strona główna Zespoły napędowe Obsługa paska rozrządu w 8-zaworowych silnikach PSA 2.0 HDI
2010-05-11, ostatnia aktualizacja 2010-05-11 20:22

Obsługa paska rozrządu w 8-zaworowych silnikach PSA 2.0 HDI

Sposób użycia testera STT-1

Sposób użycia testera STT-1

Starsza wersja silnika PSA 2.0 HDI/2.0 JTD, oznaczana kodami DW10ATED4, RHW, RHM, występuje m.in. w samochodach marki Citroen, Fiat, Lancia, Peugeot i Suzuki.

Pasek rozrządu napędza w tej konstrukcji dodatkowo pompę wysokiego ciśnienia systemu common rail i pompę obiegu chłodzenia. Aby osiągnąć optymalne parametry pracy paska, istotnym jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur montażowych.

Zgodnie z zaleceniami producenta silnika napięcie paska ustalane jest dwuetapowo. Za pierwszym razem z napięciem wyższym do normalnego (napięcie wstępne), a za drugim - na ostatecznym poziomie. Procedury montażowe obowiązujące w tym zakresie uwidocznione są na opakowaniach zestawów i pasków PowerGrip(R). Do ich realizacji potrzebny jest klucz dynamometryczny i następujące narzędzia firmy Gates:

  • klucz do obracania mimośrodu napinacza GAT4567 lub GAT4568 (obydwa wchodzą w skład zestawu GAT4820 Đ nr OE 0188-J1 lub 0188-J2),
  • Akustyczny tester naprężenia paska STT-1.

Pasek zakłada się według załączonego schematu na odpowiednio ustawione zębate koła pasowe. Jego naprężenie następuje na skutek obracania mimośrodu napinacza wspomnianym kluczem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Równoczesna współpraca narzędzi montażowych

Przy pierwszym, wstępnym napinaniu najpierw uzyskujemy w ten sposób dość silne naprężenie o niekontrolowanej wartości i blokujemy napinacz w tym położeniu nakrętką jego śruby mocującej. Wymaga to równoczesnego użycia klucza do mimośrodu i klucza standardowego do dokręcania nakrętki. Następnie uruchamiamy tester STT-1, zadajemy mu prawidłową wartość naprężenia przez wprowadzenie kodu 3725, zbliżamy do miejsca określonego przez producenta samochodu (wskazanego również na opakowaniu) i uderzamy palcem w krawędź paska. Tester mierzy częstotliwość wywołanych drgań i na tej podstawie określa, czy naprężenie jest za słabe, za silne, czy też optymalne. Stosownie do tych wskazań korygujemy pozycję mimośrodu napinacza.

Po uzyskaniu naprężenia zgodnego z wprowadzonym kodem wykonujemy osiem obrotów wału korbowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, by pasek ułożył się odpowiednio na kołach. Następnie jego naprężenie należy ustawić na ostatecznym poziomie, wprowadzając w testerze kod 3998. Obowiązuje tu postępowanie analogiczne do opisanego uprzednio przy regulacji naprężenia wstępnego.

 
Rys.: Równoczesna współpraca narzędzi montażowych

Gdy tester potwierdzi prawidłowość dokonanych zmian, pozostaje już tylko dokręcić mocowanie napinacza momentem 23 Nm.

Zastosowanie procedury dwuetapowego ustawiania napięcia (zalecane przez producenta silnika) pozwala ograniczyć powstanie ewentualnych rozbieżności i redukuje wielkość spadku napięcia w dalszej eksploatacji pojazdu.

Sposób użycia testera STT-1 Zestaw narzędziowy Gates GAT 4820
Rys.: Sposób użycia testera STT-1
Rys.: Zestaw narzędziowy Gates GAT 4820


Marcin Perzyna
District Sales Manager Gates Europe


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2