strona główna Biznes Problem dopiero będzie, a już jest rozwiązanie?
2011-04-16, ostatnia aktualizacja 2011-04-21 09:04

Problem dopiero będzie, a już jest rozwiązanie?

Fot. Texa

Fot. Texa

Instalacje klimatyzacyjne pojawiają się obecnie nawet w najtańszych samochodach. Rośnie więc popyt na ich serwisowanie, lecz sprzęt dziś do tego używany już za sześć lat stanie się mało przydatny.

Ze względów ekologicznych wszystkie pojazdy homologowane po 1 stycznia bieżącego roku muszą zgodnie z unijną normą CEE wykorzystywać w swych układach klimatyzacji nowy czynnik chłodzący R1234yf zamiast dotychczasowego R134a. Jeśli homologacja danego modelu nastąpiła przed wymienioną datą, a produkcja trwa nadal, można będzie fabrycznie stosować w nim czynnik R134a, lecz nie dłużej niż do 2017 roku.

Urządzenia obsługowe do samochodowych klimatyzacji napełnionych gazem R1234yf nie są jeszcze obecnie niezbędne dla warsztatów niezależnych, ale z upływem czasu ta sytuacja będzie się stopniowo zmieniać aż do chwili, gdy pojazdy ze starymi instalacjami zostaną całkowicie wycofane z eksploatacji. Ten okres przejściowy może potrwać długo, zwłaszcza w krajach o stosunkowo wysokim średnim wieku użytkowanego parku samochodowego. Dlatego na rynku są teraz dostępne dwa rodzaje stacji do obsługi klimatyzacji.

Warsztat zainteresowany wprowadzeniem do swej oferty usług serwisowych w tym właśnie zakresie ma do wyboru cztery inwestycyjne możliwości:

kupić wyłącznie sprzęt dostosowany do aktualnych potrzeb, startując z pewnym opóźnieniem w licznym już gronie działających na rynku konkurentów, a o nowocześniejszym pomyśleć w przyszłości;

zdecydować się od razu na rozwiązanie przyszłościowe, gdyż tylko ono pozwala liczyć na systematyczny wzrost liczby klientów, choć nie wiadomo dokładnie, kiedy on nastąpi i jaką mieć będzie rozwojową dynamikę;

zaopatrzyć się równocześnie w oba rodzaje agregatów, co wydaje się decyzją najmniej ryzykowną, choć wymagającą zdwojonych nakładów;

wybrać model dający się w razie potrzeby przystosować drogą konstrukcyjnej modyfikacji do pracy z innym czynnikiem roboczym (np. Texa Konfort 720R lub 760R).

Stacja Konfort 780R

Ostatnio firma Texa zaproponowała warsztatom serwisującym samochody osobowe i lekkie dostawcze ewentualność piątą, najbardziej dla potencjalnych nabywców korzystną, czyli…

Uniwersalny Konfort 780R Bi-Gas

Urządzenie to może bez żadnych zabiegów adaptacyjnych obsługiwać przemiennie pojazdy z instalacjami klimatyzacyjnymi starego i nowego typu. Ma takie same wymiary, sposób użytkowania i wygląd zewnętrzny, jak wszystkie nowe modele Texa, lecz mieści w swej obudowie dwa zbiorniki wewnętrzne (po 12 kg), połączone w jedną współpracującą całość. Pierwszy zbiornik i obwód korzysta z czynnika R134a, a drugi z R1234yf.

Obwód zapewnia skuteczność odzyskiwania czynnika przekraczającą 95%. Maszyna podłączona jest do klimatyzacji w pojeździe za pomocą oddzielnej pary przewodów elastycznych z odpowiednim systemem złącz, jednak obydwa mają pewne elementy wspólne, a stosowanych gazów nie można ze sobą mieszać nawet w śladowych proporcjach. Problem ten rozwiązuje opatentowany system dokładnego czyszczenia wszystkich wewnętrznych przewodów urządzenia. Dzięki jego automatycznemu działaniu zmiana rodzaju czynnika trwa zaledwie minutę.

Poza tym w Konfort 780R Bi-Gas znalazły zastosowanie koncepcje pozytywnie sprawdzone już we wcześniejszych produktach firmy. Charakterystyczna dla całej rodziny Konfort 700 jest również dwustopniowa pompa próżniowa, klawiatura pulpitu, termiczna drukarka protokołów, automatyczny system odprowadzania nieskroplonych gazów, wielojęzyczne oprogramowanie z możliwością zarządzania bazą danych poprzez kartę SD (Secure Digital). Do nowości należy ruchomy panel wskaźników (zespół wyświetlacza, wskaźników i manometrów), dający się obracać dla ułatwienia odczytów bez zmiany pozycji całej stacji obsługowej. We wszystkich tych produktach firmy Texa zastosowano także system kompensacji długości przewodów serwisowych, automatyczne podawanie oleju, barwnika UV wraz z czynnikiem chłodzącym i elektroniczną sygnalizację terminów serwisowania samego urządzenia.

Stacje zostały tak zaprojektowane, by spełniać wszystkie normy bezpieczeństwa związane z faktem, że nowy R1234yf jest czynnikiem palnym (m.in. zastosowano specjalny system wentylacji wewnętrznej). W najnowszych i najbardziej zaawansowanych modelach 760R i 780R występują opatentowane systemy automatycznej kontroli dokładności pomiaru czynnika roboczego, specjalne blokady precyzyjnych wag oraz:

Innowacyjne systemy dozowania oleju

W tradycyjnych urządzeniach olej znajduje się w otwartych pojemnikach, co sprawia, że ulega on niepożądanemu zanieczyszczeniu i zawilgoceniu parą wodną zawartą w powietrzu atmosferycznym. Dlatego Texa zdecydowała się wprowadzić całkowicie nowy, opatentowany system pojemników hermetycznych wielokrotnego użytku, gdyż podczas każdorazowego poboru oleju powietrze jest usuwane z ich wnętrza.

Inny problem przy serwisowaniu samochodowych instalacji klimatyzacyjnych stanowi konieczność stosowania w nich różnych rodzajów olejów sprężarkowych (np. PAG lub POE). Wprowadzenie niewłaściwego oleju może doprowadzić do kosztownej awarii układu. Zapobiega temu rozwiązanie polegające na automatycznym rozpoznawaniu typu oleju na podstawie identyfikacji pojemnika, w którym jest on przechowywany (segregacja wstępna odbywa się w oparciu o bazę danych pojazdów). W przypadku próby użycia niewłaściwego pojemnika odpowiednio zaprogramowany system sygnalizuje operatorowi popełniany błąd.

Klimatyzacja

Dostępne wyposażenie akcesoryjne

Płukanie instalacji klimatyzacyjnej w pojeździe umożliwia dodatkowy zestaw, wyposażony we własny, 6-litrowy zbiornik czynnika i elastyczne przewody serwisowe, oraz w mechaniczny filtr wielokrotnego użytku (po okresowym czyszczeniu), wykonany ze stali nierdzewnej. W skład kompletu wchodzi również walizka zawierająca ponad 60 adapterów do różnych rodzajów przyłączy samochodowych klimatyzatorów.

Przy obsłudze coraz powszechniej stosowanych instalacji ze sprężarkami o zmiennej pojemności bardzo przydatny może się okazać interfejs nowej generacji VDC (Variable Displacement Compressor), opracowany przez firmę Texa. Pozwala on na przechwycenie sygnałów wysyłanych do sprężarki ze sterownika w pojeździe, a także generować sygnały testowe, uruchamiające sprężarkę i modulujące jej wydajność niezależnie od pracy tegoż sterownika.

Zestaw do kontroli wydajności klimatyzacji służy do przeprowadzania badań metodą pomiarów temperatury powietrza otoczenia, ciśnienia po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. We współpracy z tym zestawem stacja Konfort sporządza i drukuje szczegółowy raport, poświadczający rzeczywistą sprawność układu klimatyzacji w pojeździe.

Klimatyzacja

Dodatkowym wyposażeniem modeli 780R i 760R może być zestaw do analizy czynnika chłodzącego. Umożliwia on ostateczne stwierdzenie, czy inne zabezpieczenia zapobiegające omyłkowemu zmieszaniu gazów R134a i R1234yf (jak również mechanik obsługujący stację) nie popełniły w tym zakresie błędów. We wspomnianych tu modelach istnieje też możliwość zainstalowania akcesoryjnego zestawu Bluetooth do ich bezprzewodowych połączeń z siecią komputerową warsztatu. Z kolei zestaw Wasy II daje możliwość aktualizacji oprogramowania za pośrednictwem łącza GPRS.



Paweł Jędras
Dyrektor handlowo-techniczny, Texa Poland


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2