strona główna Zespoły napędowe Przeguby homokinetyczne
2012-03-09, ostatnia aktualizacja 2012-03-09 10:26

Przeguby homokinetyczne

Fot. Metelli

Fot. Metelli

Współczesne układy przeniesienia napędu są tak konstruowane, by ich żywotność wystarczała na cały okres eksploatacji samochodu, lecz w praktyce osiągnięcie tego celu zależy głównie od trwałości przegubów.

Spośród licznych konstrukcji przegubowych połączeń wałów w obecnych samochodach osobowych znajdują zastosowanie niemal wyłącznie kulowe przeguby homokinetyczne, których produkcją firma Metelli zajmuje się od ponad dziesięciu lat. Doświadczenie zdobyte w tym okresie pozwala wytwarzać produkty o najwyższej jakości. Istnieją jednak niezależne od producenta czynniki sprawiające, iż przegub prawidłowo zaprojektowany, wykonany z najlepszych materiałów za pomocą najnowocześniejszych metod obróbki termicznej i mechanicznej, może ulegać przedwczesnemu zużyciu.

Najważniejszym z nich jest brak smaru zmniejszającego tarcie pomiędzy współpracującymi częściami przegubu. Do utraty zapasu środka smarnego dochodzi zaś zwykle z powodu uszkodzenia wypełnionej nim gumowej osłony. Guma z kolei podatna jest szczególnie na niszczące działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur oraz soli używanej do posypywania oblodzonych nawierzchni. Wysokie zasolenie przyspiesza też korozję pozbawionych ochrony wypustów i gwintów. Dlatego konieczne są regularne przeglądy stanu gumowych osłon przegubów. Przy wczesnym wykryciu uszkodzeń wystarczy wymienić osłonę i uzupełnić w niej zapas smaru, przy późnym – konieczna staje się wymiana całego przegubu.

przeguby

W laboratoriach firmy Metelli przeprowadza się symulacje najbardziej ekstremalnych warunków zewnętrznych, aby produkowane przeguby homokinetyczne w jak największym stopniu na nie uodpornić. Żaden ujawniony problem nie zostaje pozostawiony bez choćby częściowego rozwiązania. Działania te stawiają firmę na pierwszym miejscu wśród producentów tego rodzaju części zamiennych, lecz pewnych zjawisk nie można nigdy wyeliminować do końca.

Diagnozowanie przegubów

W trakcie każdego przeglądu należy sprawdzić, czy:

  • sworznie nie są luźne,
  • stan ogólny powierzchni narażonych na działanie czynników atmosferycznych nie budzi zastrzeżeń,
  • zaciski osłon przegubów nie są luźne,
  • w osłonach tych nie ma pęknięć, dziur lub przecięć albo innych uszkodzeń powodujących wycieki smaru,
  • wzdłużny luz półosi nie jest nadmierny (trzeba w tym poruszać nią wzdłużnie aż do końcowych oporów).

Potem wolno wykonuje się samochodem tzw. „ósemki” z wykorzystaniem pełnego skrętu kół kierowanych (w obie strony), by ustalić, czy przeguby nie wydają jakichś odgłosów.



Piergiorgio Metelli
Dyrektor marketingu, Metelli S.p.A.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane