strona główna Mechatronika Serwis hamulca EPB firmy TRW
2009-12-03, ostatnia aktualizacja 2009-12-03 11:32

Serwis hamulca EPB firmy TRW

Serwis hamulca EPB firmy TRW

Fot. TRW

Serwis hamulca EPB firmy TRW

Elektromechaniczny hamulec parkingowy (EPB) produkcji TRW, stosowany między innymi w nowych samochodach Audi A6 i A8, VW Passat, Volvo S80 czy Lancia Thesis, coraz częściej zastępuje w pojazdach dźwignię hamulca postojowego, zapewniając kierowcy komfort pod wieloma względami. Hamulec postojowy uruchamiany jest przez silnik elektryczny zintegrowany z obudową zacisku.

Przy wymianie klocków w przypadku elektromechanicznego hamulca parkingowego EPB tłoczki hamulcowe osi tylnej można cofnąć jedynie, sterując silnikiem elektrycznym. Podczas konserwacji i naprawy (wymiana klocków, zacisku, tarcz, piasty i silnika elektrycznego zacisku) w pojazdach wyposażonych w EPB tłoczków osi tylnej nie da się bezpiecznie cofnąć ręcznie. Jest to możliwe jedynie przez aktywację siłowników. Ponadto klocki po każdorazowej wymianie wymagają ustawienia odległości od tarczy hamulcowej.

W celu bardzo łatwej i szybkiej obsługi EPB firma TRW, jako dostawca systemu, opracowała specjalne urządzenie serwisowe o nazwie EBT (Easy Brake Tool), umożliwiające szybką, bezpieczną i zgodną z wymaganiami systemów elektronicznych samochodu wymianę okładzin hamulcowych tylnej osi. Jego użytkowanie jest proste i będzie się stawać coraz bardziej powszechne, ponieważ elektryczne hamulce postojowe montowane będą w najbliższej przyszłości także w wielu innych modelach samochodów klasy średniej. Zdaniem specjalistów, stosowanie do tego celu nieodpowiedniego sprzętu, jak również prowadzenie tego rodzaju prac serwisowych przez personel warsztatowy niezapoznany z odpowiednimi instrukcjami fabrycznymi – są niedopuszczalne.

Do obsługi EBT służą dwa przyciski. Sygnał zwrotny sygnalizują diody LED, które w zależności od stanu hamulca – albo świecą, albo migają z określonymi w instrukcji częstotliwościami.

Po podłączeniu przyrządu EBT do gniazda OBD obsługa sterownika układu przebiega automatycznie. Po jej zakończeniu przechodzi się do tradycyjnej wymiany klocków
Po podłączeniu przyrządu EBT do gniazda OBD (z lewej) obsługa sterownika układu przebiega automatycznie. Po jej zakończeniu przechodzi się do tradycyjnej wymiany klocków (z prawej)

Obsługę rozpoczyna się od podłączenia przyrządu do łącza diagnostycznego OBD i włączenia zapłonu. Urządzenie automatycznie wyszukuje sterownik EPB. W tej fazie jego pracy środkowa dioda przyrządu świeci światłem przerywanym z częstotliwością 5 Hz (pięć cykli na sekundę). Różne częstotliwości środkowej diody LED sygnalizują nawiązanie łączności, względnie wystąpienie błędu. W przypadku braku błędów środkowa dioda LED po nawiązaniu komunikacji pali się ciągle. Przy wykryciu usterki zapisanej w pamięci sterownika dioda miga z częstotliwością 1 Hz (jeden cykl na sekundę).

Aby cofnąć tłoczki hamulca, wystarczy jedynie naciśnięcie przycisku „off”. Gdy tylko tłoczki zostaną cofnięte, dioda LED tego przycisku przestaje migać i zapala się na stałe. Trwa to kilka sekund. Następnie można wyłączyć zapłon i wykonać tradycyjną już wymianę klocków hamulcowych tylnej osi.

Dosuwanie tłoczków jest równie łatwe jak cofanie – wystarczy wcisnąć przycisk „on”. Analogicznie do cofania odpowiednia dioda LED sygnalizuje zakończenie tego procesu świeceniem ciągłym. Ustawienie klocków w pozycji pracy przy zastosowaniu EBT nie wymaga, jak w przypadku oryginalnego urządzenia VW czy innych dostawców, trzykrotnego cofania i dociskania tłoczków hamulcowych, lecz następuje automatycznie podczas dosuwania tłoczków. Następnie pamięć błędów jest kasowana, błędy od nowa odczytywane. Brak raportu o błędach dioda LED sygnalizuje światłem ciągłym. Wówczas można wyłączyć zapłon i odłączyć EBT. Na koniec należy włączyć zapłon, uruchomić, a następnie wyłączyć za pomocą przycisku hamulca parkingowego.

Z pomocą EBT można obsługiwać hamulec EPB w Audi A6 i A8 i w nowym VW Passacie. W Audi A8 realizowana jest jeszcze jedna funkcja: pomiar grubości nowych okładzin ciernych. W tym celu użytkownik musi wcisnąć na 1 sekundę położony głębiej przycisk „set” spiczastym przedmiotem. Jeszcze wiosną ma być gotowa aktualizacja oprogramowania do dezaktywacji hamulca SBC w mercedesach typu W211 i pochodnych, wyposażonych w elektrohydrauliczny system hamulcowy. Zaletą EBT, w odróżnieniu od innych systemów dostępnych na rynku, jest to, że automatycznie rozpoznaje rodzaj systemu hamulcowego i nie trzeba go za każdym razem łączyć z komputerem typu PC w celu zmiany oprogramowania, np. z VW na Audi A6. W przypadku wprowadzenia na rynek nowego samochodu wyposażonego w EPB w celu aktualizacji oprogramowania urządzenie jest odbierane z warsztatu, do którego wraca w ciągu kilku dni. Cena tego praktycznego narzędzia TRW nie przekracza 300 euro i jest obecnie najniższa na rynku. Aktualizacja dla kolejnych modeli pojazdów wynosi w przeliczeniu około 70 euro.



Piotr Pyrka
Technical Manager, Motul Poland

  • 2009-11-27 22:12

    Nie tylko

    Mikołajczak

    Profesjonalny VAG też załatwia sprawę ale jest to trochę bardziej skomplikowane

    skomentuj

  • 2016-11-06 19:19

    http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/

    adam adam

    http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/

    skomentuj



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane