wykazane w warunkach laboratoryjnych.

Oferta PZL Filters obejmuje trzy rodzaje filtrów kabinowych – oprócz podstawowych wersji włókninowych i droższych z węglem aktywnym, także linię premium, czyli filtry kabinowe z warstwą koloidalnych roztworów srebra i miedzi. Filtry te wykazują zaskakująco wysoką skuteczność w walce z bakteriami, alergenami i pleśnią. W każdym przypadku filtry dbają nie tylko o układ oddechowy pasażerów, ale również o instalację nawiewu w kabinie.



Dominik Zwierzyk
Project Manager w PZL Sędziszów


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2