2009-11-12, ostatnia aktualizacja 2009-11-12 17:47

Wspomagane parkowanie

Zetaw Beep&Park

Fot. Valeo

Zetaw Beep&Park

Rozwiązanie to wspomaga kierowcę podczas zajmowania wolnego, lecz ciasnego miejsca parkowania, a także chroni zaparkowany już samochód przed kolizjami z innymi manewrującymi w pobliżu pojazdami.

Zasada działania systemu jest następująca. Ultradźwiękowe czujniki wykrywają przeszkody w odległości do 1 m z przodu i 1,80 m z tyłu pojazdu. Ich obecność sygnalizowana jest przerywanym dźwiękiem, którego intensywność rośnie w miarę zbliżania się do nich. Dźwięk ciągły pojawia się, gdy odległość staje się mniejsza niż 30 cm. Odległość i usytuowanie przeszkód pokazywane są również na ekranie zamontowanym na kokpicie samochodu. Po zaparkowaniu i wyłączeniu silnika czujniki wykrywają ruch innych pojazdów zbliżających się od przodu i od tyłu. Gdy ich odległość wynosi poniżej 1 metra od zderzaka, aktywowany jest coraz bardziej intensywny alarm wizualny i dźwiękowy. Ma on skłaniać innych parkujących do zachowania szczególnej ostrożności. System nie reaguje na przechodniów i zwierzęta, a wyłącza się, gdy sąsiednie miejsce parkingowe zostanie zajęte.

Taki system o nazwie Beep&Park, przeznaczony do dowolnych samochodów osobowych, terenowych i dostawczych (z instalacją 12 V), dostarczany jest przez firmę Valeo w zestawach do samodzielnego montażu przez serwisy lub warsztaty.

Opakowanie zawiera:

  • 4 lub 8 czujników,
  • wyłącznik umożliwiający wyłączenie klaksonu podczas alarmu,
  • ekran cyfrowy ze zintegrowanym głośnikiem,
  • elektroniczny sterownik (ECU),
  • wszystkie potrzebne kable i uchwyt,
  • specjalne narzędzie do wiercenia otworów w plastikowych zderzakach.

Czynności montażowe ułatwia: oznaczenie literami złączy elektrycznych, a także mocowanie wyświetlacza i sterownika za pomocą podkładek samoprzylepnych. Dzięki temu gotowe do użytku urządzenie można bez specjalnych narzędzi zainstalować w pojeździe w czasie nieprzekraczającym trzy i pół godziny. Ewentualne problemy pomaga rozwiązywać bardzo szczegółowa instrukcja oraz dyżurujący przy telefonie doradcy.

W ofercie Valeo dostępne są również zestawy bardziej rozbudowane, np. Beep& Park Vision. Obsługuje on tylko strefę za tylnym zderzakiem samochodu, lecz oprócz 4 ultradźwiękowych czujników dysponuje jeszcze kamerą oraz kolorowym wyświetlaczem LCD. Na jego ekranie wyświetlany jest podczas cofania obraz strefy niewidocznej dla lusterek wstecznych. System ten działa również przy słabym oświetleniu (< 2 lux).

Ograniczenia montażu

Długość pojazdu wyposażonego w system Beep & Park nie może przekraczać 5 metrów. Zderzaki muszą być usytuowane na wysokości 45-65 cm nad powierzchnią jezdni z tyłu i 45-55 cm z przodu, a ich konstrukcja powinna umożliwiać wiercenie otworów na czujniki bez kolizji ze stalową belką wzmacniającą i ewentualnymi innymi elementami konstrukcyjnymi. Maksymalna odległość między czujnikami może wynosić 45 cm. W zależności od kształtu zderzaka konieczne bywa zastosowanie pierścieni korygujących kąt mocowania czujników. Elementy te wchodzą w skład zestawu. Światła cofania, kierunkowskazy i klakson pojazdu muszą  dąziałać poprawnie. Możliwa jest instalacja czujników tylnych w samochodach wyposażonych w haki holownicze, lecz niezbędna jest wówczas dodatkowa kalibracja systemu.

Czynności montażowe

Po wybraniu i zaznaczeniu miejsc osadzenia czujników wierci się specjalnym narzędziem założonym do uchwytu wiertarki otwory w zderzaku (zderzakach). Potem przeciąga się przez nie odpowiednie przewody wyprowadzone z wnętrza kabiny pod zderzakiem, a po ich dołączeniu umieszcza się czujniki (zwrócone strzałkami ku górze) w wywierconych gniazdach. Czujniki tylne powinny być montowane kolejno według oznaczeń A B C D i zgodnie z zasadą, iż A oznacza skrajną lewą pozycję, a D – skrajną prawą. Przy czujnikach przednich postępuje się podobnie, uwzględniając oznaczenia E F G H.

Kable czujników powinny być połączone w wiązkę za pomocą taśmy samoprzylepnej i uchwytów wchodzących w skład zestawu i doprowadzone do sterownika zamocowanego pod kokpitem w pobliżu pedałów.

Do sterownika trzeba doprowadzić również przewody podłączone do zidentyfikowanych wcześniej multimetrem dodatnich biegunów świateł cofania, sterowania kierunkowskazów i włącznika klaksonu oraz do ujemnej „masy” pojazdu.

W niektórych modelach samochodów po podłączeniu systemu do kierunkowskazów może zostać wyświetlony komunikat o błędzie zarejestrowanym w pamięci centralnego sterownika pojazdu. Konieczne jest wówczas włączenie w obwód dodatkowej diody likwidującej sprzężenia.

Po zakończeniu montażu konieczne jest przeprowadzenie procedury kontrolnej podanej w instrukcji systemu. Obejmuje ona sprawdzenie poprawności działania: świateł cofania, klaksonu, kierunkowskazów i świateł awaryjnych. Po włączeniu zapłonu i biegu wstecznego system automatycznie sprawdza działanie czujników ultradźwiękowych i sygnalizuje ewentualne nieprawidłowości trzema krótkimi dźwiękami. Umiejscowienie uszkodzonych czujników jest wyświetlane na ekranie. Jeśli wszystkie działają poprawnie, emitowany jest tylko jeden krótki sygnał dźwiękowy. Wyświetlacz powinien zacząć działać po włączeniu biegu wstecznego. Praktyczne działanie systemu sprawdza się za pomocą przeszkody ustawianej w różnych odległościach od kolejno kontrolowanych czujników.



Sylwia Borek
Koordynator ds. Promocji i Komunikacji Valeo Service Eastern Europe, od lutego 2010 Specjalista ds. rozwoju produktu Schaeffler Polska Sp. z o.o.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2