strona główna Aktualności Wymiana świec żarowych
2012-09-21, ostatnia aktualizacja 2012-09-21 08:02

Wymiana świec żarowych

Narzędzia do wymiany świec żarowych

Fot. Tesam

Narzędzia do wymiany świec żarowych

Tej operacji montażowej nie warto poświęcać większej uwagi do czasu, gdy stara świeca zapieczona w swym gwintowanym gnieździe urwie się podczas próby jej wykręcania, a to niestety zdarza się często.

Wiadomo, że tylko nowe połączenia gwintowe demontuje się łatwo, ale z reguły nie jest to potrzebne. W przypadku elementów użytkowanych długo w warunkach ekstremalnie zmiennych temperatur i działania chemicznie agresywnych gazów tarcie pomiędzy skorodowanymi i sklejonymi nagarem zwojami gwintu bywa nierzadko większe niż wytrzymałość gwintowanego korpusu. Dla mechanika dysponującego podstawowymi umiejętnościami i narzędziami ślusarskimi problem usunięcia pozostałości urwanej świecy jest nadal niewielki, lecz tylko pod warunkiem uprzedniego zdjęcia głowicy z silnika.

W ten sposób jednak zwykła czynność serwisowa zmienia się w pracochłonną i kosztowną naprawę, związaną z koniecznością wymiany rozmaitych części jednorazowego użytku, jak uszczelki podgłowicowe i pomocnicze. Nawet przy minimalnym zarobku warsztatu cena takiej usługi jest dla klienta mało atrakcyjna, a czasem wręcz uważana przez niego za całkiem nienależną, skoro zerwanie nastąpiło podczas profesjonalnego demontażu.

Optymalnym rozwiązaniem są w takich wypadkach zestawy narzędzi specjalnych, umożliwiających wymianę uszkodzonej świecy żarowej bez rozbiórki silnika. Firma Tesam opracowała je na podstawie własnych warsztatowych doświadczeń i oferuje je w kompletach przystosowanych do poszczególnych marek i modeli pojazdów. Zasada ich użytkowania jest jednak zawsze taka sama i przebiega w etapach przedstawionych w załączonym cyklu fotografii, a całkowity czas tej operacji nie powinien przekraczać godziny.

Wymiana świec żarowych
Operacja wymiany świec żarowych

Pełny zestaw firmy Tesam (fot.1) zawiera: młotek udarowy do montażu i demontażu tulejek prowadzących, tulejki prowadzące i redukcyjne, śrubę i chwytak ściągacza, rozwiertak gniazda świecy, gwintownik żarnika, strumienicę sprężonego powietrza, narzędzie specjalne do zerwania żarnika świecy żarowej, frezy z gwintownikami i pokrętło z grzechotką.

Typowa świeca żarowa (fot. 2) składa się z gwintowanego korpusu wkręcanego w gniazdo silnika, cylindra żarnika wchodzącego ciasno do otworu współosiowego z gniazdem świecy i żarnika wystającego z cylindra do wnętrza komory spalania. Korpus ulega zerwaniu przeważnie na zewnętrznym końcu gwintu, rzadziej w środkowej jego części. W obu tych wypadkach usunięcie pozostałej części gwintowanej polega na jej wyfrezowaniu odpowiednim narzędziem przy użyciu koncentrycznej prowadnicy (fot.3).

Następnie, po oczyszczeniu i wygładzeniu gwintu gniazda, należy usunąć sprężonym powietrzem opiłki zgromadzone w gnieździe na skutek wykonanej obróbki. Gwinty uszkodzone wymagają naprawy metodą tulejowania; firma Tesam dostarcza potrzebne do tego elementy naprawcze (fot.4). Tkwiący wciąż w otworze cylinder żarnika wyciąga się za pomocą specjalnego zaciskowego chwytaka, sprzężonego z młotkiem bezwładnościowym (fot. 5).

Wskazane jest potem wygładzenie ścianek otworu cylindra precyzyjnym rozwiertakiem z zestawu. Przed dostawaniem się opiłków do wnętrza cylindra można się wówczas zabezpieczyć, tłocząc sprężone powietrze przez gniazdo wymontowanego wtryskiwacza. Nowa świeca żarowa da się w przyszłości zdemontować łatwiej niż poprzednia, jeśli przed wkręceniem zostanie posmarowana specjalną pastą montażową (fot. 6), odporną na wysokie temperatury.



Janusz Światłowski
Właściciel firmy Tesam

  • 2012-10-19 18:09

    większe zdjęcia

    Tomasz Owczarek

    chciałbym obejrzeć te narzędzia dokładniej, a zdjęcia w artykule są malutkie?

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane